Auto Świat Wiadomości Targi Samochodowe Genewa 2008: BMW X5 Vision EfficientDynamics Concept – bawarska hybryda

Genewa 2008: BMW X5 Vision EfficientDynamics Concept – bawarska hybryda

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Bawarskie BMW przedstawi na targach w Genewie ekologiczne studium bazujące na seryjnym modelu X5. Jego napęd zapewnia 4-cylindrowa jednostka wysokoprężna w połączeniu z silnikiem elektrycznym.

Genewa 2008: BMW X5 Vision EfficientDynamics Concept – bawarska hybryda
Zobacz galerię (8)
Auto Świat
Genewa 2008: BMW X5 Vision EfficientDynamics Concept – bawarska hybryda

Dwulitrowy 4-cylindrowy diesel nowej hybrydy bawarskiego BMW nazwanej X5 Vision EfficientDynamics Concept zapożyczono z modelu BMW 123d. Jednostka oferuje moc 150 kW (204 KM) przy 4400 obr./min i moment obrotowy 400 Nm dostępny w zakresie 2000-2250 obr./min. Wsparciem dla jednostki spalinowej jest silnik elektryczny, który produkuje dodatkowych 15 kW (20 KM) i 210 Nm. Siła napędowa hybrydowego układu przenoszona jest na wszystkie cztery koła za pośrednictwem 8-biegowego automatu.

Samochód wyposażono w baterie li-ion, które mogą się doładowywać podczas hamowania i dostarczają energię do silnika elektrycznego. Na dachu umieszczono panele solarne zasilające elektronikę pokładową, a dodatkowo wyprodukowana energia może być magazynowana w bateriach li-ion.

Chociaż koncept bazuje na masywnym BMW X5 może się pochwalić przyzwoitym czasem przyśpieszenia od 0 do 100 km/h, który wynosi 8,9 s. Terenówka zużywa w cyklu mieszanym zaledwie 5,4 l oleju napędowego na 100 kg, emitując 172 g CO2 na km.

Oszczędna i ekologiczna eksploatacja nie są zasługą wyłącznie układu napędowego. Lekko poprawiono także aerodynamikę auta czy design 19-calowych kół, które zaprojektowano tak, by obniżyć opór aerodynamiczny i wirowanie powietrza.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: