Logo
WiadomościTargi SamochodoweGenewa 2008: Hyundai HED-5 „i-mode” – koncepcyjny crossover z Korei

Genewa 2008: Hyundai HED-5 „i-mode” – koncepcyjny crossover z Korei

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Na stoisku koreańskiej marki Hyundai prezentuje się koncepcyjny samochód dla sześciu podróżnych z nową jednostką wysokoprężną z dwustopniową turbosprężarką, futurystycznym systemem komunikacji i rozrywki oraz innymi nowinkami technicznymi.

Genewa 2008: Hyundai HED-5 „i-mode” – koncepcyjny crossover z Korei
Zobacz galerię (15)
Auto Świat
Genewa 2008: Hyundai HED-5 „i-mode” – koncepcyjny crossover z Korei

Spółka Hyundai Motor Co. prezentuje w Genewie samochód koncepcyjny, który jest połączeniem nowoczesnej stylistyki z technologiami przyszłości i zaawansowanymi rozwiązaniami ekologicznymi. We współpracy z partnerami Bayer MaterialScience AG, Keiper i LG Electronics spółka Hyundai przygotowała studium 6-miejscowego pojazdu.

Bayer MaterialScience AG dostarczył nowe materiały, lżejsze i bardziej formowalne od metalu czy szkła, które wykorzystano do produkcji zewnętrznych części nadwozia. W połączeniu z lekką konstrukcją karoserii pomaga to w obniżaniu zużycia paliwa i emisji CO2. Samoczyszczące się elementy karoserii dostarczone przez firmę Bayer mają podkreślić ekologiczny charakter konceptu, a zarazem zapewniają „magiczne zgojenie” otarć. Hyundai HED-5 „i-mode” według materiałów firmy jest pierwszym samochodem, w który użyto nowego szyby „BayVision” i soczewki świetlne Collimator spółki Makrolon®.

Centrum multimedialno-rozrywkowe opracowała spółka LG Electronics. System umożliwia autu w pełni zintegrować się z cyfrowym gospodarstwem domowym, a podróżnym pozwala komunikować nie tylko między sobą, ale także na zewnątrz. Dostęp do internetu, gry komputerowe, filmy i wideorozmowy dostępne są za pośrednictwem wyświetlaczy dotykowych i kamer umieszczonych w podsufitce. Dzięki technologii bezprzewodowej można podłączyć bezprzewodową klawiaturę, gamepad czy słuchawki.

Spółka Keiper dostarczyła koncept Swivel Seat umożliwiający proste przewracanie fotela pasażera w ten sposób, aby siedział czołem do pasażerów jadących w drugim i trzecim rzędzie. Po przewróceniu fotela siedzenie zmienia się w oparcie. Możliwe jest to dzięki elektronicznemu systemowi, który ukrywa się pod fotelem. Zintegrowany system pasów bezpieczeństwa i regulowane zagłówki zapewniają maksymalny poziom bezpieczeństwa biernego pasażera w obu ułożeniach fotela. Drugi rząd siedzeń można przesunąć do tyłu.

Według materiałów prasowych najbardziej charakterystycznym rysem auta jest klinowy profil nadwozia połączony z dużym zaokrąglonym tyłem, który wywołuje uczucie napiętego łuku. Drzwi auta mocowane są za pomocą nowego systemu z tylnym drzwiami otwieranymi przeciw kierunkowi jazdy. Podróżni mają do dyspozycji osobne fotele obite w skórze koloru Cognac, którą nałożono na szkielet w kolorze Burgundy.

Hyundai HED-5 napędzany jest silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,2 l, który najpierw zasysa powietrze do niskociśnieniowej turbosprężarki, skąd wtłaczany jest on do turbosprężarki wysokociśnieniowej, dzięki czemu udało się uzyskać 158 kW (215 KM) mocy i 461 Nm momentu obrotowego. Siła napędowa przenoszona jest na koła za pośrednictwem 6-biegowego automatu. Nowy silnik pełni najbardziej rygorystyczne wymogi Unii Europejskiej w zakresie emisji spalin. Produkcja nowego silnika, ale z jedną turbosprężarką, rozpocznie się w roku 2009, wersja z dwoma turbosprężarkami trafi do produkcji dopiero w pierwszej połowie 2011 roku.

Źródło: Komunikat prasowy Hyundai

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: