W nawiązaniu do niezaprzeczalnych referencji z dziedziny sportu samochodowego firmy Mitsubishi, zastosowany w tym modelu silnik o wysokich osiągach, niezrównane prowadzenie i ostre linie zwrócą uwagę entuzjastów na całym świecie. Pozostając w zgodzie z centralnymi wartościami, które uczyniły Lancera Evolution synonimem budzących emocje osiągów, następna generacja – pokazywana jako Prototyp X – będzie oferować uniwersalność i technologie, które wyróżniają najlepsze na świecie modele samochodów sportowych.

Prototyp X pokazuje również wielkość rodziny Lancera, rozciągającej się od podstawowego modelu (1.5 litra w Europie) aż do całkowicie nowego Lancera Evolution - super-samochodu, plasującego się na szczycie.

Już niedługo: (R)Ewolucja

Potomek Lancera 1600GSR z lat 70, Lancera EX2000 Turbo z lat 80, Lancer Evolution stworzył swoją renomę poprzez wprowadzanie znaczących zmian i ulepszeń w każdej generacji od 1992 roku. (Lancer Evolution VIII był pierwszym oficjalnie sprzedawanym na rynku europejskim).

Jak pokazuje Prototyp X, Lancer Evolution niedługo wykona być może największy kiedykolwiek skok w swoich możliwościach pomiędzy dwoma następującymi po sobie modelami. Następny Lancer Evolution będzie oferował znaczącą poprawę w dynamice prowadzenia i technologii przy zachowaniu emocjonujących osiągów turbodoładowanego silnika, które uczyniły ten model legendą na całym świecie.

Zarówno zaprezentowany kilka tygodni temu na Salonie Samochodowym w Detroit nadchodzący Lancer 2008m, jak i Prototyp X mają korzenie w Mitsubishi Concept-X pokazanym na salonie samochodowym w Tokio w 2005 roku.

Rekini przód zainspirowany wyglądem silników samolotów myśliwskich, proporcje - długa maska / krótki dach, szeroki rozstaw kół, charakterystyczny „rekini nos”, wyróżniające głęboko osadzone „oczy”, charakterystyczny trójkątny profil i ostre, dynamiczne linie to główne cechy podkreślające nowy charakter projektu łączący Lancera i Prototyp-X.

Mimo tych podobieństw, Prototyp-X posiada własny charakterystyczny przedni pas, przypominający paszczę rekina, tylne błotniki i klapę bagażnika. By nie pozostawiać wątpliwości co do osiągów, Prototyp X, zgodnie ze swoją rolą, jest wyposażony w kanciaste błotniki, agresywne linie pokrywy silnika ze zintegrowanym wlotem powietrza, dwudziesto calowe koła aluminiowe z ogromnymi hamulcami i zaawansowane technologicznie kierunkowskazy w technologii LED w lusterkach.

Wewnątrz pojazdu, głęboko wyprofilowane fotele są wykończone materiałem podobnym do zamszu, zapewniającym doskonałe trzymanie w zakrętach. Elektroniczny licznik okrążeń wskazuje na kompetencje samochodu, jako weekendowego auta rajdowego, a czerwona wstążka diod LED, która okala drzwi i tablicę rozdzielczą może sugerować „designerski” pomysł w indywidualnym stylu przyszłym klientom.

Technologia dostępna dla kierowcy Prototypu X jest wskazówką, co do tego, co będzie dostępne w następnym Lancerze Evolution. Mimo, że nie wszystkie elementy projektu Prototypu X trafią do pojazdu produkcyjnego to wygląd auta na pewno będzie niemal identyczny.

Moc nowej generacji

Silnik napędzający Prototyp X – i następnego Lancera Evolution – to turbodoładowana wersja całkowicie nowego dwulitrowego silnika DOHC o oznaczeniu 4B11, wyposażonego w technologię MIVEC, zastosowanego w Lancerze model 2008.

Silnik będzie dawał największą moc z dotychczasowych modeli Lancera Evolution (Ponieważ prace trwają, ostateczne dane silnika będą podane w późniejszym terminie.) Co więcej, nowy Lancer Evolution będzie mniej zróżnicowany pomiędzy poszczególnymi rynkami w stosunku do poprzednich generacji.

