„Nowy Dodge Journey to kombinacja najlepszych pomysłów z kilku segmentów rynkowych tworząca pojazd nowej, dla marki Dodge, kategorii crossover.” – mówi Thomas Hausch, wicprezes ds. sprzedaży światowej Chrysler LLC – „To nie tylko duch tej niezwyklej marki, ale i funkcjonalność, bezpieczeństwo, jakość wykonania i niezawodność w eksploatacji przekonywują wielu klientów, którym konkurencyjne oferty w segmencie minivanów wydają się niezbyt interesujące, a pojazdy zsegmentu station wagon uważają za nie dość obszerne i uniwersalne.”
Mając na względzie klienta światowego gama jednostek napędowych Dodge Journey obejmuje silnik Diesla o pojemności 2 litrów, współpracujący z sześciostopniową przekładnią manualną lub – po raz pierwszy w pojeździe Dodge – z sześciostopniową automatyczną skrzynią dwusprzęgłową Getrag. Do wyboru są ponadto dwa ekonomiczne silniki benzynowe – czterocylindrowy rzędowy o pojemności 2,4 litra oraz 2,7-litrowy V-6.
Dostępne są dwie wersje konfiguracji przestrzeni pasażerskiej: standardowa z pięcioma miejscami siedzącymi w kabinie oraz opcjonalna – z miejscami w układzie 5+2, przydatnym do przewożenia dodatkowych osób. Dzięki obszernym schowkom – w podłodze i pod siedzeniem pasażera – oraz oferowanej gamie oszczędnych zespołów napędowych Dodge Journey jest samochodemwygodnym i funkcjonalnym.
„Dodge Journey adresowany jest do szerokiej grupy klientów, od singli orazmałżeństw i rodzin z dziećmi w młodszym wieku aż do rodzin nieco starszych, którym samo przewożenie ludzi czy bagaży już nie wystarcza, ponieważ cenią sobie w równym stopniu przyjemność z jazdy.” – mówi Judy Wheeler, dyrektor ds. światowego marketingu.
Na rynki międzynarodowe Dodge Journey wejdzie w połowie 2008 roku. Do standardu we wszystkich odmianach modelowych należy wersja pięcioosobowa; układ siedmiomiejscowy dostępny będzie jako opcja w modelach Journey SXT i R/T.
Ekonomiczne zespoły napędowe
Z myślą o wymagających klientach z segmentu crossover gama silników Dodge Journey obejmuje trzy jednostki napędowe: oszczędny lecz mocny turbo diesel o pojemności 2,0 litrów oraz dwa ekonomiczne silniki benzynowe: Silnik Światowy o pojemności 2,4 litra, oraz silnik 2,7-litrowy V-6.
Standardowy Silnik Światowy o pojemności 2,4 litra posiada zdwojony układ zmiennych faz rozrządu VVT, zawory przepływowe kolektora dolotowego, dźwiękochłonną pokrywę głowicy cylindrów i miskę olejową oraz podwójne wałki wyrównoważające. Silnik ten wytwarza moc 129 kW (175 KM DIN) i moment obrotowy 225 Nm.Kolejny silnik to 2,0-litrowy, 16-zaworowy turbo diesel wyposażony wwysokociśnieniowy układ wtrysku bezpośredniego oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii kierownic spalin. Elektroniczne sterowanie wtryskiwaczy zapewnia wysoką moc i moment obrotowy oraz optymalne zużycie paliwa. Również i pod względem przyspieszeń i prędkości maksymalnej Dodge Journey może śmiało konkurować z najlepszymi w swej klasie pojazdów. Moc tego silnika wynosi 103 kW (140 KM DIN) a maksymalny moment obrotowy – 310 Nm.
Silnik V-6 o pojemności 2,7 litra jest dostępny w wersji Journey R/T. Współpracuje ze skrzynią automatyczną sześciostopniową i rozwija moc 139 kW (188 KM DIN) oraz moment obrotowy 258 Nm. Niezależnie od zastosowanej skrzyni przekładniowej jednostka ta zapewnia dynamiczne przyspieszenia w połączeniu z ograniczonym apetytem na paliwo.
