Nowa generacja samochodu jest większa, posiada dużo odważniejsze kształty nadwozia, a także charakteryzuje się potężniejszą mocą. Jednymi z nielicznych rzeczy, które się nie zmieniły to napęd na wszystkie koła oraz wielkość zdolna pomieścić siedmioro pasażerów. Podczas projektowania samochodu, producent starał się zachować wszystkie charakterystyczne cechy wymagane od samochodu typu SUV. Są to między innymi: wielkość, zdolność adaptacji do aktywnego i mobilnego trybu życia.

Suzuki XL7 w roczniku modelowym 2007 ewaluuje w samochód typu crossover zbudowany na platformie modelu GM Theta o pokaźniejszej mocy. Auto oferuje nam niezależne zawieszenie we wszystkich kołach wraz z systemem all-wheel drive. Standardową jednostką napędową jest zaprojektowany przez GM, a wyprodukowany w fabrykach Suzuki sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,6 litra DOHC, którego moc szacowana jest na 250 koni mechanicznych. Nad tą jednostką oba koncerny pracowały przez ponad trzy lata. Zastosowano w nim unikalny system kalibrowania jednostki sterującej silnikiem (ECU). Silnik połączono z pięciobiegową, automatyczną skrzynią biegów, która pozwala także na manualną zmianę przełożeń. Pomimo tego, że silnik zastosowany w nowym modelu ma pojemność prawie o litr większą, to wykazuje się on większą ekonomicznością niż jego poprzednik. Przy wyłączonym napędzie na cztery koła w mieście spala on ponad 15 l/100km benzyny, podczas gdy na trasie około 11 l/100km. Przy napędzie na cztery koła wyniki te są wyższe o około 1-2 l/100km.

We wnętrzu samochodu odnajdziemy dużą przestrzeń, która zapewni komfort podróżowania nawet najbardziej wybrednym pasażerom. Tylna kanapa może zostać dzielona symetrycznie, a po złożeniu bardzo efektywnie wzrasta przestrzeń bagażowa, w której można będzie przewieźć narty, deski surfingowe, a nawet mały kajak. W desce rozdzielczej pojazdu zastosowano elementy z drewna oraz niklowane i chromowane wstawki. Wszystko to połączone idealnie z dwukolorową tonacją skórzanej tapicerki.

Za bezpieczeństwo pasażerów odpowiadać będą elektroniczne systemy wspomagające takie jak ABS z EBD, ESP, a także system kontroli trakcji TCS. Za najtańszą wersję tego samochodu, najprawdopodobniej trzeba będzie zapłacić od 23 tysięcy do 29 tysięcy dolarów. Do salonów trafi on w czwartym kwartale 2006 roku i będzie dostępny tylko na rynku amerykańskim.