Zdobywając pięciokrotnie tytuł Rajdowego Mistrza Świata WRC w kategorii producentów oraz sześciokrotnie tytuł Mistrza Świata w kategorii Kierowców przyznany duetowi Sébastien Loeb i Daniel Elena Citroën zapisał się na dobre w historię sportów samochodowych.

Marka podąża dalej tą drogą wprowadzając DS3 Racing. Projektanci Citroën Racing sięgnęli po model DS3, dokonując jego adaptacji zgodnie z wymogami sportowego stylu marki.

Genewa 2010: Citroën - limitowany DS3 Racing dla fanów sportowej jazdy (zdjęcia) Foto: Auto Świat
Genewa 2010: Citroën - limitowany DS3 Racing dla fanów sportowej jazdy (zdjęcia)

Projekt koncepcyjny wykorzystuje rozwiązania w stu procentach rajdowe, jak chociażby zastosowanie elementów z włókna węglowego czy specyficzne wyposażenie rodem z rajdów samochodowych.

1,6-litrowy silnik opracowany przez zespół Citroën Racing osiąga moc 200 KM. Nadwozie i układ jezdny stały się przedmiotem precyzyjnych zabiegów adaptacyjnych. Projektanci położyli główny akcent na intensywność odczuwanych wrażeń oraz nieustanny dialog kierowcy z pokonywaną drogą.

Model DS3 Racing będzie oferowany w sprzedaży w limitowanej edycji tysiąca egzemplarzy od drugiego półrocza 2010.

Genewa 2010: Citroën - limitowany DS3 Racing dla fanów sportowej jazdy (zdjęcia) Foto: Auto Świat
Genewa 2010: Citroën - limitowany DS3 Racing dla fanów sportowej jazdy (zdjęcia)

Emocjonalna stylistyka

DS3 Racing wyróżnia się śmiałym stylem. Ten samochód o długości 3,94 m zasługuje na miano sportowego majstersztyku. Jego urzekająca, sprężysta sylwetka o płynnych liniach symbolizuje siłę i moc, przyjemność jazdy i bezpieczeństwo.

Genewa 2010: Citroën - limitowany DS3 Racing dla fanów sportowej jazdy (zdjęcia) Foto: Auto Świat
Genewa 2010: Citroën - limitowany DS3 Racing dla fanów sportowej jazdy (zdjęcia)

Model posiada elementy wykończenia z włókna węglowego zastosowane w półsztywnej listwie osłony przedniej, pasie dolnym karoserii oraz rozszerzeniach błotników, które podkreślają duże, 18-calowe koła utrzymane w oryginalnym, nowoczesnym, a jednocześnie sportowym stylu. Boczne osłony drzwi są również wykonane w tej samej technologii.

Genewa 2010: Citroën - limitowany DS3 Racing dla fanów sportowej jazdy (zdjęcia) Foto: Auto Świat
Genewa 2010: Citroën - limitowany DS3 Racing dla fanów sportowej jazdy (zdjęcia)

DS3 Racing wykorzystuje rozwiązania aerodynamiczne wywodzące się ze świata sportów samochodowych. Posiada owiewkę z włókna węglowego, której zadaniem jest utrzymanie stabilności samochodu przy dużej prędkości. Chromowana rura układu wydechowego zdobi jego sylwetkę.

Wszystkie te elementy wyposażenia nawiązujące do rajdów samochodowych wzmacniają atletyczny charakter DS3 Racing, który deklaruje swoją wyjątkowość sygnaturą na tylnej klapie.

Genewa 2010: Citroën - limitowany DS3 Racing dla fanów sportowej jazdy (zdjęcia) Foto: Auto Świat
Genewa 2010: Citroën - limitowany DS3 Racing dla fanów sportowej jazdy (zdjęcia)

Unikalny DS3 został przygotowany z okazji Salonu w Genewie; karoseria jest utrzymana w kolorze ciemnoszarym, podczas gdy dach, zewnętrzne lusterka wsteczne i zaciski hamulców są w kolorze pomarańczowym. Kolor pomarańczowy w wersji chromowanej pojawia się również na osłonie chłodnicy i obręczach kół.

Indywidualizacja stylu znalazła wyraz w postaci dekoracyjnych naklejek na dachu, klapie bagażnika i osłonie wlewu paliwa.

Wyrafinowana atmosfera

Wnętrze inspirowane DS3 jest utrzymane w tym samym stylu, co wygląd zewnętrzny. Pasażerów otacza atmosfera luksusu i oryginalności. Włókno węglowe nadaje szyku centralnej fasadzie deski rozdzielczej, obudowie kierownicy, podłokietnikom w drzwiach i podstawie zestawu przyrządów.

Genewa 2010: Citroën - limitowany DS3 Racing dla fanów sportowej jazdy (zdjęcia) Foto: Auto Świat
Genewa 2010: Citroën - limitowany DS3 Racing dla fanów sportowej jazdy (zdjęcia)

Pomarańczowa tonacja dachu znajduje odzwierciedlenie w pasie deski rozdzielczej w postaci dużych i eleganckich listew, na gałce dźwigni zmiany biegów jak również w jej dolnej części.

Wyrazem ekskluzywnego charakteru DS3 Racing jest numerowana płytka umieszczona na wykładzinie dachu. Charakterystyczne siedzenia mają oznaczenie Citroën Racing na oparciu.