Sześciostopniowa automatyczna przekładnia dwusprzęgłowa
Wyposażeniem opcjonalnym Dodge Journey napędzanego 2,0-litrowym silnikiem wysokoprężnym będzie stosowana po raz pierwszy, sześciostopniowa automatyczna przekładnia dwusprzęgłowa Getrag.W porównaniu z konwencjonalnym automatem czterostopniowym oszczędność w zużyciu paliwa sięgać może nawet sześciu procent.Nowa skrzynia biegów wykorzystuje elementy konstrukcji skrzyń manualnych i ma dwa wałki pośrednie z oddzielnymi sprzęgłami. Podczas zmiany przełożeń następuje preselekcja kolejnego biegu, otwarcie jednego ze sprzęgieł i zamkniecie drugiego – co pozwala wykonać całą operację bez przerywania dopływu mocy.Efektem działania systemu dwusprzęgłowego są lepsze przyspieszenia, zwiększona płynność pracy przekładni oraz ograniczenie zużycie paliwa.
Bezpieczeństwo
Ogromne znaczenie dla klientów ma bezpieczeństwo jazdy, stąd też Dodge Journey wyposażony jest seryjnie w wielostopniowe czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne poduszki fotelowe, poduszki kurtynowe dla trzech rzędów siedzeń, hamulce tarczowe na wszystkich kołach z układem przeciwblokującym ABS, system stabilizacji toru jazdy ESP oraz zapobiegający wywróceniu się pojazdu ERM.
Do wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa Dodge Journey należą:Wielostopniowe poduszki powietrzne Boczne fotelowe poduszki powietrzne Boczne kurtynowe poduszki powietrzne Strukturalne profile kolanowe kierowcy i pasażera,br> Siedziska podwyższające dla dzieci (opcja wyposażenia dla dzieci o wzroście do 1,45 m i wadze 22-39 kg)Zaawansowany system przeciwblokujący kół ABSProgram stabilizacji toru jazdy ESPWspomaganie hamowania awaryjnego BASSystem kontroli trakcji ASTCSystem zapobiegania wywróceniu się pojazdu ERMSystem stabilizacji toru jazdy przyczepy ParkView™ czyli kamera podglądu drogi cofania (opcja wyposażenia)System kontroli ciśnienia w ogumieniu TPM Blokada automatycznej skrzyni przekładniowejBelki wzmacniające w przednich i tylnych drzwiach bocznych pojazdu.
Przestrzeń i wygoda
Jednym z kluczowych zadań dla zespołu konstruktorów Dodge’a Journey było stworzenie możliwie praktycznego i funkcjonalnego wnętrza oraz układu siedzeń i schowków typowych jedynie dla minivana.Dzięki dwubryłowej karoserii pojazdu jego wnętrze jest obszerniejsze zarówno dla pasażerów jak i przewożonych bagaży. W zależności od potrzeb nabywcy, Dodge Journey dostępny jestw dwóch wersjach: standardowej z pięcioma miejscami siedzącymi w kabinie oraz opcjonalnej – z siedmioma miejscami układu 5+2 – w odmianach modelowych R/T oraz SXT. Opcja Flip ‘N Stow nadaje prostemu wkładaniu różnych rzeczy „pod przednie siedzenie” zupełnie nowego znaczenia. Siedzisko fotela przedniego pasażera odchyla się do przodu, odsłaniając duży (273 x 222 mm) pojemnik, którego wielkość pozwala bezpiecznie schować podręczne przedmioty w rodzaju damskiej torebki, parasolki, grubego notesu lub słuchawek audio przed widokiem z zewnątrz.
