Volkswagen z nową generacją Polo chce powrócić do tradycji, którą rozpoczął na przełomie tysiąclecia. Wtedy zaprezentowano mały koncept dwumiejscowego bolidu, który mógł się pochwalić zużyciem paliwa na poziomie 1 l/100 km. Ówczesny szef VW Ferdinand Piëch dojechał z autem na konferencją podsumowującą miniony rok ze średnim zużyciem 0,89 l/100 km przy średniej prędkości 72 km/h. Chociaż auto uzyskało przychylność mediów, do produkcji seryjnej nigdy nie doszło. Do dziś jednak pojawiają się informacje o wskrzeszeniu pomysłu na produkcję auta.
W roku 1999 w produkcji seryjnej pojawiło się natomiast Lupo 3L TDI wyposażone w 3-cylindrowy silnik 1,2 TDI PD (45 kW/61 KM; 140 Nm). Mały Volkswagen jako jeden z pierwszych pojazdów na rynku pełnił normę Euro 4, zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosiło 2,99 l/100 km. Niestety połączenie nowoczesnych, ale drogich materiałów (aluminium, magnez), słabej zwrotności inwestycji (w przeciągu 6 lat sprzedano zaledwie 30 tys. egzemplarzy) i wysokiej ceny za spartańsko wyposażony samochód (brak wspomagania kierownicy, klimatyzacji itp.) spowodowało, że auto nie odniosło sukcesu. W późniejszym czasie Volkswagen sięgnął więc po nieco mniej zaawansowane rozwiązania i przygotował serię modeli BluMotion.
VW Polo BlueMotion Concept w Genewie
Obecnie technika zrobiła kolejny krok do przodu, a niskie zużycie paliwa czy niskie emisje CO2 są dziś bardzo modne, tak więc żaden producent nie odpuści sobie okazji wprowadzenia na rynek oszczędnej wersji poszczególnych modeli. Pod maską Polo BlueMotion znajdziemy 3-cylindrowy silnik 1,2 TDI z niskim zużyciem paliwa, na tym jednak podobieństwa się kończą. Nowy silnik 1,2 TDI (55 kW/75 KM) zrezygnował z systemu pompo-wtryskiwaczy, który zastąpiono bardziej nowoczesnym rozwiązaniem common-rail.
Do niższego zużycia paliwa przyczynia się również zmniejszony o 10 mm prześwit, obudowa podwozia, zoptymalizowana aerodynamika (współczynnik oporu powietrza 0,298), masa obniżona do 1080 kg i 15-calowe opony z niskim oporem toczenia. Volkswagen twierdzi, że doszło przez to do 20-procentowej oszczędności paliwa. Automatyczne wyłączanie silnika na postoju czy rekuperacja energii w czasie hamowania poprawia wynik o kolejne 0,2 l. Podawane emisje CO2 sięgają 87 g/km, co oznacza zużycie paliwa w cyklu mieszanym na poziomie 3,3 l/100 km.
Zanim koncept trafi do produkcji, a miało by dojść do tego w lutym przyszłego roku, pod przydomkiem BlueMotion dostępna będzie odmiana z silnikiem 1,6 TDI (66 kW/90 KM), której zużycie paliwa wynosi 3,8 l/100 km (emisje CO2 96 g/km).
Volkswagen przedstawił w Genewie również markę BlueMotionTechnologies, która obejmie wszystkie produkty i rozwiązania przyczyniające się do obniżenia zużycia paliwa.