Nowa skrzynia biegów DCS, czyli mechaniczna elektronicznie sterowana dwusprzęgłowa skrzynia biegów proponowana jest jako oferta alternatywna dla klasycznej, mechanicznej skrzyni biegów w wersjach z silnikiem HDi 160 KM FAP.
Nowa skrzynia biegów "Dual Clutch System" proponowana w modelu C.Crosser pojawia się po raz pierwszy w gamieCitroëna. Komfortjazdy porównywalny jest do wrażeń oferowanych przez skrzynię automatyczną dzięki praktycznie niewyczuwalnym zmianom biegów już od pierwszego przełożenia.
RoadLook.pl poleca:Frankfurt 2009 - przegląd nowości od A do Z
Praktyczne informacje dla zwiedzających - jak dojechać, gdzie kupić bilety?
Podobnie jak w przypadku tradycyjnej skrzyni automatycznej, samochód toczy się od momentu zdjęcia nogi z hamulca.
Skrzynia biegów współpracuje z systemem wspomagania ruszania na wzniesieniu. W wyraźny sposób ułatwia ruszanie i manewry na pochyłościach o kącie równym lub większym niż 5 stopni.
W cyklu mieszanym, poziom zużycia paliwa wynosi 7,3 l / 100 km, a emisja CO2 192 g / km.
Sterowanie skrzynią DCS
Citroën C.Crosser dysponuje dźwignią zmiany biegów tradycyjnie umieszczoną na środkowym tunelu (tryb "D " zapewnia automatyczną zmianę przełożeń).
Przełącznik usytuowany za dźwignią umożliwia wybór jednego z dwóch trybów zmiany przełożeń: trybu "Normal", automatycznie wybieranego przy uruchomieniu silnika, lub trybu "Sport", który gwarantuje bardziej dynamiczną zmianę przełożeń.
Tryb manualny pozostawia kierowcy wybór momentu zmiany przełożenia. Zmiana dokonywana jest poprzez poziome ruchy dźwigni zmiany biegów z pozycji "D".
Dodatkowo, pod kierownicą zlokalizowane są ergonomiczne dźwignie sterujące zmianą przełożenia, na wyższe po prawej, a na niższe po lewej stronie kierownicy.
Umożliwiają one:
· zmianę przełożeń w trybie manualnym,· jednostopniową zmianę przełożenia w czasie jazdy na trybie automatycznym,· powrót do pełnego trybu automatycznego poprzez wciśnięcie i przytrzymanie dźwigni "+:.
Sposób funkcjonowania skrzyni biegów DCS
6-przełożeniowa skrzynia DCS obejmuje dwie tradycyjne pół - skrzynie, z których każda dysponuje własnym sprzęgłem.
Pierwsza pół - skrzynia obsługuje przełożenia nieparzyste: 1, 3 i 5 oraz bieg wsteczny. Druga natomiast biegi parzyste: 2, 4 i 6.
Oryginalność jej funkcjonowania polega na tym, iż, w większości faz pracy skrzyni włączone są jednocześnie 2 przełożenia, po jednym w każdej z pół-skrzyń.
Podczas pracy jednego z przełożeń, sterownik dokonuje wyboru kolejnego biegu i włącza go. W odpowiednim momencie następuje otwarcie jednego ze sprzęgieł i równoczesne zamkniecie drugiego, dzięki czemu cała operacja zmiany przełożenia przebiega praktycznie natychmiastowo i bez szarpnięć, gdyż nie dochodzi do spadku momentu obrotowego. Zmiana przełożenia jest nieodczuwalna przez kierowcę i pasażerów.
Komfort użytkowania porównywalny jest do wrażeń oferowanych przez skrzynię automatyczną, tym bardziej, że skrzynia DCS zapewnia przy zmianie przełożenia na wyższe lub niższe biegi tzw. toczenie się, ułatwiające manewry przy niskich prędkościach.
Aby zapewnić możliwość montażu skrzyni w dotychczasowej jej lokalizacji i zachować podobną masę, obydwie półskrzynie zainstalowane zostały na wspólnej osi. Oba sprzęgła pracują również w kąpieli olejowej, po to, aby zagwarantować efektywne przekazywanie wysokiego momentu obrotowego uzyskiwanego przez silnik HDi 160 KM FAP.
Sprzęgła i zmiana przełożeń sterowane są przez system hydrauliczny. Systemem tym zarządza z kolei sterownik odpowiadający za pracę sprzęgieł w momencie zmiany biegów.
Nowe wnętrze
We wnętrzu C.Crossera pojawiło się wiele udoskonaleń, które, poza zwiększeniem komfortu jazdy, podkreślają jakość jego wykończenia, m. in.:
· deska rozdzielcza wykonana z miękkich, przeszywanych materiałów o wysokiej jakości , w tym nakładki na zestaw wskaźników i gałki zmiany biegów;· pełne zagłówki w 3. rzędzie siedzeń.
W zakresie wyposażenia, C.Crosser zyskał automatyczne wycieraczki z możliwością regulacji wrażliwości czujnika, w celu dostosowania ich pracy do potrzeb użytkownika.
Ponadto, wersja z silnikiem HDi 160 KM FAP dysponuje, w 2 najwyższych poziomach wykończenia chromowanymi końcówkami układu wydechowego.
W modelach wyposażonych w system audio hifi Rockford Fosgate, moc cyfrowego wzmacniacza wzrosła z 650 do 710 W.
DANE TECHNICZNE
Silnik:Typ silnika: Turbo Diesel 2.2 HDi FAPCylindry / zawory:4 / 4Pojemność skokowa (cm3):2179Moc (kW / obr./min):115 / 4000Maksymalny moment obrotowy (Nm /obr./min):380 / 2000Własności eksploatacyjne:Prędkość maksymalna (km/h):200Przyspieszenie (0 - 100 km/h):9,9Zużycie paliwa przy obręczach kół16 - miasto/poza/mieszany (l/100 km):9,5 / 5,9 / 7,2Zużycie paliwa przy obręczach kół18 - miasto/poza/mieszany (l/100 km):9,6 / 6,0 / 7,3Wymiary i nośność:Bagażnik (l): przy 2 rzędachsiedzeń / przy złożonym 2 i 3 rzędzie siedzeń441 - 510 / 815Pojemność zbiornika paliwa (l):60Masa pojazdu / dopuszczalna masa całkowita (kg):1750 / 2410 Wymiary zewnętrzne:a) długość (mm):4646b) szerokość (mm):1806c) wysokość (mm):1713d) rozstaw osi (mm):2670e) rozstaw z przodu (mm):1540f) rozstaw z tyłu (mm):1540g) zwis przedni (mm)969h) zwis tylny (mm)1007prześwit (mm)174kąt natarcia (stopnie)22kąt zjazdu (stopnie)21