Jednostka napędowa – kolejny wariant czterocylindrowego diesla BMW z turbodoładowaniem i chwalonym za wydajność układem Common Rail – rozwija moc maksymalną 85 kW / 115 KM i moment obrotowy 260 Nm.

Ze średnim zużyciem paliwa 4,4 l / 100km w cyklu pomiarowym UE i wartością emisji CO2 rzędu 118 gramów na kilometr BMW 116d plasuje się na czele wyjątkowo oszczędnych modeli BMW.

Podobnie podstawowy model benzynowy BMW 116i, dostępny w wersji trzy- i pięciodrzwiowej, oferuje doskonałą równowagę sportowych osiągów i oszczędności zużycia paliwa. Montowana w BMW 116i, czterocylindrowa jednostka napędowa o mocy 90 kW / 122 KM z układem bezpośredniego wtrysku benzyny (High Precision Injection), ma obecnie pojemność 2.0 litra i oferuje większy o 25 Nm moment obrotowy (185 Nm).

Taka optymalizacja zwiększa osiągi BMW 116i. Model pięciodrzwiowy przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,9 s (model trzydrzwiowy: 9,8 s) i rozwija moc maksymalną 204 km / godz. Zużycie paliwa 6,2 l / 100 km jeszcze nigdy nie było tak niskie, podobnie jak wartości emisji CO2 rzędu 143 gramów na kilometr. W efekcie BMW 116i spełnia wymogi normy emisji spalin Euro 5.

Podobnie trzy pozostałe wersje silników montowanych w BMW serii 1 – BMW 123d, BMW 120i oraz BMW 118i – są również zgodne z normą emisji Euro 5. Czterocylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 150 kW / 204 KM z układem Variable Twin Turbo, dostępny w wersji trzy- i pięciodrzwiowej, coupé oraz cabrio BMW serii 1 po raz kolejny pokazuje swe atuty w stosunku do silników konkurencyjnych marek.

Z najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym oraz trzema czterocylindrowymi silnikami benzynowymi BMW oferuje obecnie 19 modeli serii 1 spełniających normę emisji spalin Euro 5.