Kontynuując swe sportowe tradycje Street and Racing Technology Chryslera właśnie teraz wprowadzaten pojazd na rynki międzynarodowe.
Dla Street and Racing Technology pojęcie wysokich osiągów to takie wyważenie charakterystyki jezdnej i prowadzenia, aby można było jeździć zarówno na drodze, jak i na torze wyścigowym, wyjątkowe przyspieszenia, doskonała skuteczność hamowania oraz odpowiednia do tych osiągów stylizacja pojazdu.
Dodge Caliber SRT4 wyróżnia się agresywna sylwetką „spod ręki” SRT, nowym pasem przednim z kanałami powietrznymi wentylacji hamulców oraz szerokim centralnym wlotem powietrza do chłodnicy silnika. Na masce znalazł się funkcjonalny wlot powietrza chłodzącego komorę silnika oraz dwie szczeliny wylotowe powietrza gorącego. Aerodynamikę pojazdu poprawia także zintegrowany spojler dachowy, który lepiej wygładza przepływ strug powietrza, dociskając zarazem pojazd do podłoża.
W kabinie uwagę zwracają głęboko profilowane, sportowe fotele, zestaw wskaźników w stylu SRT oraz specjalny dla tej wersji wyświetlacz bieżącego pomiaru czasu przyspieszenia 0-100 km/h i hamowania 100-0 km/h, przeciążeń (g) oraz czasu osiągnięcia¼ mili ze startu stojącego.
„Nowy Dodge Caliber SRT4 ma wszelkie atrybuty SRT w pakiecie charakteryzującym się najwyższą liczbą koni mechanicznych za €uro w unikalnym stylu marki Dodge.” – powiedział Thomas Hausch, wiceprezes ds. sprzedaży światowej Chrysler LLC – „Dodge Caliber był naszym bestsellerem w roku 2007, a SRT4 wpłynie na trwałe utrzymanie jego powodzenia.”
Celem obniżenia środka ciężkości i uzyskania bardziej przysadzistej sylwetki zawieszenie obniżono o 28 mm z przodu i 22 mm z tyłu, dostrajając je odpowiednio do osiągów pojazdu. Wysoką skuteczność hamowania zapewniają wentylowane tarcze hamulcowe o wymiarach 340 x 28 mm z przodu i 302 x 10 mm z tyłu. Przednie dwutłoczkowe zaciski hamulcowe wykonano ze stopu aluminium. Moc 295 KM DIN (217 kW) i moment 363 Nm doładowanego Silnika Światowego DOHC o pojemności 2,4 litra przenoszona jest przez sześciostopniową manualną przekładnię Getrag. Maksymalną trakcję zapewnia elektronicznie sterowany system BLD (brake-lock differential – wymuszona przy pomocy hamulców funkcja blokady mechanizmu różnicowego).
Zespół napędowy
Dodge Caliber SRT4 przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie około 6,7 sekundy. Napęd samochodu zapewnia Silnik Światowy (World Engine), produkowany przez Global Engine Manufacturing Alliance (GEMA) w Dundee (stan Michigan). Pod hasłem World Engine kryje się gama czterocylindrowych jednostek benzynowych o konstrukcji aluminiowej, charakteryzujących się ograniczonym zużyciem paliwa oraz niską emisją spalin. Jest to wspólne dzieło inżynierów Chrysler LLC, Hyundai Motor Company oraz Mitsubishi Motor Corporation.
Silnik SRT4 wywodzi się z World Engine o pojemności 2,4 litra, który stosowany jest w rożnych odmianach samochodów Chrysler, Jeep i Dodge. Oprócz zwiększenia mocy do 295 KM DIN (217 kW) dokonano w nim także innych zmian, poprawiających skuteczność chłodzenia i ogólną trwałość eksploatacyjną.
„Dzięki najwyższej w klasie mocy silnika, unikalnej stylizacji charakterystycznej dla marki Dodge oraz zachowaniu bazowej konstrukcji Calibra, który zdobył już uznanie na rynkach światowych, nowy SRT4 ma szanse na miano ‘pojazdu wizerunkowego’ w gamie Calibra i marki Dodge.” – mówi Judy Wheeler, dyrektor ds. światowego marketingu.
Głównym źródłem przyrostu mocy jest odpowiednio skonfigurowana turbosprężarka. Chłodne powietrze zasysane jest poprzez filtr i wlot przed chłodnicą w czołowej belce poprzecznej, a następnie sprężane w turbosprężarce odpowiednio dostosowanej do układu kolektora dolotowego/wylotowego i po przejściu przez potężny 10-rzędowy intercooler kierowane do 57-milimetrowego korpusu przepustnicy. W ten sposób zwiększono przepływ powietrza o 40 procent.
Aluminiowy blok Silnika Światowego 2.4L jest specjalnie nacinany, a głowica cylindrów nawiercana pod kątem wyrównania temperatury wokół cylindrów i komór spalania. Zwiększono także wydajność pompy wodnej i odpowiednio zmodyfikowano termostat wraz z obudową. Specjalne tłoki ze sworzniami pływającymi wykonano ze stopu o podwyższonej odporności termicznej, a ich pierścienie z wytrzymalszego materiału, utrzymującego szczelność przy podwyższonych obciążeniach mechanicznych. Denka tłoków mają kształt czaszy w celu obniżenia stopnia sprężania w warunkach turbodoładowania. Odpowiednie smarowanie silnika zapewnia moduł pompy olejowej i wałka wyrównoważającego, a stabilizację temperatury oleju – chłodnica zewnętrzna.
Celem optymalizacji czasów otwarcia zaworów ssących i wylotowych w układzie zmiennych faz rozrządu VVTzastosowano mapowanie komputerowe. Wałki rozrządu oraz wykonany z mikrostopowej stali wał korbowy pochodzą z silnika 2.4L bez doładowania.
Gazy spalinowe odprowadzane są przez wolnoprzepływowy układ wydechowy z dwoma katalizatorami – pierwszy „poniżej” turbiny sprężarki a drugi nieco dalej na pojedynczej rurze wylotowej o średnicy 75 mm (3 cale). W ten sposób katalizatory szybciej osiągają temperaturę roboczą i skuteczność działania. Sprawność przepływu w układzie wydechowym wzrosła o 42 procent.
„Podczas gdy większość naszej konkurencji stosuje silniki o mniejszej pojemności, SRT4 wyróżnia się najmniejszym spalaniem wśród rywali z silnikami ponad-dwulitrowymi” – mówi dalej Thomas Hausch – „Zużycie paliwa nie przekracza 9 l/100 km, a emisja CO2 jest także najniższa wśród naszych rywali, jedynie 0,7 grama/km/KM.”
Aby uzyskać odpowiednią trwałość silnika dokonano szeregu modyfikacji w obliczu zwiększonych obciążeń. Obok panewek trójwarstwowych, SRT otrzymał wytrzymalsze, odkuwane korbowody i śruby. Uszczelka głowicy jest także trójwarstwowa, wzmocniono również komponenty napędu łańcuchowego wałków wyrównoważających. Celem podwyższenia odporności na wysokie temperatury zastosowano zawory wydechowe ze stopu Inconel 751 oraz kolektor wylotowy ze stali nierdzewnej.
Moc silnika przenoszona jest do sześciostopniowej manualnej skrzyni biegówpoprzez dwumasowe koło zamachowe składające się z dwóch elementów iwewnętrznej sprężyny, optymalnie tłumiące niepożądane hałasy i drgania. Maksymalną trakcję zapewnia system podziału momentu obrotowegoBLD (brake-lock differential – wymuszona przy pomocy hamulców elektroniczna funkcja blokady mechanizmu różnicowego).
Własności jezdne
Dla Street and Racing Technology pojęcie wysokich osiągów obejmuje również takie wyważenie charakterystyki jezdnej, aby pojazd mógł się dobrze ‘sprawdzać’ zarówno na drodze, jak i na torze wyścigowym.
W porównaniu z Dodge Caliber’em SXT przednie zawieszenie obniżono o 28 mm. Składa się ono zkolumn MacPherson, sprężyn 37 N/mm oraz dwururowych amortyzatorów ZF Sachs o specjalnie dobranej przez SRT charakterystyce tłumienia.Niższe od standardowego o 22 mm zawieszenie tylne typu multilink ma poprzeczne drążki prowadzące oraz dwururowe amortyzatory ZF Sachs o specjalnie dobranej przez SRT charakterystyce tłumienia i sprężyny 42 N/mm.
Podsterowności i przechyłom nadwozia podczas ostrej jazdy przeciwdziała drążek stabilizatora o średnicy 18 mm.
System ESP został skalibrowany specjalnie dla samochodu Dodge Caliber SRT4 tak, aby zapewnić bezbłędną stabilizację toru jazdy przy każdym stylu prowadzenia, choć bez nadmiernej ingerencji w poczynania kierowcy. Zębatkowy układ kierowniczy ze wspomaganiem hydraulicznym został przez SRT zestrojony pod kątem łatwości manewrowania przy niskiej prędkości – z zachowaniem precyzji i czułości przy szybszej jeździe. Całkowite przełożenie wynosi 16,4 : 1.
