Jest to zapowiedź rodziny przyjaznych środowisku silników następnej generacji Euro 5 Clean Diesel, powstałych przy współpracy Mitsubishi Heavy Industries Ltd. Jednostki te wejdą do sprzedaży w 2009 roku.

W tym kontekście, Concept-cX staje się szeroko dostępnym, przystępnym cenowo, nie naruszającym równowagi ekologicznej i realistycznym modelem, będącym odpowiedzią na palące problemy ekologiczne.

Sportowy i wszechstronny, Concept-cX będzie promował nową strategię koncernu w samym sercu rynku pod postacią popularnego kompaktu typu SUV.

Dynamiczny pojazd będzie odznaczał się niskim zużyciem paliwa oraz niską emisją szkodliwych substancji, co zapewni 4-cylindrowy, 16-zaworowy czysty silnik Diesla DOHC następnej generacji o pojemności 1.8-litra (100 kW (136KM) przy 4000 obr./min., 280 Nm przy 2000 obr./min.). Jednostka napędowa z turbosprężarką o zmiennej geometrii (VG) zapewni optymalne doładowanie i osiągi we wszystkich warunkach jazdy – oraz filtr cząstek stałych DPF i katalizator utleniający DOC.

W koncepcyjnym modelu z czystym silnikiem Diesla o pojemności 1.8-litra zastosowano skrzynię biegów typu Twin Clutch SST*. Ta niedawno zaprezentowana zautomatyzowana przekładnia manualna łączy wydajność i dynamikę skrzyni ręcznej z wygodą przekładni automatycznej.

Kompaktowy (410 cm), niski (155 cm), szeroki (175 cm), odznaczający się dużym rozstawem osi (252,5 cm) i kół (151 cm/151 cm) oraz wyposażony w opony w rozmiarze 255/45R19, Concept-cX oferuje dynamikę samochodu osobowego, na co wskazuje zadziorna osłona chłodnicy typu „Jet Fighter”.

Właściwości drogowe samochodu są dodatkowo zwiększone dzięki zaawansowanemu systemowi napędu wszystkich kół AWC (All Wheel Control), który w prostej linii nawiązuje do układu zastosowanego w odnoszącym duże sukcesy modelu Outlander.

Kontrolowany elektronicznie system 4WD oferuje kierowcy wybór trzech trybów pracy dopasowanych odpowiednio do jego preferencji i warunków podróżowania. Elektronicznie kontrolowane sprzęgło w centralnym dyferencjale, wykorzystuje sterowanie antycypacyjne, aby rozdzielić odpowiednią ilość momentu obrotowego pomiędzy przednią a tylną oś, wykorzystując w tym celu dane z czujnika otwarcia przepustnicy oraz bazując na prędkości pojazdu, warunkach drogowych i działaniach kierowcy.

Pozycjonowanie modelu SUV / hatchback crossover w dużej mierze zależy od linii stylistycznych współdzielonych przez obydwie grupy. Concept-cX ma cechy auta sportowego, które nie są popularne w tym typie samochodów - jednak są one całkowicie zgodne z dziedzictwem sportowym koncernu Mitsubishi.

Zamiar projektantów jest widoczny, gdy weźmie się pod uwagę całą sylwetkę Concept-cX: zwarty i dynamiczny klin osadzony pomiędzy czterema wydatnymi nadkolami; płynnie poprowadzona maska silnika uzupełniona głęboko osadzonymi reflektorami po obydwu stronach dużej osłony chłodnicy „Jet Fighter”.

Boczna linia samochodu, przywodząca na myśl model Lancer, oraz klamki drzwi tworzą wrażenie niezwykłej płynności.

Z tyłu, wszystkie linie zbiegają się w jednym miejscu tworząc dynamiczne przetłoczenie pomiędzy masywnymi tylnymi błotnikami; kształt przednich reflektorów odzwierciedlony jest w tylnym spoilerze, a dolne wloty powietrza i centralnie umieszczone końcówki układu wydechowego przywodzą na myśl dysze wydechowe odrzutowca.

Projekt Concept-cX jest również praktyczny, dzięki panoramicznemu zespołowi oświetlenia tylnego, dzielonej na dwie części tylnej klapie oraz wysoko osadzonym tylnym lampom.

Doskonałym akcentem wieńczącym całość jest sportowy lakier nadwozia w metalicznym, niebieskim odcieniu, który przywodzi na myśl krystalicznie czyste jezioro, podczas gdy aluminiowe wykończenia tworzą niezrównany efekt przejrzystości.

Wykorzystując „zielone plastiki” Mitsubishi (dywaniki, tapicerka drzwi, tapicerka tylnej klapy, tylna część oparć foteli) oraz tapicerkę w kolorze brązowym (skóra) i kolorze złamanej bieli, we wnętrzu połączono elementy sportowe i ekskluzywne. Zaokrąglone wskaźniki na tablicy rozdzielczej oraz siedzenia o miękkim wyściełaniu wręcz otulają pasażerów, jednak wciąż przypominają, iż jest to samochód.

Oryginalnie ukształtowane przednie oparcia wkomponowano w siedzenie na całej długości pojazdu, z którym zintegrowano dźwignię skrzyni biegów (funkcje przekładni Twin Clutch SST oraz napędu 2WD/4WD) oraz rozrusznik i kontrolki ostrzegawcze (otwarta maska, otwarta klapa bagażnika, niski poziom paliwa).

Sama tablica rozdzielcza podkreśla dynamikę sylwetki pojazdu i zaprasza pasażerów do odbycia podróży przy akompaniamencie centralnego wyświetlacza dotykowego o ogromnych rozmiarach.

Specyfikacja

Wymiary: długość - 410 cm, szerokość - 175 cm, wysokość - 155 cm, rozstaw osi - 252,5 cm, rozstaw kół - 151 cm / 151 cm.Waga: 1360 kg;Silnik: 4 cylindry / 1799 cm3, 16 zaworów, Common Rail i system wtrysku solenoidalnego; czysty silnik Diesla Euro 5 z filtrem cząstek stałych DPF i katalizatorem utleniania DOC; turbosprężarka o zmiennej geometrii VG; 100 kW (136KM) przy 4000 obr./min., 280 Nm przy 2000 obr./min.;Przeniesienie napędu: sterowany elektronicznie system napędu wszystkich kół All Wheel Control; Twin Clutch SST