- Dacia Sandero będzie wprowadzana do sprzedaży w Europie począwszy od czerwca 2008 roku - dowiedzieliśmy sie od Agaty Szczech, Dyrektor Public Relations Renault Polska. Na naszym rynku auto pojawi się jesienią 2008 roku. Podobnie jak inne samochody marki Dacia, Sandero zapewnia bezkonkurencyjny stosunek ceny do zalet użytkowych. Dodatkowo na większości rynków europejskich będzie objęty 3-letnią gwarancją (lub do 100 tysięcy km).

Ponieważ nowy model cieszy się w Polsce dużym zainteresowaniem - trochę więcej szczegółów...

Dynamiczna linia

Dacia Sandero to nowoczesne auto o atrakcyjnym designie, zarazem dynamicznym i świadczącym o solidności. Przód wyróżnia się nowoczesnymi, wyrazistymi światłami. Zderzak i osłona chłodnicy doskonale wpisują się w linię nadwozia. Linia boku, przypominająca odwróconą falę, wzmacnia wrażenie solidności dzięki szerokim listwom bocznym (w zależności od wersji). Stylistyka tyłu podkreśla przestronność i solidność auta.

Wnętrze cechuje się widoczną jakością i atrakcyjnym wykończeniem. Nowa deska rozdzielcza jest nowoczesna i funkcjonalna. Jej design różni się w zależności od wersji – poszczególne elementy mogą być lakierowane na różne kolory i pokryte różnymi materiałami. Do nowoczesnego wyglądu kabiny przyczynia się również stylistyka paneli drzwiowych wyposażonych w eleganckie klamki i listwy dekoracyjne (w zależności od wersji).

Poszczególne wersje Dacii Sandero różnią się wystrojem wnętrza – są dostępne 3 kolory deski rozdzielczej i dobrane do nich tapicerki. Zadbano również o ergonomię przełączników i czytelność informacji wyświetlanych na tablicy rozdzielczej.

Skuteczne działanie i komfort jazdy

Dacia Sandero została opracowana na płycie podłogowej B0 (płyta Logana, oparta na płycie B Aliansu) z zawieszeniem przednim typu Mac Pherson z wahaczami trójkątnymi. Stabilizator poprzeczny z przodu – montowany we wszystkich wersjach za wyjątkiem podstawowej – zapewnia doskonałą stabilność na zakrętach. Pod względem przechyłów bocznych Sandero spełnia standardy obowiązujące w tym segmencie w Europie

Tylne zawieszenie Dacii Sandero również pochodzi z płyty podłogowej B0. Jest to elastyczna oś o programowanej charakterystyce, wyposażona w sprężyny śrubowe i pionowe amortyzatory o zwiększonym skoku. Parametry zawieszenia zostały dostosowane do specyfikacji Dacii Sandero: przeguby dolnych wahaczy oraz tylnego zawieszenia zapewniają precyzyjne prowadzenie i doskonałe trzymanie się drogi przy gwałtownej zmianie kierunku jazdy. Podobnie jak inne modele Dacii, Sandero posiada duży prześwit (155 mm), umożliwiający jazdę po każdej drodze, co stanowi o uniwersalności tego auta. Jest również wyposażone w osłony najważniejszych podzespołów, dzięki czemu może bez obaw poruszać się po nieutwardzonych drogach.

Większość wersji jest wyposażona w precyzyjnie działające wspomaganie układu kierowniczego, podnoszące bezpieczeństwo i zapewniające przyjemność jazdy typową dla aut z segmentu B. Wersja podstawowa – bez wspomagania – jest proponowana po bardzo atrakcyjnej cenie. Niewielkie zwiększenie przełożenia w stosunku do Clio II oraz odpowiednie ustawienie zwrotnicy i kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy, zmniejsza siłę potrzebną do obracania kołem kierownicy.

W zależności od wersji siedzenie kierowcy może posiadać regulację wysokości i podparcia lędźwiowego, zapewniające optymalne ustawienie ciała za kierownicą. Z myślą o wygodzie kierowcy oferowana jest również regulacja wysokości kierownicy (w zależności od wersji) oraz ergonomiczne przełączniki rozmieszczone pod kierownicą.

Komfort termiczny jest dostosowany do zróżnicowanych warunków klimatycznych panujących w różnych krajach. Ukształtowanie przewodów doprowadzających powietrze umożliwia szybkie osiągnięcie pożądanej temperatury w fazie rozruchu, zwłaszcza w przypadku dużych upałów lub mrozów.

Kompletna oferta silników

Dacia Sandero jest wyposażona w silniki benzynowe (1.4 75 KM oraz 1.6 90 KM) i wysokoprężne (1.5 dCi 70 KM oraz 1.5 dCi 85 KM), które sprawdziły się już w licznych modelach Renault i przyczyniły do sukcesu samochodów Dacii.

Oba silniki benzynowe 1.4 l i 1.6 l idealnie spełniają kryteria niskich kosztów eksploatacji, solidności i łatwości obsługi technicznej, cechujące markę Dacia. Wyróżniają się wysokim momentem obrotowym dostępnym w szerokim zakresie obrotów, począwszy od bardzo niskiej prędkości obrotowej, oraz niskim zużyciem paliwa.

Silnik 1.5 dCi jest powszechnie uznawany za jeden z najlepszych silników wysokoprężnych na świecie pod względem osiągów. Jest to zaawansowana technologicznie jednostka wyposażona we wtrysk bezpośrednicommon rail drugiej generacji, zapewniająca wysokie osiągi przy bardzo niskim zużyciu paliwa. Silnik 1.5 dCi jest dostępny w wersji 70-konnej oraz bardziej dynamicznej wersji o mocy 85 KM (wprowadzonej pod koniec 2007 roku w Loganie i Loganie MCV). Silniki 1.5 dCi 70 KM i 1.5 dCi 85 KM montowane w Dacii Sandero są bardzo ekologiczne – ich emisja CO2 nie przekracza 120 g / km.

Duża ilość miejsca i pojemny bagażnik

O ile ceny Dacii Sandero są typowe dla klasy małych samochodów, to duże wymiary wewnętrzne i zewnętrzne plasują ją raczej wśród aut kompaktowych z wyższego segmentu. Dzięki długości 4,02 m, szerokości 1,75 m i rozstawowi osi 2,59 m, Dacia Sandero zapewnia bezkonkurencyjny stosunek ceny do przestronności.

Wysokość od tylnego siedzenia do dachu wynosi 878 mm, promień na wysokości kolan 145 mm, a szerokość nad podłokietnikami 1425 mm, dzięki czemu na tylnych miejscach mogą się wygodnie pomieścić 3 dorosłe osoby lub trzy foteliki dziecięce. Tylne miejsca są nie tylko bardzo obszerne, ale i łatwo dostępne – tylne drzwi otwierają się pod kątem 67°.

Bezkonkurencyjna jest również pojemność bagażnika, wynosząca 320 litrów, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę cenę i kompaktowe wymiary samochodu! Składana tylna ławka, dzielona w układzie 1/3 – 2/3, w zależności od wersji, stanowi niezwykle praktyczne rozwiązanie umożliwiające zmianę konfiguracji wnętrza. Po złożeniu całej tylnej ławki całkowita pojemność bagażnika wzrasta do 1200 l. Podsumowując, Dacia Sandero jest bardzo pojemnym, kompaktowym hatchbackiem, zapewniającym komfortową podróż 5 osobom.

Bezpieczeństwo – podstawowy warunek

W projektowaniu Dacii Sandero wykorzystano uznane doświadczenie grupy Renault w dziedzinie bezpieczeństwa.

Dbając o bezpieczeństwo czynne, szczególną uwagę poświęcono układowi hamulcowemu. Parametry mające decydujące znaczenie dla komfortu hamowania (szybkość „wybierania” pedału, płynność hamowania) zostały dopracowane zgodnie ze standardami segmentu B w Europie. Dacia Sandero może być wyposażona w ABS Bosch 8.1 najnowszej generacji z elektronicznym korektorem siły hamowania (EBV) oraz systemem wspomagania nagłego hamowania, stanowiącym nowość w gamie Dacii.

Dacia Sandero proponuje także różne systemy podnoszące bezpieczeństwo bierne. W konstrukcji auta zostały zastosowane blachy o wysokim współczynniku sprężystości, zapewniające lepszą wytrzymałość kabiny na odkształcenia, zwłaszcza w przypadku zderzenia czołowego. Wykonana z magnezu konstrukcja kierownicy w połączeniu ze składaną kolumną kierownicy, przyczynia się do rozproszenia energii kinetycznej w razie zderzenia.

Również przekładkowa konstrukcja polipropylenowej deski rozdzielczej przyczynia się do zmniejszenia skutków uderzenia kolanem. Ważne są nie tylko zastosowane materiały. Również design uwzględnia aspekt bezpieczeństwa – krzywizna dolnej części deski jest doskonale dopasowana do kształtu nogi i zapewnia lepsze rozłożenie sił w razie kontaktu. System uzupełniają paddingi na wysokości stóp po stronie kierowcy i pasażera, chroniące nogi i kostki.

Dacia Sandero jest wyposażona w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Przednie pasy posiadają ograniczniki napięcia, zapewniające lepszą ochronę klatki piersiowej. W zależności od wersji mogą również posiadać regulację wysokości, zapewniającą lepsze utrzymanie ciała podczas zderzenia oraz pirotechniczne napinacze.

W zależności od poziomu wyposażenia, Dacia Sandero może być wyposażona nawet w 4 poduszki powietrzne. Zaprojektowana specjalnie dla Sandero poduszka kierowcy jest wyposażona w zawór regulujący nacisk poduszki na ciało kierowcy po jej rozłożeniu. Dostępne w zależności od wersji dwie poduszki boczne chroniące głowę i klatkę piersiową zapewniają dodatkową ochronę w przypadku zderzenia bocznego. Stanowią dodatkowe zabezpieczenie obok materiałów pochłaniających energię i wzmocnień montowanych seryjnie w drzwiach na wysokości siedzeń.

Siedzenia z wbudowanymi poduszkami bocznymi posiadają wzmocnioną konstrukcję i są wyposażone w zagłówki, zapobiegające urazom kręgów szyjnych w razie mocnego uderzenia w tył. Nowa konfiguracja zapewnia lepsze podparcie pleców oraz bardziej komfortową pozycję głowy. Dacia Sandero posiada również system mocowania fotelików dla dzieci ISOFIX na bocznych miejscach z tyłu.

Wysoki poziom jakości

Wszystkie rozwiązania konstrukcyjne Sandero były podyktowane dążeniem do zapewnienia niezawodności i solidności, z których słynie Dacia. Szczególną uwagę poświęcono zabezpieczeniu antykorozyjnemu – zastosowano liczne rozwiązania: wtryskiwanie wosku do profili zamkniętych podwozia i drzwi, uszczelnienie zewnętrznych połączeń, nałożenie wosku zabezpieczającego na części mechaniczne podwozia, lepsze zabezpieczenie podwozia, progów i nadkoli przed uderzeniami żwiru.

Równie dużą uwagę poświęcono układom elektrycznym i elektronicznym, które sprawdziły się już w wielu modelach Renault. Okablowanie miejsca kierowcy jest zintegrowane z okablowaniem kabiny – między tymi dwiema strefami nie ma żadnych złączy. Rozwiązanie to gwarantuje wyższą niezawodność eliminując ryzyko związane z wadliwym połączeniem. Kolejnym przykładem jest akumulator, którego pojemność i specyfikacja uwzględniają ekstremalne warunki użytkowania.

Aby unaocznić klientom wysoki poziom jakości, na większości europejskich rynków Dacia Sandero będzie objęta 3-letnią gwarancją (lub do 100 000 km). Model ten wyróżnia się ponadto niskimi kosztami przeglądów i napraw.

Dacia przygotuje również dla Sandero specjalną ofertę w zakresie finansowania i obsługi posprzedażnej, spełniającą potrzeby klientów Dacii.

W prace projektowe i produkcję Dacii Sandero w Europie zainwestowano łącznie 147 mln euro: 65 mln euro stanowią koszty projektowe, a 82 mln euro – koszty inwestycji w zakładach w Pitesti.