Tą propozycją marka stawia czoła ambitnemu wyzwaniu w postaci ekologicznego samochodu w atrakcyjnym i rekreacyjnym stylu, wyposażonego w hybrydowy napęd HDi i wyprodukowanego w cenie podstawowej wersji modelu C4. Aby zrealizowac to założenie, Citroën obrał nowy kierunek projektowania i zrezygnował z niektórych elementów wyposażenia, które nie odgrywają zasadniczego znaczenia dla dobrego samopoczucia pasażerów na rzecz technologii, stylu i ekologicznego wyposażenia, wysoko ocenianych przez użytkowników.

C-Cactus jest samochodem ekologicznym. Jego konstrukcja opiera się w znacznym stopniu na materiałach odzyskiwanych oraz podlegających recyklingowi i na obraz rośliny, do której nawiązuje jego nazwa, zużywa mało paliwa. Dzięki hybrydowemu układowi napędu HDi i małemu ciężarowi własnemu (1 180 kg) zużywa 2,9 l paliwa na 100 km i emituje 78 g/km CO2.

Niskie koszty produkcji wynikają z zastosowania nowych surowców oraz racjonalizacji na etapie projektowania polegającej na zmniejszeniu liczby zastosowanych części. Na wnętrze C-Cactus składa się niewiele ponad 200 części, czyli prawie dwukrotnie mniej w porównaniu z tradycyjnym samochodem tej samej wielkości.