Aby ułatwić wsiadanie na fotele drugiego rzędu tylne drzwi otwierają się pod kątem 900, co umożliwia także dostęp do siedzeń rzędu trzeciego (w opcji wyposażenia).Siedzenia drugiego i trzeciego (opcjonalnego) rzędu mają układ teatralny, umożliwiający lepszy widok na otoczenie, co jest istotne podczas dalszych podróży w towarzystwie dzieci. Oba rzędy podwyższone są odpowiednio o 40 i 57 mm w stosunku do wysokości przednich foteli kierowcy i pasażera. W obu schowkach podłogowych pomiędzy pierwszym i drugim rzędem siedzeń mieszczą się dwa tuziny 330-mililitrowych puszek z napojami chłodzącymi w lodzie albo inne przedmioty, które warto ukryć przed ciekawym okiem z zewnątrz. Oba schowki posiadają zamykane pokrywy oraz wyjmowane, zmywalne wykładziny, ułatwiające utrzymanie czystości.
Szczególnie przydatnym pomysłem na czas podróży rodzinnych jest ruchomy fotel drugiego rzędu „Child Presenter Seat” montowany we wszystkich wersjach pojazdu. Większa spośród obu części dzielonego/składanego 60/40 siedzenia przesuwa się do przodu o 60 mm – co po złożeniu ‘na płasko’ oparcia fotela przedniego pasażera pozwala kierowcy wygodniej zająć się małym dzieckiem podczas nawet krótkiego postoju. Cały tylny rząd siedzeń można przesunąć do tyłu także o 60 mm, by zwiększyć przestrzeń na nogi dla osób o wyższym wzroście.
Dodge Journey jest pierwszym pojazdem crossover klasy średniej z możliwością wyposażenia w opcjonalne, zintegrowane siedziska podwyższające dla przewożonych dzieci „Child Booster Seats”. Siedziska te podwyższają wysokość siedzenia dziecka o 102 mm tak, by mogło zapiąć pas bezpieczeństwa, a ponadto polepszają widoczność na zewnątrz. Zintegrowane siedzisko podwyższające przeznaczone jest dla dzieci o wzroście nie większym niż 1,45 m i wadze pomiędzy 22 a 39 kg. Wsiadanie i obsługa siedzeń trzeciego rzędu jest łatwa i prosta dzięki systemowi Tip ‘N Slide siedzeń drugiego rzędu. Wystarczy obrócić dźwignię na boku siedzenia, aby uniosło się ono i przesunęło do przodu. Siedzenie trzeciego rzędu – dzielone i składane w proporcji 50/50 – służą do „podwożenia” dwóch osób w razie potrzeby, a jego oparcie można odchylać o sześć stopni. Wersje 5+2 wyposażone są seryjnie w zakryty schowek podłogowy za ostatnim rzędem siedzeń.Wystrój wnętrza w dwóch odcieniach zaprojektowano w kontrastujących barwach ciemniejszych i jaśniejszych. Dostępne są kombinacje barwy ciemnoszarej Dark Slate Gray oraz jaśniejszej Light Graystone lub też ciemnobeżowej Dark Pebble Beige z jaśniejszą Light Pebble Beige. Wrażenie jakości i kunsztu wykończenia dodają chromowane akcenty schowka konsoli centralnej, chromowane klamki wewnętrzne, obsada selektora biegów, trzpienie blokady zamków drzwi oraz obramowania wskaźników na tablicy przyrządów. W modelu R/T chromowane są także pokrętła radioodbiornika i klimatyzacji (HVAC).
Nabywca Dodge Journey ma do wyboru trzy rodzaje pokryć siedzeń. Tapicerka tkaninowa występuje seryjnie w modelu SE; antystatyczna, odporna na brud i obce zapachytapicerka YES Essentials stanowi opcję dla wersji SE i standard dla SXT; w modelu R/T oferowana jest seryjnie tapicerka skórzana.
Dodge Journey oferowany będzie w ośmiu kolorach nadwozia: czerwonym Red Crystal Pearl Coat, piaskowym Light Sandstone Metallic Clear Coat, zielonym Melbourne Green Pearl Coat, błękitnym Deep Water Blue Pearl Coat, stalowym Silver Steel Metallic Clear Coat, srebrnym Bright Silver Metallic Clear Coat, czarnym Brillant Black Crystal Pearl Coat oraz białym Stone White Clear Coat.