Auto Świat Wiadomości Premiery Toyota GR010 Hybrid - obniżanie kosztów w hipersamochodzie

Toyota GR010 Hybrid - obniżanie kosztów w hipersamochodzie

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Jeszcze do niedawna trzeba było zbliżyć się do granicy 1000 KM, by stworzyć hipersamochód. Toyota uznała, że przyda się jeszcze więcej, by najnowsze dzieło japońskich inżynierów sklasyfikować jako hiperauto. Oto nowy model z Japonii stworzony z myślą o kolejnej erze długodystansowego ścigania.

Toyota GR010 Hybrid
Zobacz galerię (6)
Toyota / Toyota
Toyota GR010 Hybrid
  • Nowy model będzie reprezentować Toyotę w sześciu wyścigach na trzech kontynentach
  • Toyota obiecuje, że technologie wykorzystane w GR010 Hybrid już wkrótce trafią do seryjnie produkowanych modeli koncernu
  • W ramach obniżania kosztów samochód stał się cięższy (o 162 kg) i wolniejszy (szacowane 10 s więcej na pokonanie okrążenia Le Mans)

Toyota GR010 Hybrid wbrew pozorom to nie jest kolejną pozycją z katalogu części zamiennych albo dodatkowych akcesoriów. Za dość enigmatyczną nazwą kryje się kawał zaawansowanej techniki - wyczynowy samochód stworzony z myślą o nowej erze długodystansowych wyścigów.

Toyota GR010 Hybrid - 680 KM i 272 KM

Przeczytaj też:

Oczywiście skoro mamy do czynienia z Toyotą, to można w ciemno obstawiać rodzaj zastosowanego napędu. Pod niezwykłą karoserią próżno szukać diesla jak w Audi R10 czy Peugeocie 98 HDi FAP. Jest za to mocny układ hybrydowy opracowany przez inżynierów ze sportowego działu w Kolonii i zespół z japońskiego centrum badawczo-rozwojowego Higashi-Fuji. To połączenie podwójnie doładowanego silnika 3.5 l V6 o mocy 680 KM napędzającego koła tylne z 272-konnym motorem elektrycznym (wspólne dzieło Aisin oraz Denso) odpowiedzialnym za przednią oś. Innymi słowy, 500 kW na tył i 200 kW na przód.

Mocny napęd jest tym bardziej godny uwagi, że Toyota obiecuje wykorzystanie sportowej technologii w seryjnych samochodach. W przeciwieństwie jednak do rywali nie snuje mglistych obietnic, tylko składa dość konkretne oświadczenie. Hisatake Murata, kierujący zespołem TOYOTA GAZOO Racing, twierdzi: „GR010 HYBRID stanowi zapowiedź technologii, która trafi do samochodów drogowych. Klienci będą czerpać bezpośrednie korzyści z naszych wyścigowych doświadczeń. Nasza najnowocześniejsza technologia wkrótce trafi z toru do aut dostępnych w salonach. To fascynujący czas dla wyścigów długodystansowych, a ten samochód reprezentuje kolejną generację naszych wyścigowych hybryd”.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Toyota GR010 Hybrid - obniżanie kosztów

Toyota nie kryje przy tym, że samochód jest „elementem inicjatywy obniżania kosztów”. Jak zatem wygląda po finansowej kuracji odchudzającej? Okazuje się, że przybrał na masie (cięższy aż o 162 kg od poprzednika) i stracił na mocy (aż o 32 proc. mniej). To zaś przekłada się na skromniejsze osiągi. Według szacunków zespołu pokonanie jednego okrążenia toru Le Mans potrwa 10 s wolniej.

Toyotę GR010 Hybrid będzie można podziwiać w różnych miejscach świata. Tegoroczny sezon oznacza dla zespołu sześć wyścigów, które zostaną rozegrane na trzech kontynentach. W kalendarzu nie zabrakło słynnego Spa (1 maja) czy Le Mans (12-13 czerwca). Toyota pojawi się także na torach: Sebring (19 marca), Monza (18 licpa), Fuji Speedway (26 września) oraz w Bahrajnie (20 listopada).

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków