Nowy Ford Focus kombi jest już piątym z kolei modelem prezentowanym ostatnio przez Ford Motor Company, który został zaprojektowany na nowej, globalnej patformie podwoziowej, przeznaczonej dla modeli kompaktowych Forda. Na platformie tej powstanie co najmniej dziesięć różnych modeli oferowanych na różnych kontynentach. Ford przewiduje, że w 2012 roku całkowita produkcja wszystkich modeli i wersji wykorzystujących tę platformę samochodu osiągnie poziom 2 mln rocznie.Do tej pory zaprezentowano następujące modele bazujące na niej: nowego Forda C-MAX i Grand C-MAX (podczas Salonu Samochodowego Frankfurt 2009), nowego Forda Focus w wersjach 4- i 5-drzwiowych (podczas Salonu Samochodowego Detroit 2010) oraz właśnie teraz w Genewie – wersję kombi nowego Forda Focus.
- Wprowadzana przez nas kolejna generacja samochodów kompaktowych, jest bardzo dobrym przykładem tego, jak Ford wykorzystuje swoje zasoby techniczne do zaprojektowania co najmniej dziesięciu zupełnie nowych globalnych modeli i odmian, na bazie tej samej platformy podwoziowej Właśnie pokazywany w Genewie Ford Focus kombi jest kolejnym prezentowanym przez nas modelem. Tym razem jest to samochód, który jest szczególnie ważny na rynku europejskim. Chciałbym przypomnieć, że więcej niż jedna trzecia nabywców kompaktowych modeli Forda wybiera właśnie wersję kombi- wyjaśnia Derrick Kuzak, wiceprezes Forda ds. rozwoju globalnych produktów. Również podczas salonu genewskiego Ford oficjalnie potwierdził, że na bazie nowego Forda Focus powstanie także specjalna, globalna, wersja usportowiona. Nowy samochód będzie napędzany odpowiednio przygotowaną wersją 4-cylindrowej jednostki benzynowej Ford EcoBoost.
- Wszystkich entuzjastów sportowych wersji Forda Focus chcemy uspokoić i zapewnić, iż mamy w planach także samochody przeznaczone specjalnie dla kierowców z żyłką sportową. Naszym celem jest opracowanie na podstawie nowego Forda Focus także modelu o wyraźnie sportowym charakterze, który będzie dostępny na rynkach wielu kontynentów. Chcemy, żeby źródłem napędu dla tego samochodu był specjalnie przygotowany silnik z naszej nowej rodziny turbodoładowywanych jednostek z bezpośrednim wtryskiem paliwa Ford EcoBoost. Na tym etapie nie możemy jeszcze ujawnić więcej szczegółów, ale zapewniamy wszystkich, że doskonale rozumiemy jak ważną rolę pełnić będzie ta wersja w gamie nowego Forda Focus, przede wszystkim dla nabywców w EuropieWkrótce ujawnimy więcej szczegółów na temat wszystkich nowych modeli zbudowanych na „globalnej” platformie podwoziowej samochodów kompaktowych Forda. Wszystkie te modele pojawią się w naszej ofercie na poszczególnych rynkach do końca 2012 roku - dodaje Kuzak.Ford Focus kombi – wersja o ogromnym potencjale rynkowym
Efektowny nowy Ford Focus kombi ma dla Forda szczególnie duże znaczenie na rynku europejskim, gdzie mniej więcej jedna trzecia nabywców wybiera właśnie tę wersję nadwozia. Na niektórych rynkach, takich jak Włochy czy Niemcy, sprzedaż wersji kombi stanowi blisko połowę wszystkich sprzedanych egzemplarzy tego modelu.- Jednym z największych atutów Forda Focus w Europie była zawsze dostępność atrakcyjnej i uniwersalnej wersji kombi, która pod względem popularności ustępowała tylko wersji 5-drzwiowej. Dla nabywców wybierających tę wersję istotna jest duża ilość miejsca w bardzo uniwersalnym wnętrzu kombi, a przy tym przywiązują oni dużą wagę do najnowocześniejszych rozwiązań technicznych, świetnych własności jezdnych i atrakcyjnej linii nadwozia. Jesteśmy przekonani, że nowy Ford Focus kombi z nawiązką zaspokoi oczekiwania tej grupy klientów pod każdym z wymienionych względów - zaznacza John Fleming, prezes i dyrektor generalny Ford of Europe.
