Takeo Fukuibył wówczas młodym inżynierem biorącym udział w ważnych testach dotyczących certyfikacji układu emisji spalin modelu Civic CVCC w laboratorium EPA w Ann Arbor. Wszyscy wierzyli, że zanieczyszczenie środowiska naturalnego jest istotnym problemem bezpośrednio kształtującym przyszłość naszej planety. Uczyniliwięc walkę o czystość powietrza głównym celem swoich badań rozwojowych.

W listopadzie 1974 roku Civic został pierwszym pojazdem, który spełnił założenia amerykańskiej ustawy o czystym powietrzu (Clean Air Act) tylko i wyłącznie w oparciu o parametry silnika. To, co najbardziej utkwiło w pamięci to fakt, że inspektor EPA pogratulował pojazdu o najniższym poziomie zużycia paliwa w sektorze motoryzacyjnym. Celem specjalistów Hondy było ograniczenie emisji spalin. Nie myślano wówczas o obniżaniu zużycia paliwa, dlatego było to dla wszystkich bardzo miłym zaskoczeniem.

Trzydzieści lat później priorytety się zmieniły. W przemyśle motoryzacyjnym poczyniono ogromny postęp w redukcji poziomu emisji toksycznych substancji. Wszystkie modele Hondy i Acury sprzedawane w Stanach Zjednoczonych - nawetlekkie samochody ciężarowe - spełniają lub wyprzedzają standardy emisji EPA Tier 2 Bin ustalone dla wszystkich 50 stanów.

W rezultacie, w obecnych czasach, głównym problemem ochrony środowiska jest globalne ocieplenie. Natomiast najważniejszym wyzwaniem dla producentów samochodów stało się obniżenie poziomu zużycia paliwa w celu redukcji emisji CO2.

Podobnie jak to miało miejsce 40 lat temu w przypadku problemu zanieczyszczonego powietrza wierzymy, że przemysł motoryzacyjny ma możliwość osiągnięcia czegoś niezwykle ważnego, co w przyszłości wpłynie na życie na Ziemi.

W Hondzie, głównym celem podczas opracowywania nowych pojazdów jest obniżenie emisji CO2. Nie istnieje jednak taka technologia, która pozwoliłaby definitywnie rozwiązać ten problem. Tworzymy więc cały szereg nowych pojazdów i silników.

Takeo Fukus wierzy, że najlepszym rozwiązaniem jest pojazd napędzany ogniwami paliwowymi, który ustanowi nowe standardy emisji spalin i osiągnie niski poziom zużycia paliwa dzięki technologiom alternatywnych paliw. Napędzany wodorem model FCX Clarity,cechuje zarówno zaawansowana technologia jak i nowoczesna stylistyka, a jego sprzedaż w ograniczonej liczbie egzemplarzy rozpocznie się w Kalifornii jeszcze w tym roku. Pojazd ten ma szansę stać się wyznacznikiem przyszłości transportu osobistego na najbliższe 100 lat. Jednakże, dzisiaj Honda inwestuje również w inne technologie. W oparciu o doświadczenie można być przekonanym, że napędy hybrydowe najlepiej spełniają swoją rolę w mniejszych pojazdach, w których w największym stopniu można obniżyć zużycie paliwa. System Honda IMA jest najlepszym rozwiązaniem dla małych samochodów hybrydowych ponieważ jest bardziej kompaktowy, lżejszy i tańszy, a jednocześnie pozwala na jeszcze większe oszczędności paliwa.

W ciągu najbliższych kilku lat Honda wprowadzi dwa różne, całkowicie nowe pojazdy hybrydowe. W przyszłym roku zaprezentowany zostanie samochód hybrydowy z nowo opracowanym, lekkim i kompaktowym systemem IMA.

Samochód ten będzie odznaczał się niskim zużyciem paliwa spełni wymagania rodziny i będzie dostępny w bardziej przystępnej cenie w oparciu o filozofię Hondy związaną ze znacznym ograniczaniem kosztów.Globalny plan zakłada sprzedaż 200 000 sztuk pojazdu z czego 100 000 zostanie przeznaczonych na rynek północnoamerykański. Następnie zaprezentowany zostanie nowy, hybrydowy samochód sportowy, który powstanie w oparciu o widoczny tutaj model CR-Z. Łączy on w sobie cechy przyjaznego środowisku samochodu ze sportowym pojazdem dającym ogromną przyjemność z prowadzenia. Na tej podstawie Honda szacuje, że w roku 2010 modele hybrydowe będą stanowiły około 10 procent wszystkich sprzedawanych przez Hondę pojazdów na całym świecie.

Ponadto, opracowano również nowy, czysty silnik Diesla i-DTEC. Pierwszy silnik z serii i-DTEC spełniający standardy emisji Euro5 wejdzie do sprzedaży w Europie w tym roku. W Stanach Zjednoczonych technologia i-DTEC zadebiutuje w przyszłym roku. Modele samochodów wyposażone w tą jednostkę napędową spełnią te same standardy emisji Tier2 Bin5, które spełniają modele z silnikami benzynowymi, jednak bez potrzeby instalowania na pokładzie zbiornika na mocznik.

Czysty silnik Diesla zostanie użyty w modelach marki Acura w 2009 roku. Silnik i-DTEC został wystawiony na stoisku Acury. Więcej szczegółów na temat wprowadzenia silnika zostanie ujawnionych w późniejszym terminie.