Nowy, w pełni aluminiowy blok silnika, jest o 20kg lżejszy niż żeliwny blok silnika 4G63, stosowanego w dotychczasowych modelach, co poprawia rozkład masy. Dodatkowo jego umiejscowienie (układ wydechowy skierowany w stronę przegrody czołowej) umożliwia obniżenie środka ciężkości.

Mimo, że blok silnika nowego Lancera Evolution jest lżejszy został zaprojektowany od początku z myślą o zastosowaniu w silniku turbodoładowanym o wysokich osiągach. Duża wytrzymałość została osiągnięta częściowo poprzez projekt bloku typu otwartego, oraz zastosowanie dużych płaszczy wodnych i dużych ilości metalu dookoła każdej z połączonych tulei cylindrów. Turbodoładowany silnik spalinowy 4B11 jest w stanie wytrzymać wysokie ciśnienie doładowania.

Nowa skrzynia

Prototyp X jest wyposażony (w zależności od rynków), w zautomatyzowaną mechaniczną skrzynię biegów, wraz z magnezowymi łopatkami pod kierownicą, które będą dostępne w następnym Lancerze Evolution.

Nowa skrzynia będzie zapewniać błyskawiczne, uruchamiane łopatką pod kierownicą zmiany biegów zgodnie z życzeniem kierowcy, a także tryb w pełni automatyczny. Nie jest to klasyczna skrzynia z przekładnią hydrokinetyczną, ale raczej w pełni zautomatyzowana skrzynia manualna podobna do tych stosowanych w najsłynniejszych modelach sportowych na świecie.

Dla entuzjastów manualnej skrzyni, nowy Lancer Evolution nadal będzie oferował tradycyjną skrzynie pięciobiegową. Wraz z poprawionym momentem obrotowym silnika 4B11 skrzynia pięciobiegowa zapewni optymalne przyspieszanie.

Super Kontrola Wszystkich Kół

Następny Lancer Evolution, przy zapewnieniu poziomu osiągów, który przyciąga lojalnych klientów tego modelu, rozszerzy swoje dynamiczne możliwości poprzez nowy system S-AWC ((S-AWC Super All Wheel Control).

Połączenie inteligentnego systemu napędu czterech kół z kontrolą stabilności, czyli S-AWC jest nowym wkładem w zaawansowaną technologię stałego napędu czterech kół po raz pierwszy wprowadzoną w nowym Outlanderze.

W Prototypie X – i nadchodzącym modelu Lancera Evolution – ten system nowej generacji łączy ze sobą Aktywny Centralny Dyferencjał (ACD – Active Center Differential), tylny dyferencjał z Aktywną Kontrolą Znoszenia (AYC – Active Yaw Control) i Aktywną Kontrolę Uślizgu (ASC – Active Skid Control). Tylny dyferencjał AYC nie był nigdy oferowany w Lancerze Evolution sprzedawanym na rynku USA.

Połączenie wszystkich tych technologii pomoże Lancerowi Evolution wykorzystać optymalnie jego godny uwagi moment obrotowy i zarazem zapewnić najwyższy poziom możliwości dynamicznych i stabilności, jaki był kiedykolwiek dostępny w tym modelu. Zarazem nowe rozwiązania zapewnią jeszcze lepsze wrażenia z jazdy, jakich poszukują klienci kupujący ten model.

Następny Lancer Evolution jest po raz kolejny wyposażony w specjalistyczny system zawieszenia, w którym stalowe wytłoczki standardowego Lancera zostały zastąpione sprawdzonymi w sporcie elementami z kutego aluminium. W związku z wysoką sztywnością nowej płyty podłogowej „Projekt Globalny” zawieszenie „Ewolucji” może być ustawione tak, by zapewnić bardziej sprężystą i stabilną jazdę bez pogorszenia osiągów i prowadzenia – cech, które są oczekiwane od prawdziwego sportowego sedana światowej klasy.

Przy zapewnieniu podniecających osiągów Mitsubishi może też wyposażyć nadchodzącego Lancera Evolution tak, by był zdecydowanie lepszym samochodem do codziennej jazdy. Rozwiązania wprowadzone w nowym Outlanderze i Lancerze będą również oferowane w Lancerze Evolution X, w tym 650 watowy system audio Rockford-Fosgate®, system nawigacji z HDD i serwerem muzyki, Bluetooth®, przyciski sterujące na kierownicy oraz automatyczna klimatyzacja.