Stworzona pod koniec ubiegłego roku ENVI jest wewnętrzną organizacją w strukturach Chrysler LLC, której zadaniem jest wypracowanie pozycji wiodącej w produkcji pojazdów z napędem elektrycznym oraz rozwój pochodnych rozwiązań i technologii. W skład ENVI wchodzą specjaliści z dziedziny zarządzania portfolio produktów, architektury modularnej, inżynierii, produkcji oraz projektowania i zaopatrzenia materiałowego.
- ENVI to rodzaj małej lecz ambitnej firmy, która w oparciu o potężne zasoby Chryslera pracuje nad pojazdami przyjaznymi wobec środowiska, które stają się przedmiotem aspiracji klientów – mówi Lou Rhodes, prezes ENVI w ramach Chrysler LLC. To właśnie ENVI umożliwi nam szybką reakcję na niezwykłą dynamikę postaw klienteli i światowych regulacji prawnych oraz postęp w dziedzinie technologii napędów.
Zaangażowanie Chrysler LLC w sprawę poszanowania środowiska naturalnego przejawia się m.in. w znacznym ograniczaniu zużycia paliw i poziomu emisji spalin – popularyzując wśród klienteli odpowiedzialność za stan środowiska bez większej szkody dla ich własnej mobilności.
- Pojazdy z napędem elektrycznym to pojazdy o zerowej emisji spalin – mówi dalej Lou Rhodes. Wytwarzanie energii elektrycznej ze źródeł alternatywnych, by napędzać pojazdy jutra uniezależnia nas od paliw kopalnych, a to winno z kolei promować rozwój produkcji energii czystej i odnawialnej.
We współpracy z klientem
Prace nad pojazdami z napędem elektrycznym i pochodnymi technologiami prowadzone będą w oparciu o spostrzeżenia i opinie klienteli na temat każdej z marek Chrysler LLC, a więc – Chrysler, Jeep i Dodge.
Nabywcy pojazdów Chrysler poszukują subtelnego luksusu i celowych rozwiązań oraz gustownej elegancji i prostoty.
Dla zapatrzonych w naturę fanów Jeep’a najważniejsze są pojazdy możliwie „zielone” o znacznych możliwościach użytkowych oraz komforcie i stylu w pakiecie typowym dla tej marki.
Entuzjastów marki Dodge, obok komfortu jazdy i obszerności wnętrza fascynują osiągi. Ich uzupełnieniem winny być praktyczne lecz innowacyjne rozwiązania użytkowe pojazdu.
Nowe technologie
Przedmiotem prac ENVI jest projektowanie pojazdów nowej generacji z zastosowaniem technologii uzupełniających istniejące projekty pojazdów Chryslera o napędzie hybrydowym (HEV) oraz spożytkowanie ich zalet a także zalet pojazdów hybrydowych typu „plug-in” (PHEV – zasilanych z „kontaktu”) w konstrukcjach nowej ery.
Systemy napędu elektrycznego Chryslera projektowane są jako modularne i z maksymalnym zastosowaniem standaryzowanych rozwiązań i komponentów. Jest to m.in. silnik elektryczny o mocy 200 kW, osprzęt elektryczny, elektroniczne układy sterujące oraz bezpieczne, litowo-jonowe akumulatory nowej generacji.
Koncepcyjny Chrysler ecoVoyager ma napęd elektryczny i zasięg 64 kilometrów ze standardowego akumulatora litowo-jonowego 16 kWh. Zasięg całkowity, przy wykorzystaniu wodorowych ogniw paliwowych wynosi 483 km. Koła przednie pojazdu napędza silnik elektryczny o mocy 200 kW.
Koncepcyjny Jeep Renegade ma również zasięg 64 km ze standardowego akumulatora litowo-jonowego 16 kWh lecz – jako pojazd terenowy – ma napęd elektryczny każdego z czterech z kół. Dodatkowym źródłem energii elektrycznej jest generator prądowy, napędzany pomocniczym silnikiem wysokoprężnym BLUETEC o niewielkiej pojemności skokowej. Pozwala to na wydłużenie zasięgu do 644 km przy średnim zużyciu paliwa ok. 2,1 litra ON na każde 100 kilometrów.
W pojeździe koncepcyjnym Dodge ZEO silnikiem elektrycznym napędzane są tylko koła tylne. Przy wykorzystaniu zintegrowanego modułu akumulatorów litowo-jonowych 64 kWh zasięg ZEO sięga 402 kilometrów.
Poważne wyzwania cywilizacyjne – w tym globalne ocieplenie klimatu i bezpieczeństwo energetyczne oraz potrzeby i oczekiwania klienteli wymagać będą praktycznego zastosowania tych technologii na skalę przemysłową już w niezbyt odległej przyszłości.
Chrysler ecoVoyager
Samochód koncepcyjny Chrysler ecoVoyager 2008 łączy w sobie elegancję typowo amerykańskiej stylizacji z czystym ekologicznie napędem elektrycznym oraz powiększającą zasięg jazdy technologią ogniw paliwowych.
Czterodrzwiowy i czteromiejscowy, dynamicznie wystylizowany i wybitnie amerykański nawiązuje do romantyki luksusowej podroży bez końca – mówi Greg Howell, główny projektant karoserii pojazdu. Możemy teraz radykalnie skrócić przedni zwis pojazdu kosztem przestrzeni, zajmowanej dotąd przez konwencjonalny zespół napędowy.
