Niemieckie Audi powraca do tradycji w klasie małych modeli. Już w latach siedemdziesiątych produkowany był model Audi 50, który miał rodowód w Volkswagenie Polo pierwszej generacji. Później był niechlubny epizod z aluminiowym A2.
W rok 2010 Audi wkracza z A1, które również ma swoje podstawy w VW Polo i ma walczyć o pozycję lidera z BMW1 i Mini.
Nowe Audi A1 praktycznie nie różni się do wersji studyjnej, która po raz pierwszy zaprezentowana została w 2007 roku podczas salonu samochodowego w Tokio. Zmiany dotyczą m.in. słupka B, większej sztywności nadwozia i mniejszej masy, która nie przekroczy w wersji podstawowej 1045 kg.
Na nadwoziu można dostrzec elementy znane już z takich modeli jak: A8 czy Q5. Audi A1 ma długość całkowitą 3,95 m, szerokość 1,74 m i wysokość 1,42 m, przy rozstawie osi 2,47 m. Dla porównania Volkswagen Polo ma długość 3,97 m, szerokość 1,682 m i wysokość 1,485 m, przy tym samym rozstawie osi.
W ofercie znajdą się cztery jednostki napędowe. Wszystkie będą wyposażone w alternator z systemem doładowywania akumulatora podczas hamowania. Standardem jest także system samoczynnego wyłączania silnika podczas krótkiego postoju np. podczas oczekiwania na zmianę świateł na skrzyżowaniach.
Nowością jest podstawowy silnik 1,2 TSI o mocy 63 kW z pięciostopniową manualną przekładnią i maksymalnym momentem obrotowym 160 Nm w zakresie od 1500 do 3500 obr./min. Pozwala on na rozwijanie maksymalnej prędkości 179 km/h i osiąganie przyspieszenia od 0 do 100 km/h w ciągu 12,1 sekundy oraz średni, przy średnim zużyciu 5,1 l/100 km paliwa.
Kolejnym silnikiem jest 1,4 TSI o mocy 90 kW i maksymalnym momencie obrotowym 200 Nm. Oferowany z sześciostopniową przekładnią manualną i siedmiostopniowym automatem S tronic. Od 0 do 100 km przyspiesza on w ciągu 9,2 sekundy oraz zużywa średnio 5,4 l/100 km.
W ofercie są też dwa czterocylindrowe turbodiesle 1,6 TDI. Słabszy o mocy 66 kW i maksymalnym momencie obrotowym 230 Nm w zakresie od 1500 do 2500 obr./min, który od 0 do 100 km/h przyspiesza w 12,2 sekundy, osiąga prędkość maksymalną 179 km/h oraz średnio zużywa 3,8 l/100 km.Mocniejszy 77 kW o maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm w identycznym zakresie obrotów, przyspiesza do 100 km/h w ciągu 10,8 sekundy oraz osiąga prędkość maksymalną 187 km/h, przy średnim zużyciu oleju napędowego 3,9 km/h. Oba dostarczane są z pięciostopniową przekładnią manualną.
Premiera Audi A1 odbędzie się 1 marca 2010 roku w Genewie, a pierwsze egzemplarze trafią do użytkowników kilka tygodni później. Podstawowa cena w Niemczech to 16 tys. euro, a więc prawie 1000 euro drożej niż życzy sobie Volkswagen za identycznie wyposażone Polo.