„Jaguar już nie będzie produkował klasycznych sedanów jak dawny model XJ czy X-Type. Wszystkie nowe modele będą podobne do XF lub XK,” wyjaśnia te radykalne zmiany szef designerów Ian Callum. Warto przypomnieć, iż jest on także autorem designu Astona Martina DB7.
Historia Jaguara dzielona będzie na dwie epok – przed i po IAA 2009 we Frankfurcie. Ma wiele wspólnego z rewolucyjnym rokiem 1968m gdy zaprezentowano pierwsza generację XJ. Podobnie je w tym przypadku doszło wówczas do radykalnych zmian. Na bazie wówczas stosowanej techniki i elementów design powstał pojazd, który ma swoje niekwestionowane miejsce w historii motoryzacji.
Nowy XJ pod wieloma względami go przypomina. Silniki 3,0D i 5,0 V8 (wolnossący i z kompresorem) pochodzą z modelu XF, aluminiowa platforma z kilkoma modyfikacjami przejęta została z poprzedniej generacji. Problemem poprzedniej generacji Jaguara była nowoczesna technologia w przykryciu retro. Teraz Jaguar oczekuje wzrostu sprzedaży, podobnie jak to się stało w ostatnich dwóch latach z mniejszym modelem XF.
Design nadwozia to jest to, co już na pierwszy rzut oka wyróżnia XJ, a jednocześnie najbardziej kontrowersyjna strona tego auta. Problemem poprzednika było to, że już nie wszystkim się podobał jego niezbyt nowoczesny charakter. Z tego względu designerzy obecnie zdecydowali się na stworzenie nowoczesnego auta, które tylko w jakimś stopniu będzie nawiązywało do historii.
Przykładem jest stopniowo obniżający się tył, który jest jednoznacznie nawiązuje do poprzedniego modelu XJ. Designerzy także inspirowali się 40 letnim oryginałem, który miał charakterystyczną atrapę wlotu powietrza chłodnicy. Przednia część przypomina XF. Wnętrze przenosi nas w przyszłość. Jest eleganckie i komfortowe. Łączy w sobie najnowsze rozwiązania designerskie ze stylem aut sportowych. Pod tym względem XJ przynajmniej o generację wyprzedza konkurentów. Standardem jest szklany dach.
Niezwykłą nowością jest 8-calowy wyświetlacz Dual-View. Nowe funkcje umożliwiają na tym samym ekranie oglądanie różnych obrazów. Kierowca może mieć włączoną nawigację satelitarną, a siedzący obok pasażer może oglądać telewizję lub film na DVD. Dla pozostałych podróżnych zamontowano ekrany w tylnych częściach zagłówków przednich foteli.
Do wnętrza pojazdu wsiada się komfortowo, gdyż wszystkie drzwi mają stosunkowo szeroki kąt otwarcia. Natomiast wszystkie siedzenia zapewniają wysoki komfort jazdy i dużo miejsca.
Po tak udanej premierze w Frankfurcie można oczekiwać, że nowy Jaguar XJ stanie się wielkim przebojem w swojej klasie, a przede wszystkim pozwoli producentowi osiągnąć spodziewane zyski.
RoadLook.pl poleca:Frankfurt 2009 - przegląd nowości od A do Z
Praktyczne informacje dla zwiedzających - jak dojechać, gdzie kupić bilety?
Fotogaleria I.Sportowe premiery - fotogaleria II.Fotogaleria III.Fotogaleria IV.Fotogaleria V.