Silnik z jeszcze większym temperamentem

Atutem DS3 Racing są osiągi. W opracowanym przez Citroën Racing silniku została wykorzystana wiedza i doświadczenie zespołów Marki, która pięciokrotnie zdobyła tytuł Mistrza Świata WRC w kategorii producentów (2003, 2004, 2005, 2008 i 2009).

W oparciu o 1,6- litrowy silnik THP 150 projektanci podjęli prace w celu zwiększenia mocy z 156 do 200 KM dla zapewnienia wyników na najwyższym poziomie. Maksymalny moment obrotowy jest również zwiększony z 240 do 275 Nm, czyli o blisko 15 proc. i jest dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowej, co zapewnia elastyczność i przyjemność jazdy.

Genewa 2010: Citroën - limitowany DS3 Racing dla fanów sportowej jazdy (zdjęcia) Foto: Auto Świat
Genewa 2010: Citroën - limitowany DS3 Racing dla fanów sportowej jazdy (zdjęcia)

Zwiększenie mocy i momentu stało się możliwe dzięki licznym modernizacjom i optymalizującym rozwiązaniom w obrębie układu mechanicznego.

Turbosprężarka została odpowiednio dostosowana, umożliwiając wzrost mocy rzędu 30 %.Struktura korpusu silnika również uległa adaptacjom, aby w pełni wykorzystać potencjał tego mocnego, energicznego i zrywnego motoru. Układ wydechowy jest wyposażony w specjalną rurę i tłumik.

Genewa 2010: Citroën - limitowany DS3 Racing dla fanów sportowej jazdy (zdjęcia) Foto: Auto Świat
Genewa 2010: Citroën - limitowany DS3 Racing dla fanów sportowej jazdy (zdjęcia)

Układ jezdny zapewniający komfort jazdy

Nadwozie i układ jezdny DS3 były przedmiotem precyzyjnych i starannych zabiegów konstrukcyjnych.W modelu DS3 Racing projektanci wykorzystali rozwiązania już zrealizowane w DS3, stawiając sobie za cel intensywność odczuwanych wrażeń i nieustanny dialog kierującego z pokonywaną drogą.Przy takich założeniach DS3 Racing posiada wszelkie atuty, by stać się w swoim segmencie wiodącym modelem pod względem zachowania na drodze.

Dla zapewnienia idealnej przyczepności, rozstawy kół przednich i tylnych zostały zwiększone o 30 mm. Zawieszenie zostało jednocześnie obniżone o 15 mm.

Te modyfikacje umożliwiły znaczącą zmianę charakterystyki układu jezdnego DS3.

Genewa 2010: Citroën - limitowany DS3 Racing dla fanów sportowej jazdy (zdjęcia) Foto: Auto Świat
Genewa 2010: Citroën - limitowany DS3 Racing dla fanów sportowej jazdy (zdjęcia)

Zostały zastosowane nowe amortyzatory przednie i tylne o odpowiedniej regulacji zapewniające pełną kontrolę mocy samochodu. DS3 Racing ma specjalne resory o zwiększonym współczynniku sztywności. Nowe rozwiązania gwarantują dynamiczne i stabilne zachowanie samochodu, którego pierwowzór wyróżniał się już doskonałymi parametrami. Zapewniają one bardzo dobre wyczucie drogi, umożliwiając szybsze, a jednocześnie bezpieczne pokonywanie łuków.

Jeszcze bardziej precyzyjny układ kierowniczy również został dostosowany do sportowego temperamentu samochodu : DS3 Racing posiada specyficzną strukturę układu kierowniczego, o zmienionej sile wspomagania, która została dostosowana do nowego rodzaju kół. DS3 Racing oferuje doskonałe wyczucie i trzymanie kierunku.

Moc jest w pełni kontrolowana dzięki układowi hamulcowemu w wersji Racing, bardziej wytrzymałemu i skutecznemu. Z przodu model DS3 Racing został wyposażony w zaciski 4-tłoczkowe i duże tarcze.

Genewa 2010: Citroën - limitowany DS3 Racing dla fanów sportowej jazdy (zdjęcia) Foto: Auto Świat
Genewa 2010: Citroën - limitowany DS3 Racing dla fanów sportowej jazdy (zdjęcia)

Podobnie, w trosce o bezpieczeństwo, skuteczność i osiągi standardowe tarcze tylne są wentylowane. System ESP posiada specjalne oprogramowanie uwzględniające energiczny styl, sportowy charakter i przyjemność jazdy. W zależności od woli kierującego może zostać w całości odłączony.

Wprowadzone zmiany nadają modelowi DS3 Racing temperament, który jest gwarancją emocjonujących wrażeń i dynamizmu.

DANE TECHNICZNE CITROËN DS3 RACING
Wymiary (dł. x szer. x wys.- mm) 3948 x 1737 x 1451
Rozstaw osi (mm) 2460
Silnik THP 200
Typ 4 cylindry / 16 zaworów benzynowy + turbo
Pojemność skokowa (cm3) 1598
Maksymalna moc KM / kW 200 / 147 przy 5800 obr. / min.
Maksymalny moment (Nm) 275 w zakresie od 2500 do 4000 obr. / min.
Opony 205 / 40 R 18