Dodge Caliber SRT4 osadzony jest na specjalnych kołach SRT o średnicy 19 cali wykonanych z odlewu aluminiowego i „obutych” w opony 225/45 R19 Goodyear F1 Supercar.
Na osiągi pojazdu w myśl założeń SRT składa się również modelowa skuteczność hamulców, która w tym przypadku zapewniają wentylowane tracze o wymiarze 340 x 28 mm i dwutłoczkowe aluminiowe 57-mm zaciski z przodu oraz tarcze lite 302 x 10 mm z 35-mm jednotłoczkowymi zaciskami z tyłu. Zaciski hamulcowe lakierowane są na autorski, czerwony kolor SRT.
System przeciwblokujący kół ABS został również skalibrowany specjalnie dla modelu Caliber SRT8 pod kątem maksymalnej sprawności we współpracy ze wzmocnionymi hamulcami i większego rozmiaru kół/ogumienia.
Nadwozie
Zapowiedzią imponujących osiągów samochodu Dodge Caliber SRT4 jest muskularna stylizacja jego nadwozia.
W nowym pasie przednim, poniżej markowego grille Dodge, umieszczono kanały powietrzne wentylacji hamulców obok lamp przeciwmgielnych oraz szeroki centralny wlot powietrza do chłodnicy silnika. Na masce znalazł się funkcjonalny wlot powietrza chłodzącego komorę silnika oraz dwie szczeliny wylotowe powietrza gorącego. Dolna część przedniego pasa nadwozia SRT4, która pełni funkcję spojlera aerodynamicznego łączy się z półkolistymi nadkolami i nakładkami progów karoserii – wizualnie integrując wygląd przedniej części pojazdu.
„Już na etapie szkiców chcieliśmy, by Dodge Caliber SRT4 miał ten agresywny, charakterystyczny dla SRT wygląd” – mówi Trevor Creed, wiceprezes ds. projektowania – „I tak na przykład, ponieważ intercooler znajduje się dość wysoko za kratą chłodnicy, przesunęliśmy nieco pas przedni, by wydłużyćjej oprawę. Wizualnie daje to więcej dynamiki niż w wykonaniu seryjnym."
Typowy dla SRT, dynamiczny lecz funkcjonalny charakter auta uzupełnia pas tylny z poziomymi kierownicami powietrza opływającego podwozie – dla lepszej stabilności przy wyższych prędkościach jazdy. Po prawej stronie umieszczono pojedynczą końcówkę wydechu o średnicy 4 cali (100 mm).
Aerodynamikę pojazdu poprawia także zintegrowany spojler dachowy ponad szybą tylną.Jest on o 60 procent większy niż w samochodzie seryjnym i lepiej wygładza przepływ strug powietrza, dociskając zarazem pojazd do podłoża.
Dodge Caliber SRT4 dostępny będzie w czterech kolorach: czarnym Brilliant Black, pomarańczowym Sunburst Orange, srebrnym Bright Silver oraz czerwonym Inferno Red.
Wyczynowy wystrój wnętrza
We wnętrzu nowego Dodge Calibra SRT4 odnaleźć można tradycyjne motywy SRT według nowej interpretacji.
Do typowych akcentów SRT zaliczyć należy sportowe, głęboko profilowane fotele oraz obszyte skórą koło kierownicy wykończone od góry w stylu ‘karbonowym’. Pokrycia siedzeń, kierownicy i mieszek dźwigni biegów zostały zszyte kontrastującymi ściegami. Do wykończenia tablicy przyrządów i obsady selektora biegów zastosowano materiał metalizowany‘alloy silver’, na pedałach zaś – przeciwpoślizgowe nakładki aluminiowo-gumowe.
Przed kierowcą znajdują się trzy wystylizowane na sportowo wskaźniki, mieszczące centralny obrotomierz iprędkościomierz wyskalowany do 300 km/h oraz wskaźniki temperatury płynu chłodzącego i poziomu paliwa. Standardowy wyświetlacz pokazuje pomiary czasu przyspieszenia 0-100 km/h i hamowania 100-0 km/h, przeciążeń (g) oraz czasu osiągnięcia¼ mili ze startu stojącego. Po lewej stronie deski rozdzielczej ulokowano elektroniczny miernik doładowania o skali od 1,0 bara próżni do 1,5 bara ciśnienia doładowującego.
Audiofilów zadowoli standardowe radio AM/FM/CD/MP3. Opcjonalnie dostępne jest radio ze zmieniaczem 6-płytowym i/lub systemem nawigacji satelitarnej GPS – podobnie jak wyższej klasy system audio SRT/Kicker z 13 głośnikami rozmieszczonymi w 7 punktach kabiny, 200-watowym subwooferem oraz 322-watowym wzmacniaczem mocy.
