Z bezpośredniej konfrontacji lepiej wychodzi Toyota Prius. Trzeba jednak obiektywnie powiedzieć, że oba samochody stawiają na inną grupę docelową – podczas gdy Toyota Prius ze swoją ponad 10-letnią tradycją chce zainteresować osoby, które dotychczas kupowały sedany klasy niższej średniej, Honda Insight kusi mniejszymi rozmiarami i niższą ceną.
Prius ma wygodne przednie fotele, które oferują o wiele więcej miejsca niż Insight. Honda z przodu jest ciaśniejsza, co odpowiada jednak sportowemu image marki. Przed relatywnie małą kierownicą o nieregularnym kształcie znajduje się szara deska rozdzielcza zakończona pośrodku pod przednią szybą cyfrowym zestawem wskaźników. Konstruktorzy najprawdopodobniej stawiali duży akcent na ergonomię, co najwidoczniej się udało, gdyż wszystko jest na wyciągnięcie ręki.
Panel nawigacji i klimatyzacji, podobnie jak lewarek skrzyni biegów, w znajdują się na podwyższonej konsoli centralnej, prawie na poziomie kierownicy. Ciekawym rozwiązaniem jest umieszczenie podstawowych przełączników klimatyzacji także na kierownicy. Wpodłokietniku znajduje się dostatecznie duży schowek do przechowywania półtoralitrowej butli. Wąskie nawiewy klimatyzacji pośrodku deski rozdzielczej są prawie niewidoczne, ponieważ są wkomponowane do ozdobnego panelu, który oddziela jasną część deski rozdzielczej od ciemnej.
Wyraźne pochylenie przedniej szyby kończy się za polem widzenia kierowcy, tak więc jego górna krawędź nie ogranicza widoczności. Zakres regulacji podłużnej przednich foteli nie jest w Priusie największy (podobnie jak w Insight).
Przestrzeń na tylnej kanapie to aspekt, w którym oba samochody najbardziej się różnią. Toyota korzysta z dłuższego o 15 mm rozstawu osi, tak więc oferuje miejsce na poziomie klasy niższej średniej. Nawet po przesunięciu przednich foteli zupełnie do tyłu Prius oferuje dostateczną ilość miejsca na kolana. Inaczej jest w Hondzie Insight, w której tylna kanapa nadaje się raczej na krótsze podróże. Komfort wsiadania do tyłu w Toyocie jest na wysokim poziomie, Honda pod tym względem wypada o wiele gorzej.
Bagażnik Priusa odpowiada standardom w klasie niższej średniej. Zapomniane są również czasy, kiedy w samochodach hybrydowych nie można było złożyć tylnej kanapy. Dziś Prius po złożeniu siedzeń oferuje równą podłogę.
W tabelce danych technicznych przykuwa uwagę zwłaszcza zużycie paliwa w cyklu mieszanym, które porównywalne jest do nowoczesnych turbodiesli. Bezpośrednie porównanie jest nieco bardziej problematyczne, gdyż hybryda zbiera punkty w mieście, natomiast poza ruchem miejskim prym wiodą raczej turbodiesle.
Jednak w chwili, kiedy urzędnicy zaczną zauważać nie tylko poziom emisji CO2, ale też NOx, cząstek stałych czy niespalonych węglowodorów sytuacja znów będzie wyglądać inaczej... na korzyść Toyoty Prius oczywiście.
Toyota Prius w EuropieSilnik1,8 VVT-i + jednostka elektrycznaPojemność skokowa [cm3]1798Cylindrów/zaworów4/4Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]73 (99)/5200Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]142/4200Moc maksymalna jednostki elektrycznej [kW (KM)]60 (82)Maksymalny moment obrotowy [Nm]207Prędkość maksymalna [km/h]180Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]10,4Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]3,9Masa własna [kg]1370