Nowy model ma nadwozie o długości całkowitej 5019 mm i wysokości 1390 mm, a autorem design jest zespół pod kierownictwem Marka Reichmana. Technikę przejął z pozostałych modeli, aluminiowa platformaV/H Architecture i dwunastocylindrowy silnik znane są z DB9, DBS i Vantage. Rapide w porównaniu z DB9 urosł o 290 mm, jego masa własna wynosi 1950 kg (o 190 kg więcej). Tył został zaprojektowany w stylu coupé i oferuje skromny bagażnik o pojemności 301 litrów.
Silnik 6,0 V12 ma moc 350 kW przy 6000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 600 Nm przy 5000 obr./min. Przeniesienie momentu na tylne koła zapewnia sześciostopniowa przekładnia automatyczna Touchtronic 2. Według wstępnych specyfikacji nowy Aston Martin od 0 do 100 km/h będzie przyspieszał w ciągu 5,3 sekundy i osiągał prędkość maksymalną 303 km/h.
Układ hamulcowy dysponuje z przodu sześcioma zaciskami i tarczami o średnicy 390 mm, a z tyłu czterema zaciskami i tarczami o średnicy 360 mm. Zawieszenie standardowo otrzymało adaptacyjne amortyzatory, system stabilizacji DSC może być całkowicie wyłączany.
Określenie czterodrzwiowe coupé w ostatnim okresie stało się w ostatnich latach bardzo modne. Po otwarciu bezramowych drzwi – przednie i tylne otwierają się do góry pod kątem 12 stopni, a w dolnej części podpierane są one sprężyną gazową – zobaczymy wnętrze w stylu modelu DB9. Drzwi po otwarciu zapewniają komfortowe możliwości wsiadania na przednie i tylne siedzenia.
Z coupé DB9 można porównać także sportową pozycję za kierownicą. Jest ona bardzo niska, a przy dobrym ustawieniu zapewnie niemalże perfekcyjne trzymanie boczne. Grube koło kierownicy montowane jest standardowo wraz z dźwigniami do manualnego sterownia przekładnią.
Tak jak w każdym sportowym aucie, także i w tym modelu widoczność jest ograniczona. Ze względu na niską pozycję i masywną deskę rozdzielczą kierowca nie jest w stanie widzieć końca pokrywy silnika. Dobry jest natomiast widok za pośrednictwem bocznych lusterek, a tylna szyba ma raczej charakter symboliczny (małe wymiary).
Na tylnych siedzeniach także poczujemy sportowy charakter tego pojazdu. Jest tutaj stosunkowo ciasno, ale wygodnie. Problemy mogą mieć natomiast osoby o wzroście 185 cm. Mają mniej miejsca nad głową i na kolana.
Tylne siedzenia oddziela środkowy tunel, który ukrywa elementy przekładni – Rapide podobnie jak wszystkie współczesne Aston Martiny stosuje koncepcję transaxle. Przy wysiadaniu z tylnych miejsc pomaga skórzany uchwyt umocowany na górnym końcu słupka B.
Nasze podsumowanie jest oczywiste. Aston Martin zbudował prawdziwy czterodrzwiowy model sportowy. W porównaniu z silną Konkurencją, którą reprezentuje Maserati Quattroporte i Porsche Panamera, jest to odważny krok producenta. Co prawda Rapide oferuje więcej niż klasyczne coupé 2+2, ale i tak nie może zapewnić podczas długich podróży zbyt dużego komfortu czterem dorosłym osobom.
RoadLook.pl poleca:Frankfurt 2009 - przegląd nowości od A do Z
Praktyczne informacje dla zwiedzających - jak dojechać, gdzie kupić bilety?
Fotogaleria I.Sportowe premiery - fotogaleria II.Fotogaleria III.Fotogaleria IV.Fotogaleria V.