Lancer Evolution najnowszej generacji, pokazany 26 kwietnia 2007 roku przy okazji ogłoszenia znakomitych wyników finansowych koncernu MMC za rok budżetowy 2006, zostanie oficjalnie zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Tokio 24 października tego roku. We Frankfurcie pokazano Prototype-X.

Zbudowany od nowa Lancer Evolution po raz pierwszy stanie się pełnoprawnym członkiem kompletnie odnowionej rodziny modelu Lancer. To z takim zamysłem model ten opracowywany był wspólnie z 4-drzwiowym Lancerem Sports Sedan i 5-drzwiowym Lancerem Sportback.

W nawiązaniu do 45-letniej tradycji sportów samochodowych firmy Mitsubishi, zastosowany w tym modelu silnik o wysokich osiągach, precyzyjne właściwości jezdne i ostre linie zwrócą uwagę entuzjastów na całym świecie. Pozostając w zgodzie z elementarnymi wartościami, które uczyniły Lancera Evolution synonimem budzących emocje osiągów, następna generacja – prezentowana pod nazwą Prototype-X – będzie oferować uniwersalność i technologie, które wyróżniają najlepsze na świecie modele samochodów sportowych.

W tym kontekście, Prototype-X demonstruje również wszechstronność „Projektu Globalnego” – pierwszej platformy globalnej Mitsubishi, która dzięki swej unikalnej architekturze jest w stanie dopasować się do produktów z różnych segmentów, od modelu Delica D:5, będącego połączeniem auta typu SUV i MPV po Lancera Evolution.

Lancer następnej generacji

Potomek Lancera 1600 GSR z lat 70. lub Lancera EX 2000 Turbo z lat 80., Lancer Evolution stworzył swoją własną markę poprzez wprowadzanie znaczących zmian i ulepszeń w każdej generacji począwszy od 1992 roku. (Lancer Evolution VIII był pierwszym oficjalnie sprzedawanym modelem na rynku europejskim).

Jak pokazuje Prototype-X, w modelu Lancer Evolution już niedługo dokona się być może największy skok w możliwościach pomiędzy dwoma następującymi po sobie generacjami. Następny Lancer Evolution będzie oferował znaczącą poprawę w dynamice prowadzenia i technologii przy zachowaniu emocjonujących osiągów turbodoładowanego silnika, które uczyniły ten model legendą na całym świecie.

Zaprezentowane kilka tygodni temu na Północnoamerykańskim Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Detroit Lancer Sports Sedan 2008 oraz Prototype-X są potomkami Mitsubishi Concept-X, który zadebiutował podczas Salonu Samochodowego w Tokio w 2005 roku.

Rekini przód zainspirowany wyglądem silników samolotów myśliwskich, długa maska i krótki dach, szeroki rozstaw kół, charakterystyczny „rekini nos”, głęboko osadzone „oczy”, rozpoznawalny klinowy profil i ostre, dynamiczne linie to główne cechy podkreślające nowy wizerunek modelu współdzielony przez Lancera Sports Sedan i Prototype-x.

Mimo tych podobieństw, Prototype-X posiada własną, charakterystyczną osłonę chłodnicy, zmienione tylne błotniki i klapę bagażnika. Jak przystało na prawdziwy samochód sportowy, Prototype-X wyposażony jest w wydatne błotniki, agresywne linie maski silnika ze zintegrowanym wlotem powietrza, 20-calowe aluminiowe obręcze kół z ogromnymi hamulcami oraz zaawansowane technologicznie kierunkowskazy LED umieszczone w lusterkach.

Wewnątrz pojazdu, głęboko wyprofilowane fotele wykończono zapewniającym doskonałe trzymanie materiałem podobnym do zamszu. Umieszczony na tablicy rozdzielczej elektroniczny licznik czasu okrążeń predysponuje auto do udziału w weekendowych wyścigach, a czerwony zespół diod LED, który umieszczono na drzwiach i na tablicy rozdzielczej sugeruje możliwość dostosowania wnętrza do indywidualnych zamówień klientów.

Technologie zastosowane w Prototype-X zwiastują nowości, jakie pojawią się w następnym Lancerze Evolution. Mimo, że nie wszystkie elementy prototypu trafią do pojazdu produkcyjnego to wygląd auta pozostanie praktycznie niezmieniony.

Moc następnej generacji

Silnik napędzający Prototype-X – i następną generację modelu Lancer Evolution – to turbodoładowana wersja całkowicie nowego, wykonanego z aluminium silnika 4B11 DOHC MIVEC o pojemności 2 litrów, który zastosowano również w Lancerze Sports Sedan 2008.

Silnik będzie legitymował się najwyższą mocą z dotychczasowych modeli Lancera Evolution. Będzie również mniej zróżnicowany pomiędzy poszczególnymi rynkami (Japonia/Europa/Ameryka Północna) niż poprzednie generacje modelu.

