Auto Świat Wiadomości Premiery IAA Frankfurt 2017: nowy Opel Insignia GSi zastąpi OPC

IAA Frankfurt 2017: nowy Opel Insignia GSi zastąpi OPC

Jedną z najważniejszych premier wrześniowego międzynarodowego salonu motoryzacyjnego IAA 2017 we Frankfurcie nad Menem będzie najbardziej usportowiona wersja Opla Insignia. Szkoda tylko, że następca OPC nie otrzyma sześciocylindrowej jednostki napędowej.

Opel Insignia GSi
Zobacz galerię (5)
Materiały prasowe
Opel Insignia GSi
  • Opel powraca do koltowego oznaczenia swoich modeli
  • Nowa Insignia GSI będzie miała pod maską 2-litrowy turbodoładowany silnik
  • Pomimo mocy 260 KM Insignia GSi ma być szybsza od poprzedniej generacji

Opel GSi - 33 lata tradycji

Insignia GSi kontynuuje długą tradycję sportowych Opli z oznaczeniem GSi. Jako pierwsze emocji dostarczyły modele Manta GSi i Kadett GSi (115 KM z 1,8 litra pojemności) w 1984 roku. Już cztery lata później 2-litrowy 16-zaworowy silnik DOHC w modelu Kadett 2.0 GSi 16V generował moc 150 KM. Ten sam silnik trafił też do pierwszej Astry, a w 1993 roku pojawiła się alternatywa w postaci 125-konnej Astry 1.8 GSi. Różne generacje modelu Corsa także były oferowane w odmianie GSi, począwszy od Corsy A (1988 r.) ze 100‑konnym silnikiem, która dziś jest poszukiwanym klasykiem. Ostatnią (jak na razie!) była Corsa D wprowadzona w sierpniu 2012 roku.

Opel Insignia GSi – same nowości

Ten samochód został skonstruowany z myślą o kierowcy i dostarczający maksymalnej przyjemności na każdej drodze. Zawieszenie o bardzo dynamicznej charakterystyce i doskonała przyczepność w połączeniu z napędem na wszystkie koła zapewniają satysfakcjonujące wrażenia z jazdy, a jednocześnie maksymalne bezpieczeństwo. Nową ośmiobiegową automatyczną przekładnią można sterować za pomocą manetek przy kierownicy — jak w samochodzie wyścigowym — co zachęca do jeszcze aktywniejszego stylu jazdy.

Typowe dla Insignii nowej generacji jest połączenie lekkiej konstrukcji z niskim środkiem ciężkości i 2‑litrowym turbodoładowanym silnikiem. Pozwala to uzyskać doskonałe wyważenie pojazdu i znakomity stosunek mocy do masy.

Takie parametry zasługują na specjalną oprawę. Dzięki dużym, chromowanym wlotom powietrza z przodu i zgrabnemu spojlerowi, zapewniającemu odpowiednią siłę dociskającą tylną oś, wygląd GSi dorównuje jej osiągom. Całości dopełniają skórzane, zintegrowane sportowe fotele (skonstruowane specjalnie na potrzeby wersji GSi), sportowa kierownica obszyta skórą i aluminiowe pedały.

Precyzyjny tuning przeprowadzony według najlepszych tradycji Opla zaowocował powstaniem najwydajniejszej Insignii, która w nowej odmianie GSi wyraźnie wyróżnia się pod względem dynamiki nawet na tle bardzo elastycznej Insignii Grand Sport. Doskonała przyczepność i wyjątkowa precyzja prowadzenia to cechy samochodu w nowoczesnym sportowym stylu, które fani sportowych sedanów z segmentu D na pewno docenią, zwłaszcza po odczytaniu wyników na stoperze.

„Nowa Insignia GSi okrążyła Północną Pętlę Nürburging szybciej niż mocniejsza Insignia OPC poprzedniej generacji” — powiedział Volker Strycek, dyrektor ds. samochodów wyczynowych i sportu samochodowego, podsumowując przeprowadzony test. Stało się tak między innymi dlatego, że GSi jest o 160 kilogramów lżejsza od analogicznej Insignii OPC z silnikiem 2.8 V6 Turbo.

