Marka Ford RS narodziła się w 1968 roku w Niemczech, ale dopiero dwa lata później, w 1970 roku, Ford wprowadził na rynek swój pierwszy autentycznie sportowy model, opracowany – zgodnie z zasadą, która później stała się filozofią marki RS – jako sportowe rozwinięcie seryjnie produkowanego odpowiednika. Tym pierwszym był FordEscort RS 1600.
Od samego początku marka RS było bardzo ważnym elementem tworzącym tożsamość Forda związaną ze sportem samochodowym. W 40-letniej historii znak RS nosiło tylko 22 najbardziej wyjątkowych seryjnych modeli Forda o wyraźnie sportowym charakterze. Cechą wspólną wszystkich tych pojazdów były wyjątkowe osiągi oraz bardzo dobre walory użytkowe w stosunku do ceny.
Na przestrzeni lat samochody Ford ze znakiem RS były konstrukcjami bardzo zróżnicowanymi. Były wśród nich modele z silnikiem z przodu i silnikiem umieszczonym centralnie, niektóre miały napęd na wszystkie koła, inne napęd na koła tylne, a jeszcze inne – napęd przedni. Były modele z silnikami 4-cylindrowymi jak i 6-cylindrowymi, przy czym zarówno stosowano jednostki wolnossące, jak i silniki z turbodoładowaniem.
W większości przypadków kształt nadwozia projektowano opierając się na testach w tunelu aerodynamicznym, począwszy od Forda Sierra i Forda Escort RS w wersji Cosworth aż po najnowszego Forda Focus RS. Każdy z tych modeli wykorzystywał rozwiązania, które wyznaczały nowe granice możliwości technologicznych.
Praktycznie każdy z nich odnosił sukcesy w sporcie motorowym. Dziś każdy z modeli noszących znaczek RS może poszczycić się imponującym sportowym rodowodem, każdy zajmuje znaczące miejsce w historii motoryzacji i niemal każdy dziś cieszy się uznaniem ekspertów i zainteresowaniem wśród kolekcjonerów.
Polecamy w RoadLook.pl
– Jedną z najwspanialszych rzeczy jakie wiążą się z każdym kolejnym modelem RS jest imponujący rodowód i bogata tradycja, która za nim stoi - mówi Jost Capito, pełniący w firmie Ford funkcję dyrektora działu zajmującego się strategią, konstruowaniem i produkcją samochodów sportowych i wyczynowych. Nowy Ford Focus RS jest w takim samym stopniu samochodem dla entuzjastów z żyłką sportową, jak każdy poprzedni model z tym znaczkiem. I tak jak każdy Ford RS przed nim, nowy Focus jest udanym połączeniem innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych, prawdziwie sportowego charakteru oraz walorów użytkowych.
- Nowy Ford Focus RS jest pod każdym względem samochodem autentycznie sportowym - kontynuuje Capito. Podobnie jak jego poprzednik i wszystkie inne modele noszące w przeszłości znak Ford RS, jest to samochód adresowany do koneserów i entuzjastów szybkiej jazdy. Staramy się pozostawać wierni tradycji i podstawowym założeniom marki RS, założeniom, które każą nam tworzyć modele o autentycznie sportowym charakterze, które jednocześnie świetnie sprawdzają się w zwykłym codziennym użytkowaniu.
Ford RS wraca po sześcioletniej przerwie.
– Marka RS ma centralne znaczenie dla fordowskiej tradycji produkcji szybkich wyczynowych wersji masowo produkowanych modeli. Z drugiej strony, Ford Focus odegrał ogromną rolę w budowaniu doskonałej reputacji Forda jako producenta samochodów o wzorowych wręcz własnościach jezdnych. Nowy Ford Focus RS czerpie z obu tych tradycji i jest godnym kontynuatorem najsłynniejszych modeli. To Ford RS w każdym calu i zarazem najprawdziwszy Focus – dobitnie podkreśla Jost Capito.
