To była statyczna prezentacja. Tym razem eksponatem numer jeden wśród winnic pod Budapesztem był nowy Opel Astra. Model, który wraz z Oplem Insignia ma napędzać duet Opel-Vauxhall w ciągu najbliższych lat. Troska producenta, by nowy model był sukcesem rynkowym jest widoczna na każdym kroku, w każdym detali tego pojazdu.
Celem konstruktorów i designerów Opla było stworzenie nowej rodziny o zbliżonych kształtach, ale jednocześnie różniących się od siebie modeli - powiedział podczas prezentacji jednego z prototypów Malcolm Ward, dyrektor designu, odpowiedzialny za wnętrze.
Nadwozie
Elementy kształtów nadwozia modelu Insignia miały swój wpływ na design Astry. Nowy model jest rzeczywiście autem większym niż dotychczas.
Opel chce przyciągać klientów wysoką jakością, co już można było zauważyć w eksponowanych egzemplarzach. Astra otrzymała przednie reflektory z licznymi chromowanymi elementami. Nocny design okazał się tutaj także ważnym elementem. Zamontowano światła diodowe do jazdy dziennej, które będą dostępne w serii z reflektorami bi-ksenonowymi. Diod jednak nie zastosowano w tylnych światłach zespolonych, co można uznać za niespodziankę.
Prezentowany egzemplarz miał 19-calowe koła, które jednak nie będą tylko elementem eksponatu i będzie je można zamówić za dopłatą.
Wnętrze
Przestrzeń dla pasażerów nie należała do mocnych stron poprzednika. Tym razem sytuacja się zmieniła i przy wyraźnych zmianach wymiarów zewnętrznych pojazdu, także zmieniło się jego wnętrze.
Na tylnych siedzeniach mamy obecnie więcej miejsca na nogi, jest także wystarczająco dużo miejsca nad głową.
Bagażnik o pojemności 370 litrów będzie miał podłogę, którą w zależności od aktualnej potrzeby będziemożna ustawić w jednej z trzechmożliwych pozycji. Co prawda, dolna krawędź nie jest wzorem doskonałego dostępu do wnętrza, ale zapewne do momentu premiery wersji Sports Tourer (2010) konstruktorzy zdążą jeszcze coś z tym zrobić. Do tylnego zderzaka za dopłatą będzie można zamówić praktyczny bagażnik na rowery. Taki, który znamy już z Corsy i Antary.
Design wnętrza w porównaniu z poprzednią generacjąwykonał znaczny skok do przodu. Wrażenie luksusu sprawia deska rozdzielcza i koło kierownicy przejęte z Insigni. Równie komfortowe są ergonomiczne siedzenia.
Na rynku w I. kwartale 2010 roku
Premiera światowa nowego Opla Astra zaplanowana została na połowę września podczas międzynarodowego salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem. W tym samym czasie będą dostępne już egzemplarze seryjne. Produkcja nowego modelu ma rozpocząć się w Wielkiej Brytanii na przełomie października- listopada, ale sprzedaż rozpocznie się dopiero na początku 2010 roku.
W 2010 roku do wersji hatchback dołączy kombi Sports Rourer, trzydrzwiowa Astra GTC (początek 2011 roku), a w późniejszym okresie także następca czteroosobowego kabrioletu.
Paleta jednostek napędowych rozpoczynać się będzie od klasycznych jednostek czterocylindrowych1,4 (74 kW, 130 Nm) i 1,6 (85 kW, 155 Nm), nowością będzie1,4 Turbo (103 kW, 175 Nm), a kolejnym starym znajomym będzie 1,6 Turbo (132 kW, 230 Nm).Jednostki wysokoprężne to: 1,3 CDTi (70 kW, 210 Nm), 1,7 CDTi (81 kW, 260 Nm), 1,7 CDTi (92 kW, 280 Nm) i 2,0 CDTi (118 kW, 350 Nm).
Na koniec pytanie – co stanie się ze starą Astrą? Podczas budapesztańskiej prezentacji przedstawiciele producenta potwierdzili, iż nowa Astra Classic powstanie na bazie Astry H.