- Najnowsze topowe Lamborghini bije kilka wyśrubowanych rekordów tej firmy
- Koła tego hiperauta są napędzane przez cztery silniki
- Z rozłożonymi lusterkami bocznymi Lamborghini Revuelto ma aż 226,6 cm szerokości
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Oto nowy topowy samochód Lamborghini: Revuelto. Z pewnością nie szokuje wyglądem tak, jak w swoich czasach Lamborghini Veneno (2013 r.) lub Lamborghini Countach (1974 r.). Design Revuelto — jak na standardy tej firmy — jest wręcz stonowany. Pozory mylą, ponieważ nowe hiperauto ma sporo asów w rękawie. Oto one.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:
Skoro w lutym 2023 r. Lamborghini dwiema wersjami Aventadora oficjalnie pożegnało się z drogowymi modelami zasilanymi wyłącznie V12, to co pozostało Revuelto? Więcej niż sądzisz.
- Przeczytaj także: To dwa ostatnie Lamborghini napędzane wyłącznie V12. Autentica i Invencible to unikaty
Lamborghini Revuelto: najmocniejsze drogowe auto w historii tej firmy
Najnowsze Revuelto ustanawia rekord mocy dla szosowych Lamborghini: samochód rozwija aż 1015 KM, stając się tym samym pierwszym drogowym Lambo przekraczającym granicę tysiąca koni mechanicznych. Poprzednicy zostają daleko w tyle: przedstawione w 2016 r. Lamborghini Aventador S rozwija 740 KM, zaś Aventador Ultimae z 2021 r. — 780 KM.
Na dodatek Revuelto ma najlepszą relację mocy do masy w historii szosowych Lamborghini: na 1 KM przypada średnio 1,75 kg samochodu.
Lamborghini Revuelto: z czterema silnikami
Pierwszy raz napęd hybrydowy trafił do drogowego Lamborghini w 2019 r.: otrzymał go 819-konny Sian. Revuelto ma za to nowe V12 i trzy jednostki elektryczne — dwie znajdują się obok przednich kół, trzecią umieszczono nad skrzynią biegów.
Nowa wolnossąca spalinowa konstrukcja to najlżejsze V12 w historii Lamborghini. Silnik o pojemności 6498 cm sześc. waży 218 kg, o 17 kg mniej niż "serce" Aventadora. Jednostka rozwija przy tym 825 KM, a jej maksymalny moment obrotowy wynosi 725 Nm.
Lamborghini Revuelto: najbardziej dynamiczne drogowe auto w historii tej firmy
Lamborghini Revuelto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,5 s. To poziom Bugatti Chiron!
Dla porównania: Lamborghini Aventador Ultimae jest o 0,3 s gorsze, co w świecie hiperaut jest całkiem sporą różnicą.
Lamborghini Revuelto waży 1772 kg, czyli o 197 kg więcej niż Aventador S. To i tak nieduża różnica, biorąc pod uwagę, że nowość ma przecież napęd hybrydowy. Revuelto korzysta przy tym z kompletnie nowej struktury nośnej, wykonanej głównie z włókien węglowych, która jest lżejsza o 10 proc. niż monokok w Aventadorze. Większość elementów nadwozia Revuelto też jest karbonowych, ale np. drzwi są już z aluminium. Rozkład masy na osie wynosi 44:56 proc.
Lamborghini Revuelto: może mieć jedynie 180 KM
Kierowca Lamborghini Revuelto może wybierać z aż 13 trybów jazdy. Jednym z nich jest Citta (z włoskiego miasto), w którym nowe Lambo może się poruszać np. wyłącznie dzięki silnikom elektrycznym. W tym trybie moc jest jednak aż prawie... 6-krotnie niższa od maksymalnej i wynosi 180 KM. Za to w trybie Corsa dostępnych jest już 1015 KM.
Lamborghini Revuelto: w bagażniku miejsce na aż dwie walizki
Lamborghini Revuelto jest przestronniejsze od Aventadora Ultimae: ma o 8,4 cm więcej miejsca na nogi i dodatkowe 2,6 cm na głowę. W porównaniu z Aventadorem S nowe Revuelto jest aż o 15 cm dłuższe, o 0,3 cm szersze i o 2,4 cm wyższe, mierząc tym samym 494,7 cm długości, 203,3 cm szerokości i 116 cm wysokości. Z rozłożonymi lusterkami bocznymi Lamborghini Revuelto ma aż 226,6 cm szerokości!
Z przodu standardowo montuje się 20-calowe, a z tyłu 21-calowe obręcze kół.
W tablicy rozdzielczej Lamborghini Revuelto znalazły się aż trzy ekrany: 12,3-calowy wyświetlacz wskaźników, centralny i 9,1-calowy przed pasażerem. W bagażniku jest zaś miejsce na dwie walizki kabinowe.
Lamborghini Revuelto: potężne hamulce
Przednie tarcze hamulcowe otrzymały aż 10-tłoczkowe zaciski! Lamborghini Aventador Ultimae ma "jedynie" sześć tłoczków.
Każda z tarcz Lamborghini Revuelto jest karbonowo-ceramiczna, przy czym przednie mają 41 cm średnicy, a tylne 39 cm i 4-tłoczkowe zaciski.
- Przeczytaj także: Volvo to za mało. Jak chińskie Geely kupowało udziały w kolejnych europejskich legendach
Lamborghini Revuelto: w prostej linii potomek największych legend tej firmy
Lamborghini z każdą generacją zmienia nazwę swojego topowego modelu, ale zawsze ma on V12. Oto wykaz wszystkich poprzedników Revuelto i ich lata produkcji:
- Lamborghini 350 GT (1963-1966)
- Lamborghini 400 GT (1965-1968)
- Lamborghini Miura (1966-1973)
- Lamborghini Countach (1974-1990)
- Lamborghini Diablo (1990-2001)
- Lamborghini Murcielago (2001-2010)
- Lamborghini Aventador (2011-2023)
Tym samym Lamborghini Revuelto uplasuje się powyżej Huracana i SUV-a Urus.