Koncepcyjny ecoVoyager powstał dla klienta pragnącego podróżować w komforcie prywatnego odrzutowca – lecz bez zbędnej gadżeterii, ceniącego sobie elegancję, prostotę oraz spokojną atmosferę wnętrza.
Chrysler ecoVoyager napędzany jest silnikiem elektrycznym, którego głównym źródłem zasilania jest zespół akumulatorów litowo-jonowych, zapewniający zasięg64 kilometrów, typowy dla codziennych dojazdów do pracy w USA. Silnik ten rozwija moc 200 kW (268 KM SAE), pozwalającą rozpędzić pojazd od 0 do 96 km/h w czasie poniżej ośmiu sekund. Tracona zazwyczaj podczas hamowania energia jest odzyskiwana (regenerative braking) – i w postaci prądu elektrycznego kierowana z powrotem do akumulatora, można więc śmiało stwierdzić, iż ecoVoyager jest pojazdem energooszczędnym, a zarazem obszernym w środku.
Z myślą o dalszych, okazjonalnych podróżach – zastosowano niewielkie lecz zaawansowane ogniwo paliwowe, umożliwiające wydłużenie zasięgu do 483 kilometrów, przy czym jako „spaliny” wydzielana jest do otoczenia wyłącznie para wodna.
Cały zespół napędowy ecoVoyagera mieści się pod podłogą, co pozwala znacznie powiększyć przestrzeń użyteczną dla pasażerów i ich bagaży.
Jeep® Renegade
Koncepcyjny Jeep® Renegade to „zminimalizowany” dwumiejscowy pojazd sportowego segmentu „B” – idealny na skaliste przeprawy off-roadoweoraz do „lądowego surfingu” na piaszczystych wydmach w różnych warunkach pogodowych.
Podstawowym przesłaniem konstrukcyjnym nowego Jeep’a jest szeroko pojęta odpowiedzialność za stan środowiska naturalnego, stąd pojazd ten skonstruowano z materiałów nadających się do powtórnego wykorzystania.
Jeep Renegade adresowany jest do klientów segmentu rynkowego „zielonej estetyki” – zorientowanych na bezwzględną ochronę środowiska lecz doceniających innowacyjność w stylu ‘high-tech’ i dobreosiągi pojazdu pod warunkiem przestrzegania wymogów ekologii.
Istotnym elementem systemu napędu koncepcyjnego Jeepa Renegade jest bateria akumulatorów litowo-jonowych o pojemności wystarczającej na przejechanie 64 kilometrów. Zwiększenie zasięgu do 664 km umożliwia ‘range extender’ – w tym przypadku jest to niewielki, 3-cylindrowysilnik wysokoprężny BLUETEC o pojemności 1,5 litra. W razie potrzeby jednostka ta zdolna jest wytworzyć moc 115 KM SAE (86 kW) przy znacznie niższej emisji spalin niż klasyczne silniki benzynowe.
Średnie zużycie paliwa Renegade wynosi około 2,1 litra/100 km – tj. cztero- lub pięciokrotnie mniej niż ekwiwalentnego pojazdu napędzanego wyłącznie silnikiem benzynowym.
Niskiemu zużyciu energiisprzyja system jej odzysku podczas hamowania (renegerative braking) oraz lekka, aluminiowa architektura pojazdu. Skuteczny napęd 4x4 – łącznie z reduktorem terenowym oraz blokadą mechanizmów różnicowych zapewniają dwa silniki elektryczne o mocy 200 kW (268 KM SAE) każdy.
Dodge ZEO
Koncepcyjny Dodge ZEO 2008 (Zero Emissions Operation – Zero Emisji Spalin) – to ‘sportowy wagon’ o układzie miejsc 2+2, w agresywnym i ekspresyjnym stylu marki Dodge. Szeroko rozstawione 23-calowe koła oraz odważne proporcje muskularnej karoserii przywodzą na myśl pełną młodzieńczego zapału interpretację „muscle car” we współczesnym wydaniu.
Kierowcy Dodge – oraz wszyscy ci, którym koncept ZEO przypadnie do gustu – to prawdziwi entuzjaści motoryzacji.Nie są zbytnio pochłonięci życiem rodzinnym, fascynuje ich ‘high-tech’ – a czysta funkcjonalność przedmiotów ma dla nich mniejsze znaczenie. Chociażdbają o stan środowiska naturalnego, poszukują podniet nieco silniejszych niż inni.
Dynamiczna i trójwymiarowabryła Dodge ZEO uzupełniona ostrym zarysem potężnych nadkoli – wydaje się potwierdzać tą tezę w całej rozciągłości.
Koncepcyjny Dodge ZEO ma napęd wyłącznie elektryczny, a źródłem zasilania jest bateria akumulatorów 64 kWh, zdolna zapewnić zasięg co najmniej 402 kilometrów w jeździe szosowej.
Pojedynczy silnik elektryczny o mocy 200 kW (268 KM SAE) napędza koła tylne i umożliwia osiągnięcie prędkości 96 km/h ze startu stojącego w czasie poniżej sześciu sekund – podobnie jak w przypadku słynnej jednostki Chryslera 5.7 HEMI® V8.
W przeciwieństwie do innych pojazdów tego typu, 4-drzwiowy DodgeZEO jest w pełni funkcjonalnympojazdem czteroosobowym, który rzeczywiście dba o stan środowiska naturalnego.
O poszczególnych modelach koncepcyjnych Chryslera napiszemy szerzej wkrótce.