Logo

Genewa 2007: Lotus Exige GT3 concept

Robert Rybicki
Robert Rybicki

Trudno uwierzyć, że nawet tacy producenci jak Lotus mają swój dział sportowy. Lotus Sport istnieje i pracuje na pełnych obrotach. Świadczy o tym studium ostrej, wyczynowej wersji lekkiego samochodu wyścigowego Lotus Exige na sezon 2007 o prostej nazwie GT3. Dzięki kolejnym modyfikacjom konstruktorom udało się uzyskać z 1,8 l silnika Toyota VVTL-i fascynujących 271 koni przy 8000 obr./min i 250 Nm momentu obrotowego przy 7000 obr./min. Doładowanie zapewnia bezprzeglądowa sprężarka Roots’a Eaton M62 z zaworem bypass i chłodnicą stłoczonego powietrza, zastosowano także mocniejszą pompę paliwową. Smarowanie w ekstremalnych sytuacjach zapewnia ciśnieniowy zbiornik oleju Accusump, który wspierany jest dwoma chłodnicami oleju. Częścią układu napędowego jest także aluminiowa 6-stopniowa skrzynia biegów C64 z krótkimi przełożeniami, standardowy dyferencjał samoblokujący i wyłączalny system kontroli trakcji LTCS. Na 5-ramiennych obręczach ze stopów lekkich zamontowano opony Yokohama A048 R LTS w rozmiarze 195/50 R 16 i 255/40 R 17. Układ hamulcowy zbudowano z tarcz 308 mm z 2-częściowymi 4-tłoczkowymi zaciskami AP z przodu i tarcz o średnicy 288 mm z pływającymi 1-tłoczkowymi zaciskami Brembo z tyłu, klocków hamulcowych Pagid RS14, wyczynowego, silikonowego płynu hamulcowego i systemu ABS. Rama klejona jest z profili aluminiowych, dwuczęściowa karoseria bazuje na Cup Exige 255, jednak dodano do niej spojlery. Zawieszenie z podwójnymi wahaczami różnej długości korzysta z regulowanych amortyzatorów Öhlins i regulowanego przedniego stabilizatora. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 257 km/h, przyśpieszenie do setki odbywa się w 4 s.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu