Auto Świat Wiadomości Targi Samochodowe Genewa 2009: Pininfarina BLUECAR – premiera seryjnego modelu

Genewa 2009: Pininfarina BLUECAR – premiera seryjnego modelu

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Pininfarina przedstawił w Genewie wersję seryjną pojazdu, który ma ocalić słynną firmę przed zamknięciem.

Genewa 2009: Pininfarina BLUECAR – premiera seryjnego modelu
Zobacz galerię (4)
Auto Świat
Genewa 2009: Pininfarina BLUECAR – premiera seryjnego modelu

Kryzys gospodarczy daje się we znaki wszystkim graczom w branży motoryzacyjnej. Nie ominął ani małych firm produkujących samochody w małych seriach, biur projektowych czy dostawców części. Ponad rok temu z hal wystawowych zniknęła nazwa Bertone, w tym roku słynne centrum projektowe również nie było obecne na autosalonie.

Poważne problemy dotknęły również grupę Pininfarina, która borykała się ze spadkiem zamówień na produkcję samochodów i na prace projektowe. Przed bankructwem ma ochronić firmę nowy plan na najbliższą przyszłość. Firma stawia na produkcję pojazdu z napędem elektrycznym własnej konstrukcji, który opracowano we współpracy z francuską spółką Bolloré.

Samochód, którego wersje studyjne Pininfarina przedstawił już na wcześniejszych autosalonach, dotarł do wersji seryjnej. Seria wprowadzająca powinna trafić na rynek w roku 2010, a od 2011 Włosi chcą rozpocząć produkcję seryjną. Planowana wielkość produkcji 60 tys. samochodów rocznie powinna być osiągnięta około roku 2015.

Projekt joint-venture Pininfarina-Bolloré liczy ze zmianą wykorzystania samochodów w najbliższych latach, kiedy samochód będzie wykorzystywany przede wszystkim do poruszania się po mieście i na krótkie przejazdy o długości do 60 kilometrów. W takim trybie można wykorzystać istniejące już samochody z napędem elektrycznym. W średniookresowym horyzoncie czasu w Europie oczekuje się sprzedaż 1,5 do 2 mln elektromobili, co z dzisiejszego punktu widzenia wydaje się atrakcyjne.

Eleganckie 4-miejscowe 5-drzwiowe MPV Pininfarina BLUECAR z automatyczną skrzynią biegów osadzono systemem elektrycznym firmy Bolloré. Akumulatory LMP (Lithium Metal Polymere) mają zapewnić autu zasięg 250 km na jedno naładowanie. Układ napędowy dostosowano również do zwrotnego pozyskiwania energii elektrycznej w czasie hamowania. Baterie umieszczone w płycie podłogowej powinny mieć żywotność 200 tys. km. Niektóre podzespoły elektryczne będą dodatkowo czerpać energię z paneli solarnych umieszczonych na dachu.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki