Auto Świat Wiadomości Targi Samochodowe IAA Frankfurt 2013: update

IAA Frankfurt 2013: update

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Już za kilka dni wystartuje międzynarodowy salon samochodowy we Frankfurcie IAA 2013 - największa tego typu impreza w tym roku w Europie. Już dziś prezentujemy przegląd najważniejszych frankfurckich premier

Bentley Continental GT V8 S Convertible
Zobacz galerię (26)
Auto Świat
Bentley Continental GT V8 S Convertible

Bentley Continental GT V8 S Convertible: 528 KM w kabriolecie

Sportowe odmiany Bentleya GT V8 mają dodatkowe oznaczenie „S” i są dostępne jakocoupé i cabrio. Zamiast 507 KM, jak w klasycznym wydaniu, „eska” rozwija 528 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 680 Nm. Karoseria została obniżona, a układ jezdny – utwardzony. Cabrio rozpędza się do „setki” w 4,7 s.

Audi Sport Quattro: Hybrydowe monstrum

Audi planuje we Frankfurcie naprawdę mocne wejście: moc 700 koni czerpana z hybrydy plug-in oraz napęd na obie osie. Audi Quattro Sport już za 2 lata trafi do sprzedaży. Gdy w 1983 roku kanciaste coupé zadebiutowało na stoisku Audi, nie wzbudziło szczególnej sensacji. Prezentowane równolegle Audi 100 Avant było przy nim autem dla ludu, stąd też odwiedzający salon pierwsze kroki kierowali właśnie w stronę kombi.

Sport Quattro, najdroższy wówczas seryjnie wytwarzany samochód w Niemczech, było zauważane, ale czas jego chwały miał dopiero nadejść – legenda rajdów i ikona sportu narodziła się znacznie później. Prezentowane we Frankfurcie 30 lat później Sport Quattro Conceptz pewnością nie podzieli salonowych losów swojego przodka.

Sposobem na sukces Audi Sport Quattro ma być połączenie fascynacji tym, co było wczoraj, z techniką jutra: napęd na obie osie i 700-konna hybryda spotkają się ze stylistyką, która niejednego kolekcjonera na świecie skłoni do sprzedaży pakietu akcji i kupna tego cacka. Już same wymiary pojazdu wskazują, że będzie on czymś wyjątkowym, bo są niemal takie same jak w przypadku Ferrari F12 (4,6 x 1,96 m). Jedynie wysokość (1,38 m) pozwala myśleć, że auto da się normalnie wykorzystywać do jazdy na co dzień. Charakterystyczny tylny słupek i podwójne kanciaste reflektory to bezpośrednie odwołania do legendy, a ostre przetłoczenia nadwozia są ciekawą interpretacją surowego stylu lat 80. ubiegłego wieku w dzisiejszej rzeczywistości.

Silnik Audi Sport Quattro(V8 z Audi RS 7) dostarcza 560 KM i 700 Nm, a motor elektryczny, umieszczony przed skrzynią biegów – dodatkowe 150 KM i 400 Nm. Do przeniesienia napędu posłuży 8-stopniowy Tiptronic, a sportowy „dyfer” tylnej osi i koła 285/30 R 21 zapewnią odpowiednią przyczepność. Umieszczone z tyłu, chłodzone cieczą litowo-jonowe baterie pozwolą przejechać Audi Sport Quattro 50 km w trybie elektrycznym. Akumulatory znacznie podnoszą masę pojazdu – 1850 kg to dużo jak na sportowe auto.

Peugeot 208 Hybrid FE Concept: Mało pali, a jeździ jak GTi

Peugeot obiecuje, że hybrydowa wersja 208 spali średnio zaledwie 2,1 l/100 km. Jednocześnie auto ma oferować osiągi na poziomie modelu GTi. „Setka” na liczniku pojawi się po 8 s. Hybryda będzie bazować na 3-cylindrowym silniku benzynowym i zautomatyzowanej skrzyni biegów. Zoptymalizowano również aerodynamikę i zmniejszono o – bagatela – 200 kg masę dzięki zastosowaniu kompozytów.

Kia Niro Concept: Miejski styl według Kii

Studyjne Niro, które we Frankfurcie zaprezentuje Kia, to najnowsza interpretacja stylistyki miejskich aut koreańskiej marki. Producent zapowiada, że w pojeździe znajdą się elementy wyposażenia typowe dla samochodów z wyższych klas. Projekt powstał w europejskim centrum stylistycznym marki.

Citroën Cactus Concept: Nareszcie proste auto!

Niestety, z jednym Citroën się nie wysilił – Cactus. Identyczną nazwę nosił studyjny pojazd firmy z 2007 roku. We Frankfurcie zobaczymy więc „kaktusa drugiego” – pojazd, który niesie z sobą jasne przesłanie: niech zapanuje znów prostota, znana np. z modelu 2CV. Oczywiście, minimalizm może dotyczyć wyglądu, ale nie techniki. Pod blaszanym ubraniem skrywa się nowoczesność Peugeota 2008.

Zanim seryjny Citroen Cactus pojawi się w sprzedaży (lato 2014), sporo jeszcze może się wydarzyć, np. być może zmieni się nieco wysokość i ukształtowanie dachu Cactusa. Do napędu zostaną użyte nowe silniki z półki PSA (od 82 do 120 KM) i dwusprzęgłowe skrzynie. Premiera w 2014 r.

Volvo Coupé Concept: nowa twarz Volvo

Szwedzi pod władaniem Chińczyków ujawnią we Frankfurcie nowe oblicze marki. Wszystko za sprawą koncepcyjnego pojazdu Coupé, który wskaże kierunek stylistycznych zmian Volvo. Do napędu pojazdu posłuży hybrydowy system plug-in, opierający się na 2-litrowej jednostce benzynowej uzbrojonej w kompresor (400 KM).

BMW i8: supersportowiec z gniazdkiem

BMW dość wcześnie zdało sobie sprawę z tego,że sportowe auta będą korzystały z hybrydowych systemów. Dlatego też we Frankfurcie zobaczymy seryjne już wydanie sportowego samochodu BMW i8. Jego napęd składa się z 231-konnego motoru spalinowego i 131-konnej jednostki elektrycznej,napędzającej tylne koła.

Volkswagen Golf R: Najmocniejszy Golf w historii

Spłaszczona kierownica, niebieskie zegary i prędkościomierz wyskalowany do 320 km/h – oto najmocniejszy seryjny Golf wszech czasów. Dla tych, którym nie wystarcza GTI, Wolfsburg przygotował Golfa R z nowym silnikiem 2.0 o mocy 300 KM. Co równie ważne, przy 1800 obrotach motor dostarcza 380 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Napęd przenoszony jest na obie osie. Golf R może być wyposażony w 6-biegową skrzynię manualną (5,3 s do „setki”) lub 6-stopniowe DSG (4,9 s). Dzięki napędowi na obie osie Volkswagen Gol R nie będzie miała problemów z trakcją. Prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h

Ford Mondeo Vignale: Ford prawie jak BMW?

Nowy Ford Mondeo będzie dostępne w superekskluzywnej wersji Vignale. Oprócz nowych elementów wyposażenia klienci dostaną też pakiet dodatkowych usług. Najszlachetniejsza wersja nowego Mondeo to nie tylko świetnie wyposażone auto, lecz także bezpłatny pakiet dodatkowych usług dla właściciela, m.in. zamawianie hoteli, stolika w restauracji, transport auta do serwisu na przegląd czy też... bezpłatne mycie samochodu przez całe jego życie.

We Frankfurcie zostaną zaprezentowane dwie wersje oczekiwanego od dawna auta: limuzyna i kombi (Turnier). Z zewnątrz odmiany Vignale będą się wyróżniały m.in.: 20-calowymi kołami, chromowanymi klamkami, lusterkami i listwami wokół bocznych szyb. Wysoki standard wyposażenia ma podkreślać także specjalny lakier Nocciola (widoczny na zdjęciach). Oczywiście, nie zabraknie technicznych nowinek, jak np. adaptacyjne, w pełni LED-owe światła, asystenci parkowania. Nowe Mondeo w wersji Vignale pojawi się w 2015 r. Niestety, Ford nie ujawnił jeszcze, kiedy auto zadebiutuje w zwykłych wersjach. Wersja Vignale będzie dostępna także z nadwoziem kombi. Sprzedaż ruszy w 2015 roku.

Lexus LF-NX: Lexus zaczyna kantować

Japończycy z Lexusa przymierzają się do ataku na klasę kompaktowych SUV-ów.I choć wystawiany we Frankfurcie pojazd to na razie koncept, widać wyraźnie, że firma chce się wyróżnić designem – koniec z mdłymi i nijakimi formami. Czyżby wzorem Mercedesa Japończycy starają się odmłodzić klientelę? Pewne jest to, że do napędu auta przewidziano system hybrydowy – specjalność Toyoty. Odważna stylistyka będzie testowana na odwiedzających Frankfurt. Podoba się?

Toyota Yaris Hybrid-R: 420 koni w Yarisie

Sportowy potencjał hybrydowych napędów Japończycy odkryli już w wyścigach Le Mans. Teraz przyszedł czas, by zdobyte tam doświadczenia wykorzystać poza sportem. Przednie koła Yarisa Hybrid R napędzane są przez 300-konny silnik 1.6, a tylne – przez dwa motory elektryczne (60 KM każdy). Do magazynowania energii elektrycznej użyto nie akumulatorów, lecz kondensatora. Duża moc, małe auto – hybryda nie musi służyć tylko do oszczędzania paliwa

Mercedes S coupé: „Eska” dla młodych i bogatych

Mercedes zaprzestanie produkcji CL-a, a jego miejsce zajmie klasa S coupé. W przedniej części stylistyka pojazdu ma być wzorowana na sportowym SL-u. Mimo że technika zostanie zaadaptowana z limuzyny, coupé ma być autem lżejszym i pozbawionym optycznych ozdobników. Początkowo „eska” będzie występować w dwóch wersjach silnikowych: jako 6-cylindrowa hybryda o mocy systemu 306 KM oraz z 8-cylindrowym motorem (455 KM). W późniejszym terminie należy się spodziewać odmiany AMG (585 KM), hybrydy plug-in, a także diesli. Na bazie coupÉ powstanie także cabrio – od wiosny 2014 roku.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków