Nazwą BlueMotion po raz pierwszy w roku 2006 oznaczono małe Polo, które oferując 59 kW (80 KM) spalało zaledwie 3,9 l oleju napędowego na 100 km, zwłaszcza dzięki poprawionej aerodynamice i zmienionym przełożeniom. Światowa premiera modelu Volkswagen Passat BlueMotion w Genewie wskazuje, że dla Volkswagena niskie zużycie paliwa osiągalne jest również w samochodach wyższych klas. Passat osiąga przy tym niezłej prędkości maksymalnej 193 km/h (wersja Variant 190 km/h). Najbardziej ekonomiczny Passat zużywa zaledwie 5,1 l/100 km, a odmiana VW Passat BlueMotion Variant o 0,1 l oleju napędowego na 100 km więcej. Wartość emisji CO2 wynosząca 136 g/km (137 g/km w wypadku kombi Variant) to według Volkswagena najniższy wynik w klasie średniej.
Silnik w standardzie oferuje filtr cząstek stałych, a na pełnym zbiorniku auto jest w stanie przejechać aż 1350 km. Oprócz paliwa i emisji Passat BlueMotion oszczędza też pieniądze, gdyż przy średnim przebiegu 15 000 km rocznie wystarczy zatankować zaledwie 11 razy. Z powodu poprawienia aerodynamiki samochód obniżono o 15 mm z przodu i 8 mm z tyłu oraz zastosowano specjalne opony w rozmiarze 205/55 R 16, opracowane w celu obniżenia zużycia paliwa. Czterocylindrowy silnik 1,9 TDI oferuje tradycyjną moc 77 kW (105 KM) i maksymalny moment obrotowy 250 Nm od 1900 obr./min.