„ Badania nad rozwojem technologii zastosowanej w modelu koncepcyjnym Kizashi EcoCharge wciąż trwają.” − powiedział Steve Younan, dyrektor ds. marketingu i planowania produktu American Suzuki Motor Corporation − „Wdrażana przez nas koncepcja przewiduje uzyskanie znaczącej redukcji zużycia paliwa bez związanej z tym zazwyczaj konieczności rezygnacji z dynamiki jazdy. W efekcie powstał Kizashi EcoCharge którego koszty eksploatacji spadają nawet o 25 procent − przy jednoczesnym zachowaniu charakterystyki i dynamiki prowadzenia samochodu”.

Źródłem mocy Kizashi EcoCharge jest czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy o pojemności 2.0 l. Współpracuje on z zaawansowanym systemem napędu elektrycznego, w skład którego wchodzi chłodzony cieczą, 15-kilowatowy silnik/generator prądu oraz akumulator litowo-jonowy o napięciu roboczym 115 V.

Zadaniem zespołu napędowego jest stała optymalizacja zapotrzebowania na paliwo oraz elektryczne wspomaganie silnika spalinowego podczas przyspieszania lub bardziej dynamicznej jazdy. W efekcie, Kizashi EcoCharge zużywa o 25 procent mniej paliwa w cyklu pozamiejskim niż obecnie produkowany seryjnie Suzuki Kizashi

Hybrydowy Suzuki Kizashi w Nowym Jorku Foto: Auto Świat
Hybrydowy Suzuki Kizashi w Nowym Jorku

Nad obniżeniem zużycia paliwa czuwa także szereg paliwo-oszczędnych rozwiązań i technologii min: odzysku energii kinetycznej w trakcie hamowania, automatycznego wyłączania silnika benzynowego po zatrzymaniu pojazdu, odcinania dopływu paliwa po odjęciu „gazu” i w czasie hamowania oraz ogumienie o niskich oporach toczenia.

Linię nadwozia Kizashi EcoCharge Concept podkreśla biały lakier o satynowym połysku z subtelnym błękitnym, „ekologicznym” tłem. Specyficznym akcentem odmienności wobec bieżącego modelu, są zmodyfikowane światła główne oraz zintegrowane w pasie przednim lampy przeciwmgielne LED. Futurystycznego wrażenia całości nadają fantazyjne koła z lekkiego stopu aluminium oraz opony o niskich oporach toczenia. Siedzenia Kizashi EcoCharge Concept wykonane są z materiałów nowej generacji. Ich produkcja w porównaniu do metod tradycyjnych umożliwia 84-procentową oszczędność zużywanej energii oraz 80-procentowy spadek emisji zanieczyszczeń przemysłowych.

Kizashi EcoCharge - dane techniczne

Typ i rodzaj silnika J20B, benzynowy, 4-cylindrowy, rzędowy
Pojemność skokowa 1998 cm3
Rozrząd DOHC, zmienne fazy rozrządu dla zaworów dolotowych
Moc maksymalna 144 KM/106 kW przy 6500 obr./min
Moment maksymalny 173 Nm przy 4500 obr./min
Docelowe zużycie paliwa cykl pozamiejskio 25 % niższe niż w wersji produkcyjnej Kizashi
Skrzynia biegów automatyczna, 6-stopniowa
Napęd elektryczny indukcyjny silnik/generator elektryczny z wykorzystaniem przekładni pasowej; akumulatory litowo-jonowe i układ sterowania elektronicznego chłodzone powietrzem
Maksymalna moc generowana 15 kW przy 1570-3180 obr./min
Maksymalna moc oddawana (wspomaganie silnika spalinowego) 15 KM/11,2 kW przy 1000-2200 obr./min
Akumulator litowo-jonowy napięcie robocze 115 V; pojemność 0,5 kWh; moc szczytowa 15 kW