DANE TECHNICZNE SILNIKATyp silnika2.5L 20 V DOHC RSPojemność skokowa (cm3)2522Średnica cylindra (mm)83,0Skok tłoka (mm)93,2Rodzaj paliwaBenzyna bezołowiowa, 98 lub 95 (RON)Moc maksymalna wg ISO KM - przy obr/min305 KM 6500Maksymalny moment obrotowy wg ISO (Nm) - przy obr/min)440 Nm 2300 – 4500Stopień sprężania8,5 : 1Liczba cylindrów5 cylindrów, w układzie rzędowymGłowica cylindrówZe stopu aluminium, odlewana grawitacyjnie, z prowadnicami zaworów i gniazdami zaworów wykonanymi ze spiekówKadłub silnikaZe stopu aluminium, wykonywany jako odlew wysokociśnieniowy; dodatkowa płyta usztywniająca miskę olejową, otwory tulei zaworów dodatkowo pokryte natryskowo specjalną powłoką z metaluWał korbowyStalowy, kuty, ze sworzniami o średnicy 50 mm; wał w pełni wyważony z 10 przeciwciężarami, łożyskowany na sześciu łożyskach głównych o średnicy 65mm; z przodu koło pasowe z tłumikiem drgań, masa całkowita 21,5 kg. Osłony łożysk głównych wykonane bez udziału ołowiuLiczba zaworów na cylinder4RozrządDwa wałki rozrządu w głowicy (DOHC)Kąt między zaworami58 stopniŚrednica zaworów (mm)Zawory dolotowe: 31,0 Zawory wylotowe: 27,0TurbosprężarkaIntegralna turbosprężarka Borg -Warner K16, wykonywana jako jednoczęściowy cienkościenny odlew precyzyjnyNapęd rozrząduPasek zębaty z napinaczem dynamicznym, układ płynnej regulacji faz rozrządu (Ti-VCT). Zakres regulacji faz rozrządu: 50° (zawory dolotowe) i 30° (zawory wylotowe)TłokiO lekkiej konstrukcji, z krótkim płaszczem, pokryte stopem aluminiowo-krzemowym, tuleje cylindrów pokryte powłoką grafitowąKorbowodyStalowe, kute, z łbem o konstrukcji łamanej, długość 143 mmMaksymalna prędkość obrotowa silnika (obr/min) Prędkość obrotowa silnika na biegu jałowym (obr/min) Prędkość obrotowa silnika podczas jazdy z maksymalną prędkością (obr/min)7050 - przy funkcji chwilowego wzrostu obrotów ponad wielkość nominalną (na okres 3 sekund) 6500 – przy pracy ciągłej 800 6175Układ sterowania pracą silnikaElektroniczny układ Bosch ME 9.0 sterujący wtryskiem i zapłonem, dostosowany do wymogów normy ekologicznej Euro 4Układ wtrysku paliwaElektroniczny sekwencyjny wtrysk paliwa (SEFI)Układ zapłonowyElektroniczny bezrozdzielaczowyUkład kontroli czystości spalinUmieszczony pod podłogą katalizator trójdrożny, pracujący w pętli zamkniętej, czujnik tlenu (sonda lambda)Norma czystości spalinEuro 4, z elektronicznym układem diagnostyki pokładowej (EOBD)
POJEMNOŚCI UKŁADÓW I OKRESY MIĘDZY PRZEGLĄDAMIPojemność zbiornika paliwa (litry)62Pojemność układu chłodzenia, łącznie z nagrzewnicą (litry)7,1Pojemność układu smarowania, łącznie z filtrem oleju (litry)5,8Wymiana oleju silnikowego Co 20 tys. km Okresy między przeglądamiCo rok lub co 20 tys. km SKRZYNIA BIEGÓWTyp skrzyni biegów6-stopniowa mechaniczna (ręczna) skrzynia biegów, z synchronizacją dla wszystkich biegów łącznie z biegiem wstecznymBieg Wartość przełożenia6 bieg 0,75 bieg 0,8684 bieg 1,0883 bieg 1,4332 bieg 2,051 bieg 3,385Bieg wsteczny 3,231Przełożenie przekładni głównej 4,00Typ sprzęgłaSprzęgło jednotarczowe, suche, z samoczynną regulacja luzu; koło zamachowe o dzielonych masachŚrednica tarczy sprzęgła (mm)240Mechanizm różnicowyFirmy Quaife, mechaniczny, o podwyższonym tarciu, ze śrubowymi kołami zębatymi, 6 satelitów, kąt śrubowy – 32º ZAWIESZENIEPrzednie zawieszenieZawieszenie niezależne, z kolumnami MacPhersona, ze sprężynami śrubowymi o osi działania przesuniętej względem osi amortyzatorów gazowych, dolne wahacze o profilu „L”. Stabilizator przechyłów (średnica 24 mm). Układ Ford RevoKnuckle ze stałymi mocowaniami stabilizatora (rozwiązanie opatentowane)Tylne zawieszenieNiezależne zawieszenie wielowahaczowe z wahaczami wzdłużnymi i poprzecznymi (SLA) i płaskim wahaczem ustalającym Control Blade; całość osadzona na wzmocnionej ramie pomocniczej, amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów (średnica 24 mm). UKŁAD KIEROWNICZYTyp układu kierowniczegoZ przekładnią zębatą o przełożeniu 13,2:1; Liczba obrotów kierownicy między skrajnymi położeniami: 2,32Średnica zawracania (m)Minimalna (między krawężnikami): 12,2 UKŁAD HAMULCOWYTyp układu hamulcowegoDwuobwodowy, z podziałem przekątnym, sterowany hydraulicznie. Hamulce tarczowe z przodu i z tyłu, wspomaganie podciśnieniowe. Standardowo montowany układ ABS zapobiegający blokowaniu kół w czasie hamowania, współpracujący z elektronicznym układem podziału siły hamowania (EBD) i specjalnie opracowanym elektronicznym układem stabilizacji toru jazdy (ESP)Hamulce przednieTarcze wentylowane 336 x 30 mmHamulce tylneTarcze zwykłe 302 x 11 mm
NADWOZIEKonstrukcja nadwoziaSamonośne nadwozie o wytrzymałej konstrukcji spawanej i zgrzewanej. Parametry wytrzymałościowe zoptymalizowane przy użyciu technik projektowania wspomaganych komputerowo.Systemy bezpieczeństwa - nadwozieKonstrukcja nadwozia, zoptymalizowana komputerowo, wykorzystująca profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości i specjalnie spawane lub zgrzewane profile . · Sztywna klatka przedziału pasażerskiego · Strefy kontrolowanego zgniotu z przodu i z tyłu pojazdu · Konstrukcja elementów podwozia z profilami poddającymi się w taki sposób by chronić sekcje podłogowe z wnękami na nogi · Belki chroniące przed skutkami uderzenia w bok pojazdu · Wytrzymały profil podtrzymujący deskę rozdzielczą i wspornik kolumny kierownicyBezpieczeństwo bierne, poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwaPełnowymiarowe czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z przodu (wykorzystujące najnowocześniejszą metodą jednoetapowego napełniania) · Przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami pirotechnicznymi dużej mocy i ogranicznikami siły naprężania taśmy pasów · Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich 4 osób · Sygnalizacja niezapiętych pasów kierowcy i pasażera z przodu · Boczne kurtyny powietrzne chroniące osoby w przednich i tylnych fotelach · Bezpieczna konstrukcja kolumny kierownicy, która w razie uderzenia odsuwa się poziomo w bok, pochłaniając energię i chroniąc okolice nóg kierowcy · Bezpieczny, poddający się wspornik pedałów · Mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX (na życzenie) dla obu tylnych foteli · Na życzenie wyłącznik odłączający czołową poduszkę powietrzną pasażera · Systemy bezpieczeństwa zoptymalizowane dla zapewnienia ochrony osobom o bardzo zróżnicowanym wzroście i budowie ciała, obejmuje populacje w przedziale od 5 percentyla dla kobiet do 95 percentyla dla mężczyzn.ZderzakiGłębokie zderzaki wytrzymujące drobne odkształcenia przy kolizjach z małą prędkością; formowane ze wzmocnionego polipropylenuZabezpieczenia przed kradzieżą· Autoalarm obwodowy monitorujący wnętrze (opcja) · Zaawansowany elektroniczny immobilizer Ford PATS · Centralny zamek z dwuetapowym ryglowaniem, uruchamiany breloczkiem · Pokrywa silnika zamykana na klucz KOŁA I OGUMIENIEStandardowe obręcze kółObręcze aluminioweStandardowe wymiary kół (w calach)19x8.5OponyContinental 235/35 R 19 WYMIARY I POJEMNOŚCI Wymiary zewnętrzne Długość całkowita (mm) 4402Szerokość całkowita - bez lusterek (mm) 1842Wysokość całkowita (mm) 1497Rozstaw osi (mm) 2640Rozstaw kół przednich (mm) 1586-1606Rozstaw kół tylnych (mm) 1587-1607 Wymiary wnętrza Wysokość wnętrza – przód / tył (mm)999/978Szerokość na wys. ramion – przód tył (mm)1414/1399Maks. miejsce na nogi – przód / tył (mm)1100/906Pojemność bagażnika – pomiar metodą VDA (litry)385AERODYNAMIKA Rodzaj W pełni zoptymalizowany pakiet aerodynamiczny, obejmujący spojler dzielący strumień powietrza z przodu, boczne spojlery progowe, dwupłatowy spojler tylny oraz kanały aerodynamiczne (zwiększające siłę dociskową) z tyłu Współczynnik oporu aerodynamicznego (Cx)0,38Powierzchnia czołowa (A), m22,35Siła dociskowa (przód / tył)-0,022 / 0,000ZABEZPIECZENIE ANTYKOROZYJNE 24-etapowy kompleksowy proces zabezpieczenia antykorozyjnego i lakierowania, obejmujący m.in. cynkowanie wszystkich blach stalowych zewnętrznego poszycia nadwozia, w tym także dachu; zoptymalizowane fosforanowanie metodą zanurzeniową, powłoki galwaniczne, zabezpieczenie profili zamkniętych woskiem wtryskiwanym na gorąco. Lakierowanie z warstwami podkładu, w tym powłokami nakładanymi galwanicznie, oraz warstwami lakieru bazowego i wierzchniego bezbarwnego. Zabezpieczenie spodu nadwozia za pomocą powłoki PCV, dodatkowe zabezpieczenie powłoki antykorozyjnej przed odpryskami po uderzeniach kamyków. Szczególnie staranne zabezpieczenie krawędzi preparatem antykorozyjnym grubą szczelną powłoką PCV. Przednie nadkola z tworzywa sztucznego, tylne nadkola na bazie tekstyliów. Nakładki zabezpieczające po wewnętrznej stronie progów drzwi 12-letnia gwarancja na zabezpieczenia przeciw korozji perforacyjnej. MASY I OBCIĄŻENIAMasa własna (kg) 1468Dopuszczalna masa całkowita (kg) 1860Ładowność (kg) 392Dopuszczalne obciążenie dachu (kg) 75 OSIĄGIPrędkość maksymalna (km/h) 263Przyspieszenie (sek.) 0-100 km/h 5,9 ZUŻYCIE PALIWACykl miejski - norma ECE (l/100 km) 13,4Cykl poza miastem - norma ECE (l/100 km) 7,0Cykl mieszany (średnie) - norma ECE (l/100 km) 9,4Emisja CO2 – dla cyklu mieszanego (g/km) 225