„To właśnie połączenie niskiej masy — zwłaszcza w części przypadającej na przednią oś — niskiego środka ciężkości, dobrych właściwości jezdnych, wysokiej mocy w szerokim zakresie obrotów oraz najlepszych właściwości trakcyjnych sprawia, że GSi jest tak szybka” — z entuzjazmem wyjaśnia Strycek. „Czysta efektywność. Znakomita przyczepność bardzo przydaje się na Północnej Pętli, natomiast przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo to zalety ważne na drogach publicznych”.

Opel Insignia GSi na Północnej Pętli Nürburgringu

Ostatnie korekty w Insignii GSi uwzględniają wyniki testów przeprowadzanych na legendarnej Północnej Pętli Nürburgring. Tutaj, w górach Eifel, działa ośrodek testowy Opla, w którym firma dopracowuje charakterystykę modeli o wyczynowych osiągach. Inżynierowie pracujący na Nürburgring — w miejscu, które potrójny mistrz świata F1, Jackie Stewart, nazwał „Zielonym Piekłem” — zaprojektowali zupełnie nowe podwozie do wersji GSi.

Krótsze sprężyny obniżyły GSi o 10 milimetrów, a specjalne sportowe amortyzatory ograniczają przechyły nadwozia do minimum. Odpowiednio dostosowano także potężne hamulce Brembo z czterotłoczkowymi zaciskami oraz układ kierowniczy, który nawet w „zwykłych” wersjach tego samochodu wyróżnia się bezpośrednim przełożeniem.

Insignia GSi jest standardowo wyposażona w mechatroniczne zawieszenie FlexRide. System ten w ułamku sekundy dostosowuje charakterystykę amortyzatorów i układu kierowniczego. Moduł sterujący zmienia także kalibrację działania pedału przyspieszenia oraz punkty zmiany przełożeń w ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów.

Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów jazdy: Standard, Tour lub Sport. W zależności od wybranego trybu układ kierowniczy i przepustnica działają jeszcze bardziej bezpośrednio. Wyłącznie w wersji GSi dostępny jest także tryb Competition aktywowany przyciskiem ESP. Dwukrotne naciśnięcie tego przycisku pozwala wprawnym kierowcom zwiększyć nadsterowność i wyłączyć kontrolę trakcji — na przykład, aby poprawić czas okrążenia Północnej Pętli.

Sportowe zawieszenie, w połączeniu z zapewniającymi zwiększoną przyczepność oponami Michelin Pilot Sport 4 S na 20-calowych kołach, sprawia, że samochód jest dosłownie przyklejony do drogi. Duże znaczenie ma także unikatowy wśród modeli z tego segmentu standardowy napęd na wszystkie koła z wektorowaniem momentu obrotowego. W tym zaawansowanym technicznie układzie konwencjonalny mechanizm różnicowy tylnej osi zastąpiono dwoma sprzęgłami, które umożliwiają indywidualne zwiększenie prędkości każdego z tylnych kół w ułamku sekundy, w zależności od warunków jazdy. W ten sposób w Insignii GSi niemal całkowicie wyeliminowano uciążliwą podsterowność powodującą uciekanie przednich kół na zewnątrz łuku drogi

Sportowy sedan jest napędzany turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 2.0 l o mocy 260 KM i  maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm, który współpracuje z zupełnie nową, ośmiobiegową przekładnią automatyczną. Biegi można zmieniać także za pomocą manetek przy kierownicy, a w automatycznych trybach Standard i Sport kierowca może nawet określić punkty zmiany przełożeń. Oprócz 2‑litrowego silnika benzynowego w GSi będzie oferowany także nowy mocny silnik wysokoprężny.

Sportowym możliwościom Insignii GSi towarzyszą dopasowane do nich rozwiązania stylistyczne i techniczne oraz akcesoria.

Premiera światowa nowego Opla Insignia GSi odbędzie się podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego IAA 2017 we Frankfurcie nad Menem (14-24 września 2017 r.), a pierwsze egzemplarze trafią do europejskich dilerów w połowie października 2017 r.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków