Nowa generacja opartych natechnologi laserowej wyświetlaczy projekcyjnych typu Head-Up-Display, udowadnia, że najnowocześniejsze technologie i ekonomia mogą iść ze sobą w parze.

Nowy wyświetlacz dotykowy „Haptic Display” to pojedynczy moduł mechatroniczny oferujący prostą w obsłudze, intuicyjną i atrakcyjną propozycję interfejsu pomiędzy człowiekiem a urządzeniem.

Jako wiodący światowy dostawca mobilnych urządzeń elektronicznych i systemów elektroniki samochodowej, koncern Delphi ma znakomite możliwości do zaangażowania się w opracowanie interfejsu pomiędzy człowiekiem a maszyną (Human Machine Interface – HMI), służącego do porozumiewania się kierowcy z pojazdem, tak aby zapewnić dostarczenie użytkownikowi potrzebnych mu informacji, przy jednoczesnym zachowaniu jego wygody i bezpieczeństwa.

Nowy wyświetlacz projekcyjny Delphi - „Head-up Display”

Wyświetlacz projekcyjny (HUD) wyświetla informacje przeznaczone dla kierowcy na przedniej szybie samochodu. Obraz pojawia się w bezpośrednim polu widzenia kierowcy, co pomaga mu w łatwym i szybkim przyswojeniu informacji.

Chociaż same w sobie wyświetlacze projekcyjne nie są nowością, inżynierowie Delphi po raz pierwszy zintegrowali taki wyświetlacz z samochodem już w roku 1988, to technologie wykorzystane w tej, najnowszej generacji wyświetlaczy są całkowitym przełomem w porównaniu z dotychczas stosowaną technologią projekcji refleksyjnej. Nowy wyświetlacz projekcyjny Delphi wykorzystuje laser i technologie oparte na bazie mikro struktur do wygenerowania wirtualnego obrazu. To całkowicie nowa technologia.

Dotychczas wyświetlacze wykorzystywały zjawisko odbicia informacji od luster. Korzyści ze stosowania nowych technologii to mniejszy rozmiar urządzenia, elastyczność integracji (moduł dachu, deska rozdzielcza...), możliwość adaptacji do różnych rozmiarów samochodu, wyższa jasność (do 5000cd/m2) przy niskim poborze mocy, wielokolorowy design, zdolność do adaptacji wirtualnego obrazu do rzeczywistego otoczenia i wreszcie – co również nie jest bez znaczenia – niższy koszt. Redukcja kosztów jest szczególnie ważna, ponieważ jest to bezpośrednia korzyść wynikająca z zastosowania technologii laserowych i otwiera dalsze możliwości do rozszerzenia zastosowania tego urządzenia – poza kategorię samochodów luksusowych. Ostatecznym celem byłoby wprowadzenie tego urządzenia na rynek produktów masowych.

Wyświetlacz dotykowy – Delphi Haptics

Podczas gdy nowy wyświetlacz projekcyjny Delphi umożliwia kierowcy oglądanie niezbędnych informacji na przedniej szybie samochodu, bez konieczności odrywania wzroku od drogi, wyświetlacz panelu sterującego „Delphi Haptics” dostarcza dalszych ważnych informacji i czyni to w sposób przyjazny dla użytkownika.

Wyświetlacz Delphi Haptics, umieszczony w samochodzie koncepcyjnym “Orbital Hybrid” łączy wyświetlacz i technologię pozwalającą na odczuwanie przez osobę sterującą reakcji na nacisk (technologia „force feedback”), co pozwala na sterowanie wieloma urządzeniami przy pomocy jednego modułu, eliminując przyciski, a jednocześnie zapewniając więcej funkcji i możliwości. Ta innowacja Delphi zastępuje odrębne panele sterowania dla układu klimatyzacji (HVAC), radia, systemu rozrywki i komunikacji oraz panelu ustawiania dynamiki pojazdu – jednym modułem mechatronicznym.

Delphi Haptics to prosty, intuicyjnie obsługiwany i atrakcyjny interfejs pomiędzy człowiekiem a maszyną (HMI). To znakomity przykład tego, w jaki sposób Delphi koncentruje się na innowacyjności i dalszej integracji aby pomóc naszym klientom w oferowaniu kierowcom coraz atrakcyjniejszych samochodów.

Delphi i Franco Sbarro, pasja dla innowacyjności

Kiedy przedstawiciele Delphi spotkali się z Frankiem Sbarro, aby przedyskutować zasady współpracy, wiedzieli, że łączy ich jedno: wspólna pasja dla innowacyjności.

Franco Sbarro, światowej sławy projektant samochodów koncepcyjnych, od ponad 30 lat zajmuje się projektowaniem unikalnych modeli samochodów. Na tegorocznym Genewskim Salonie Samochodowym zaprezentuje swój samochód koncepcyjny nazwany Orbital Hybrid. Nazwa tego samochodu nawiązuje do rewolucyjnego rozwiązania, zaprezentowanego przez Sbarro w roku 1989: koła orbitalnego lub koła bez piasty [orbital wheel/hubless wheel]. Samochód wyposażony w koła orbitalne jest napędzany silnikiem hybrydowym i jest wyposażony w nowej generacji wyświetlacz projekcyjny Delphi – Head-Up-Display, oraz w wyświetlacz sterujący z technologią dotykową – Delphi Haptics.

Kim jest Franco Sbarro?

Franco Sbarro to światowej sławy projektant samochodów koncepcyjnych. Przez ponad 30 lat zajmował się unikatowymi projektami samochodów takich jak Challenge, Monster, Helios czy Osmos. Francesco Sbarro, znany jako Franco Sbarro, urodził się we Włoszech w 1939 roku, jako syn farmera. Bardzo szybko zainteresował się mechaniką. Po zakończeniu studiów w dziedzinie literatury w Lecce, we Włoszech, jego zamiłowanie do samochodów zmotywowało go do opuszczenia rodzinnego kraju. Mając zaledwie 17 lat, wyjechał z Włoch z jedną myślą – chciał własnymi rękami zbudować samochód.

W listopadzie 1957, Franco Sbarro osiedlił się w Neuchatel w Szwajcarii, gdzie znalazł pracę jako mechanik samochodowy. Spotkanie z Georgesem Filipinettim, właścicielem znanego zespołu biorącego udział w wyścigach samochodowych doprowadziła do tego, że zaoferowano mu stanowisko głównego mechanika zespołu. Zajmował się rozwojem i konserwacją samochodów wyścigowych grupy Filipinetti oraz nadzorował renowację samochodów AC Cobra, Ferrari P3 i Forda GT40. W tym samym czasie zbudował również swój pierwszy samochód – Filipinetti coupé. Po zbudowaniu setek pojazdów, Franco Sbarro postanowił podzielić się swoja wiedzą z innymi i w roku 1992 stworzył szkołę Espace Sbarro.