Śmiało wystylizowana linia nadwozia nowego Forda Focus kombi jest odważnym przesłaniem w kategoriach designu. Projektantom nadwozia udało się uzyskać harmonię między pełną dynamiki bryłą nadwozia i doskonałymi walorami funkcjonalnymi. Biegnące na całej długości dachu integralne relingi podkreślają atrakcyjne proporcje nadwozia, zaprojektowanego zgodnie ze stylistyką Kinetic Design. Z kolei unoszone drzwi tyłu nadwozia, z funkcją samozamykania, zostały zgrabnie połączone ze zwartą konstrukcją spojlera dachowego.Ogólnie biorąc, segment samochodów kompaktowych w Europie pozostaje w miarę stabilny i stanowi około jednej trzeciej wszystkich sprzedawanych tu samochodów osobowych. W liczbach bezwzględnych wynosi to około 5 mln samochodów sprzedawanych każdego roku. Mimo iż swoje propozycje w tym segmencie zaprezentowało w ostatnich latach kilka marek z najwyższej półki, najbardziej zażarta konkurencja w tej klasie ma miejsce między producentami wytwarzającymi samochody na bardziej masową skalę.W ciągu ostatniej dekady rynek przechodził dość znaczące rozczłonkowanie. Pojawiło się kilka zupełnie nowych segmentów, co jest konsekwencją wprowadzania na rynek samochodów mających zróżnicowane wersje nadwoziowe. Minęły czasy gdy na rynku królowały jedynie 4-drzwiowe wersje sedan, 5-drzwiowe wersje hatchback oraz odmiany kombi.Do 2012 roku sześć wersji nadwoziowych będzie stanowiło aż 85 % europejskiego rynku samochodów osobowych w segmencie aut kompaktowych. Wersje te to: 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy hatchback, kombi, 5-miejscowy kompaktowy minivan (MAV), 7-miejscowy kompaktowy minivan (MAV) oraz samochód terenowo-rekreacyjny (SUV).
- W miarę ekspansji tego segmentu na rynkach całego świata, dostrzegamy wyraźne preferencje nabywców wybierających przede wszystkim właśnie sześć wymienionych wyżej odmian nadwoziowych, przy czym wyraźne różnice istnieją nie tylko między różnymi regionami świata, ale także między rynkami poszczególnych krajów danego regionuNa przykład, wersją nadwoziową preferowaną w Chinach i Rosji jest 4-drzwiowy sedan, podczas gdy w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii najbardziej popularny jest 5-drzwiowy hatchback. Dostrzegamy też wyraźny trend rosnącej popularności małych samochodów z nadwoziem 5-drzwiowym w Ameryce Północnej. To właśnie te tendencje kształtują naszą globalną strategię rynkową w zakresie samochodów kompaktowych. W związku z tym, koncentrujemy nasze wysiłki na poszczególnych rynkach świata na wychodzeniu naprzeciw oczekiwaniom nabywców samochodów z wspomnianymi wyżej sześcioma rodzajami nadwozia – tłumaczy Derrick Kuzak.O ile wersja kombi nowego Forda Focus na początku będzie oferowana tylko w Europie, to jest to samochód, który może z powodzeniem wykorzystywać najnowocześniejsze rozwiązania i nowe, coraz bardziej oszczędne silniki, zapewniając kierowcom bardzo wysoką jakość prowadzenia i ciesząc użytkowników wysoką jakością i starannością wykonania, które będą charakteryzować wszystkie kompaktowe globalne modele Forda.Debiutujący w Genewie Ford Focus kombi ma nadwozie lakierowane w tym samym jaskrawoczerwonym kolorze Candy Red, który wybrano podczas niezwykle pozytywnie przyjętej premiery nowego 5-drzwiowego Forda Focus podczas Salonu Samochodowego w Detroit w styczniu tego roku.Prezentowana w Genewie, 5-drzwiowa wersja Forda Focus ma nadwozie lakierowane w ciepłym, modnym odcieniu Hot Mustard – awangardowym, metalizowanym odcieniu ciemnożółtym.
- Podobnie jak w przypadku innych modeli w naszym nowym programie globalnych samochodów kompaktowych, tę dynamiczną wersję kombi oczywiście możemy także oferować na wielu rynkach całego świata, jeżeli pojawi się odpowiednie zainteresowanie nabywców i jeżeli posunięcie takie będzie miało uzasadnienie ekonomiczne. Wersję kombi postrzegamy jako ważny, integralny element oferty modelowej nowego Forda Focus, który będzie walczył o względy klientów na całym świecie. Z tego względu tym bardziej jesteśmy ciekawi reakcji na tę wersję, która naszym zdaniem jest propozycją niezwykle stylową i zarazem bardzo oryginalną – dodaje John Fleming.