Czterocylindrowa turbodoładowana jednostka 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo z centralnym bezpośrednim wtryskiem paliwa będzie dostępna w dwóch wersjach o mocy 92 kW/125 KM i 107 kW/150 KM. Nowa, w całości aluminiowa konstrukcja jest spokrewniona z montowanym od niedawna w modelach ADAM i Corsa silnikiem 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo. Debiutujący czterocylindrowy silnik 1.4 to właściwie większy brat trzycylindrowej jednostki 1.0, chwalonej przez branżową prasę od czasu jej pojawienia się w ADAMie ROCKS i Corsie nowej generacji. Obydwa silniki należą do rodziny tzw. małych silników benzynowych, czyli grupy zaawansowanych technologicznie trzy- lub czterocylindrowych jednostek o pojemności nieprzekraczającej 1.6 litra. Odgrywają one ważną rolę w największej ofensywie silnikowej w historii firmy Opel, w ramach której w latach 2014–2018 na rynek trafi 17 nowych silników.

W trakcie prac nad turbodoładowaną jednostką 1.4 wiele uwagi poświęcono dynamice i elastyczności oraz wysokim osiągom przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa. Silnik rozwija maksymalny moment obrotowy do 245 Nm już przy bardzo niskich obrotach. Maksymalny moment obrotowy jest dostępny w niezwykle szerokim przedziale prędkości obrotowej od 2000 do 3500 obr./min. Taka charakterystyka świadczy o wysokiej sprawności silnika, a jednocześnie gwarantuje mnóstwo przyjemności z jazdy. Według danych wstępnych ten potężny turbodoładowany silnik z funkcją Start/Stop zużywa zaledwie 4,9 litra benzyny na 100 kilometrów w cyklu mieszanym (emisja CO2: 114 g/km). Silnik 1.4 Turbo będzie mógł zatem zastąpić nawet dwulitrowe jednostki benzynowe, oferując jeszcze lepsze osiągi pod każdym względem. Podobnie jak w przypadku trzycylindrowej jednostki o pojemności jednego litra inżynierowie pracujący nad turbodoładowanym silnikiem 1.4 zwracali szczególną uwagę na poziom hałasu i wibracji. Konstrukcja bloku ogranicza rezonans, miska olejowa została podzielona na dwie części, zintegrowany z głowicą kolektor wydechowy generuje mniejszy hałas, odizolowano również wysokociśnieniowe wtryskiwacze, a rozrząd napędzany łańcuchem o specjalnym profilu jest osłonięty dźwiękochłonną pokrywą.

„Nowy turbodoładowany czterocylindrowy silnik 1.4 z centralnym bezpośrednim wtryskiem paliwa należy do rodziny nowo zaprojektowanych małych silników benzynowych i ma wszystkie jej atuty: wysoką moc, sprawność oraz kulturę pracy. Wykonana w całości z aluminium jednostka jest nie tylko przyjazna dla środowiska, ale także wyznacza nowe standardy komfortu jazdy” — powiedział Christian Müller, wiceprezes ds. konstrukcji zespołów napędowych w europejskim oddziale General Motors.

Konstrukcja silnika 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo przyczynia się do zmniejszenia masy całego samochodu. Sam aluminiowy blok silnika jest o 10 kilogramów lżejszy od żeliwnego bloku obecnego silnika 1.4 Turbo, więc idealnie pasuje do nowego, wydajnego i oszczędnego Opla Astry. O przewadze nowego silnika 1.4 z turbodoładowaniem pod względem sprawności i oszczędności zadecydowały zaawansowane rozwiązania techniczne: drążony wał korbowy obniżający masę silnika oraz pompa oleju z napędem o obniżonym tarciu, która w zależności od potrzeb tłoczy olej pod mniejszym lub większym ciśnieniem. Cały silnik został zaprojektowany do eksploatacji z obniżającym tarcie olejem o klasie lepkości 5W 30. Te zabiegi skutecznie przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa.

O ile trzycylindrowe silniki Opla to typowi przedstawiciele trendu zwanego downsizingiem (mniejsze i lżejsze, ale bardziej wydajne silniki), o tyle w przypadku nowego czterocylindrowego silnika 1.4 inżynierowie Opla mówią o rightsizingu, czyli optymalizacji sprawności między niskim a wysokim obciążeniem jednostki.

Jubileuszowy silnik z Szentgotthárd

Silnik 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo jest produkowany w fabryce Opel Flex w Szentgotthárd. Został on już nowym kamieniem milowym w historii tego węgierskiego zakładu. Z linii produkcyjnej w Szentgotthárd zjechał jubileuszowy ośmiomilionowy czterocylindrowy silnik w całości wykonany z aluminium, który zadebiutuje w nowym Oplu Astra we wrześniu.

„Wysoce elastyczna fabryka Opla na Węgrzech odgrywa kluczową rolę w naszej strategii produkcyjnej. Gratulacje i ogromne podziękowania dla całego zespołu z Szentgotthárd — osiem milionów silników to powód do dumy. Jestem pewien, że będziemy tu świętować jeszcze niejedno osiągnięcie w niedalekiej przyszłości” — powiedział Peter Christian Küspert, wiceprezes ds. sprzedaży i obsługi posprzedażnej Grupy Opel, któremu w świętowaniu sukcesu towarzyszyli Marc Schiff, dyrektor wykonawczy ds. produkcji Opel/Vauxhall w Europie, członkowie węgierskiego rządu oraz lokalni urzędnicy.