Wnętrze samochodu Dodge Caliber SRT4 wykonane jest w barwie Dark Slate Gray.
Bezpieczeństwo
Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa samochodu Dodge Caliber SRT8 obejmuje:
Wielostopniowe, zaawansowane czołowe poduszki powietrzne: napełniają się w stopniu odpowiednim do siły zderzenia.System kontroli trakcji w całym zakresie prędkości jazdy: wykrywa poślizg kół napędzanych,selektywnie przyhamowuje ślizgające się koło (koła) i/lub redukuje moc napędu do chwiliodzyskania przyczepności.Układ przeciwblokujący kół ABS: zapobiega blokowaniu się kół i poprawia sterowność pojazdu podczas nagłego hamowania lub hamowania na śliskiej nawierzchni.Okno dachowe z zabezpieczeniem przycięcia palców: samoczynnie zatrzymuje się i powraca do pozycji otwartej w przypadku wykrycia przeszkody na drodze ruchu.BeltAlert: system okresowego, świetlno-dźwiękowego ostrzegania o nie zapiętym pasiebezpieczeństwakierowcy. Brake Assist: system powodujący maksymalne zwiększenie siły hamowania, aby do maksimum skrócić drogę hamowania w sytuacjach krytycznych na drodze. Ogranicznik napięcia pasów bezpieczeństwa (CFR): służy do rozprowadzenia siły działającej na taśmę pasa w trakcie zderzenia i stopniowego zwalniania naciągu pasa w sposób kontrolowany. Strefy kontrolowanego zgniotu: ich zadaniem jest pochłonięcie maksimum energii zderzenia zanim energia ta dotrze do kabiny i pasażerów pojazdu.Program stabilizacji toru jazdy ESP: pozwala utrzymać stabilność kierunkową w różnych warunkach drogowych przeciwdziałając nad- i podsterowności pojazdu.Bezpieczna kolumna kierownicy: w jej skład wchodzą dwie hydroformowane, ruchome współosiowo rury, które składając się jedna w drugą – amortyzują działanie energii zderzenia. System reakcji powypadkowej EARS: ułatwiapomoc dla pasażerów pojazdu, który uległ wypadkowi poprzez odblokowanie zamków drzwi i zapalenie świateł wewnętrznych w następstwie zadziałania systemu poduszek powietrznych. EARS powoduje równieżodcięcie dopływu paliwa do silnika. Regulacja wysokości górnego punktu kotwiczenia pasów bezpieczeństwa: zachęca do zapinania pasów, umożliwiając lepsze dopasowanie ich położenia do wzrostu kierowcy i pasażera. Profile kolanowe: odpowiednie ukształtowanie i wzmocnienie kolumny kierownicy, dolnej części deski rozdzielczej i drzwiczekskrytki przed pasażerem pozwala utrzymać kierowcę oraz pasażera w możliwie optymalnej pozycji wobec napełniających się poduszek powietrznych. System kotwiczenia fotelików dziecięcych ISOFIX: umożliwia bezpieczne mocowanie dostępnych na rynku fotelików do przewożenia dzieci.Zdalne sterowanie zamkiem centralnym: pozwala zdalnie ryglować zamki drzwi, zapalać oświetlenie wnętrza, a także uzbrajać i rozbrajać alarm przeciw-kradzieżowy. Napinacze wstępne pasów bezpieczeństwa: w razie kolizji powodują natychmiastowe zebranie luzu pasa bezpieczeństwa, ograniczając w ten sposób bezwładność ciała i głowy kierowcy i pasażera.Immobilizer silnika Sentry Key: wykorzystuje kluczyk zapłonu z nadajnikiem odpowiednio kodowanego sygnału do zabezpieczeniapojazdu przed nieautoryzowanym użytkowaniem; użycie niewłaściwego kluczyka powoduje zatrzymanie biegu silnika po upływie kilku sekund.Boczne fotelowe poduszki powietrzne: zwiększają ochronę kierowcy i przedniego pasażera. Każda z poduszek ma oddzielny czujnik udarowy powodujący jej aktywację tylko po stronie uderzenia w pojazd.Boczne kurtynowe poduszki powietrzne: stanowią dodatkową ochronę pasażerów skrajnych miejsc obu rzędów siedzeń. Każda z bocznych poduszek kurtynowych posiada oddzielny czujnik udarowy, powodujący jej aktywację poduszki tylko po stronie uderzenia w pojazd.System monitoringu ciśnienia TPM: umożliwia kontrolę ciśnienia w ogumieniu i sygnalizuje niebezpieczny spadek ciśnienia żółtą lampka ostrzegawczą w zestawie wskaźników.