Nowy, w pełni aluminiowy blok silnika jest o całe 20 kg lżejszy od żeliwnego bloku silnika 4G63 stosowanego w dotychczasowych modelach, co przyczynia się do uzyskania lepszego rozkładu masy. Dodatkowo, jego bardziej dogodne umiejscowienie (układ wydechowy skierowany w stronę przegrody czołowej) umożliwia obniżenie środka ciężkości.

Mimo, że blok silnika nowego Lancera Evolution jest lżejszy, został zaprojektowany od początku z myślą o zastosowaniu w silnikach turbodoładowanych o wysokich osiągach. Duża wytrzymałość została po części osiągnięta poprzez przekonstruowanie bloku typu otwartego oraz zastosowanie dużych płaszczy wodnych i metalu dookoła każdej z połączonych tulei cylindrów. To dlatego zespół tłoków tego turbodoładowanego silnika 4B11 jest w stanie wytrzymać wysokie ciśnienie doładowania.

Skrzynia biegów następnej generacji

Prototype-X jest wyposażony w zautomatyzowaną przekładnię manualną z magnezowymi łopatkami przy kierownicy, która będzie dostępna w następnym modelu Lancer Evolution pod nazwą „Twin Clutch SST”.

Nowa, zautomatyzowana przekładnia manualna zawiera podwójne sprzęgło, które swą wydajnością dorównuje tradycyjnym układom manualnym, a dodatkowo pozwala na niezwykle płynne i dynamiczne zmiany przełożeń. Twin Clutch SST przyczynia się do poprawy czasów przyspieszeń pojazdu oraz do obniżenia spalania paliwa. Wszystko to osiągnięto dzięki bardzo wydajnemu mechanizmowi przenoszenia mocy. Nowa skrzynia biegów zawiera dodatkowo trzy tryby jazdy dopasowane do różnych sytuacji: począwszy od jazdy po mieście, a skończywszy na bezkompromisowej jeździe sportowej na torze.

Dla entuzjastów tradycyjnej, manualnej skrzyni biegów, nowy Lancer Evolution nadal dostępny będzie z 5-biegową przekładnią ręczną. Wraz ze zwiększonym momentem obrotowym silnika 4B11, pięciobiegowa przekładnia zapewni optymalne czasy przyspieszeń.

Najnpwszy system „All Wheel Control”

Zapewniając wiernym klientom osiągi godne swojej nazwy, następny Lancer Evolution rozszerzy dynamiczne możliwości trakcyjne poprzez nowy system napędu wszystkich kół Super All Wheel Control (S-AWC).

Łącząc funkcje inteligentnego napędu czterech kół z kontrolą stabilności, S-AWC jest rozwinięciem zaawansowanej technologii stałego napędu czterech kół 4WD po raz pierwszy wprowadzonej w nowym Outlanderze.

W Prototype-X oraz w następnym Lancerze Evolution zastosowano dodatkowy układ ASC (układ aktywnej kontroli stabilności), który uzupełnia układy ACD (aktywny centralny mechanizm różnicowy), AYC (system aktywnej kontroli znoszenia) oraz Sport ABS (sportowy układ hamulcowy przeciwdziałający blokowaniu się kół). Zintegrowany system zarządzający pracą wszystkich czterech układów pozwala na płynną regulację momentu obrotowego i siły hamowania w każdym kole. S-AWC zawiera również układ kontrolujący współczynnik znoszenia. Pozwala to na kontrolę każdego koła we wszystkich warunkach jazdy, poprzez co kierowcy o różnym stopniu zaawansowania w jeździe sportowej mogą w pełni wykorzystać możliwości samochodu.

Połączenie wszystkich tych technologii pomoże Lancerowi Evolution optymalnie wykorzystać duży moment obrotowy i zarazem zapewnić najwyższy poziom możliwości dynamicznych i stabilności, jaki był kiedykolwiek dostępny w tym modelu. Jednocześnie, nowe rozwiązania zwiększą przyjemność z jazdy, co będzie ważnym czynnikiem decydującym o zakupie tego modelu.

Następną generację modelu Lancer Evolution po raz kolejny wyposażono w specjalny system zawieszenia, w którym stalowe wytłoczki standardowego Lancera zastąpiono sprawdzonymi w sporcie elementami z kutego aluminium.

W związku z wysoką sztywnością nowej płyty podłogowej „Projekt Globalny” koncernu MMC, zawieszenie Lancera Evolution może być ustawione tak, by zapewnić bardziej sprężystą i stabilną jazdę bez pogorszenia właściwości jezdnych, co uczyni go prawdziwym sportowym sedanem światowej klasy.

Przy zapewnieniu doskonałych osiągów Mitsubishi Motors może też wyposażyć nadchodzącego Lancera Evolution tak, by był zdecydowanie lepszym samochodem do codziennej jazdy. Rozwiązania wprowadzone w nowym Outlanderze i w gamie modelu Lancer będą również oferowane w wersji Lancer Evolution X. Będzie to 650-watowy system audio firmy Rockford-Fosgate, system nawigacji satelitarnej z dyskiem twardym i muzycznym serwerem, interfejs Bluetooth, przyciski sterujące na kole kierownicy oraz automatyczna klimatyzacja.