Premierę światową przygotowano na salon samochodowy we Frankfurcie, już teraz opublikowano jednak pierwsze dane techniczne i fotografie nowej generacji Audi A4 na rok modelowy 2008.
Na pierwszy rzut oka samochód nieznacznie odróżnia się od dotychczasowego modelu. Nowe Audi A4 (wewnątrzzakładowa nazwa B8) wygląda jak ewolucja poprzedniej generacji (B7). Na drugi rzut oka zmiany są jednak zauważalne.
Najważniejszą zmianą jest zwiększenie rozmiarów. Nowe A4 urosło na długość o 110 mm do 4700 mm, szerokość zwiększyła się do 1830 mm. Dzięki modyfikacjom w konstrukcji, gdzie miejscem zamieniły się sprzęgło z dyferencjałem, możliwe było wydłużenie rozstawu osi o 154 mm. Tym samym udało się uzyskać 36 mm na nogi podróżujących z tyłu. Rozstaw osi nowego Audi A4 wynosi 2808 mm, czyli o pięć centymetrów więcej od konkurencyjnych modeli BMW serii 3 oraz Mercedes-Benz klasy C, a prawie o osiem centymetrów więcej od Lexusa IS.
SamochódNowe Audi A4 (B8)Audi A4 (B7)BMW serii 3Mercedes-Benz CDługość [m]4,704,594,524,58Szerokość [m]1,831,771,821,77Rozstaw osi [m]2,8082,6482,7602,760
Dzięki wydłużonemu rozstawowi osi i przesunięciu jednostki bliżej środka pojazdu miałaby się zmniejszyć podsterowność auta, poprawić trzymanie wybranego toru jazdy i zwinność. Nie zrezygnowano z opcjonalnego napędu na wszystkie koła, który nadal wykorzystuje dyferencjał międzyosiowy Torsen, który w standardowych warunkach pracy rozdziela siłę napędową w stosunku 40:60 z preferencją tylnej osi.
Silniki wysokoprężne i benzynowe dla Audi A4 będą prawie te same jak pod maską coupe A5, w niektórych wypadkach będą jednak dostępne z niższą lub obniżoną mocą (1,8 TFSI – 96 kW/130 KM i 118 kW/160 KM, 250 Nm). Do czasu, kiedy pojawią się wersje S4 i RS4 najmocniejszą odmianą będzie 6-cylindrowe 3,2 FSI (195 kW/265 KM, 330 Nm przy 3000 obr./min). Z tym silnikiem i manualną skrzynią biegów nowe A4 przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 6,2 s. Na szczycie oferty później pojawi się muskularny 8-cylindrowy silnik 4,2 FSI. W wersji S4 z silnika uzyskano 260 kW (354 KM), natomiast topowe RS4 oferować będzie 331 kW (450 KM).
Jednostki diesla reprezentują 4-cylindrowe 2,0 TDI (105 kW/143 KM i 125 kW/170 KM) oraz 6-cylindrowe jednostki o pojemności 2,7 i 3,0 l. Rewolucją w ramach koncernu Volkswagen jest wprowadzenie nowej generacji 4-cylindrowych jednostek TDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa common rail (1800 bar). Maksymalny moment obrotowy nadal wynosi 320 Nm w zakresie 1750 do 2500 obr./min. Nowe A4 z tym silnikiem przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 9,4 s i osiąga prędkość maksymalną 215 km/h. Z 6-stopniową manualną skrzynią biegów zużywa w cyklu mieszanym 5,5 l/100 km. Silnik dostępny będzie także w połączeniu z przekładnią Multitronic.
Najmocniejszą jednostką diesla jest 3,0 TDI o mocy 176 kW/240 KM i momencie obrotowym w granicach 500 Nm przy 1500 obr./min. Mniejszy 6-cylindrowy turbodiesel zaoferuje 140 kW/190 kM i 400 Nm. Wszystkie silniki pełnią normę emisji spalin Euro 5.
W zależności od wybranego silnika można zamówić jedną z trzech skrzyni biegów – najmniejszą ilością biegów dysponować będzie klasyczna przekładnia manualna (6) oraz 6-biegowy Tiptronic dostępny np. dla silnika 3,2 FSI, dwusprzęgłowe DSG zaoferuje siedem biegów, a w bezstopniowej przekładni Multitronic można będzie aktywować tryb sekwencyjny z zaprogramowanymi ośmioma biegami.
Na rynki europejskie nowe Audi A4 trafi w przeciągu grudnia, u dealerów w USA i na innych rynkach nowy model zadebiutuje na początku przyszłego roku.