Najnowsza premiera podkreśla cel producenta, jakim jest oferowanie klientom nowych produktów o znakomitych osiągach towarzyszących charakterystycznym cechom kojarzonym z pojazdami marki Seat – atrakcyjnemu wzornictwu, sportowemu zacięciu i dynamice.

Atrakcyjna stylizacja nadwozia

W kompaktowej sylwetce Ibizy Cupra doskonale połączono wybitnie sportowy styl z wszechstronnymi aspektami praktycznymi, takimi jak funkcjonalność, przestronność i wysoki poziom bezpieczeństwa.

Nowo zaprojektowany zderzak i zintegrowany spojler z dużymi wlotami powietrza chłodzącego silnik i przednie tarcze hamulcowe nadają przodowi pojazdu bardzo wyrazisty kształt. Na tym właśnie polega koncepcja „strzały" we wzornictwie Seata.

Przód Ibizy Cupra zwraca uwagę charakterystycznymi wlotami powietrza w kształcie litery U pod nowo zaprojektowanym centralnym grillem osłoniętym siatką z oczkami w kształcie plastra miodu i otoczonym czarną obwódką. Wyróżnikiem ekskluzywnej wersji nowego modelu SEAT-a są także czarne emblematy na przednim zderzaku i słowo Cupra z lewej strony, zarezerwowane dla najbardziej sportowych wersji hiszpańskiej marki.

Sylwetka samochodu jest bardzo atletyczna i zdecydowana. Z boku uwagę zwracają imponujące 17-calowe aluminiowe obręcze kół z pięcioma podwójnymi ramionami, za którymi widoczne są potężne tarcze hamulcowe i czterotłoczkowe czerwone zaciski. Samochód wyposażony jest w niskoprofilowe ogumienie w rozmiarze 215/40. Z czerwienią lakieru Emocón Red w prezentowanym egzemplarzu kontrastują czarne obudowy lusterek bocznych.

Tylne lampy osadzono w zagłębieniach wydatnych błotników. Czarny pas w dolnej części zderzaka stanowi tło dla tablicy rejestracyjnej oraz nowo zaprojektowanej końcówki wydechu o trapezowatym przekroju, osadzonej w żebrowanej listwie.

Napis Cupra oznaczający najbardziej sportową wersję modelu umieszczono na tylnej klapie, tuż pod emblematem marki Seat, który jak zwykle pełni także rolę uchwytu otwierającego bagażnik.

Sportowy klimat na pokładzie

W przedziale pasażerskim panuje sportowy klimat znany ze wszystkich modeli marki Seat. Osoba siadająca za kierownicą Ibizy Cupra natychmiast jednak zorientuje się, że ma do czynienia nie z kolejnym zwykłym samochodem, ale z pojazdem, który może startować w wyścigu.

Ibiza Cupra wyróżnia się ekskluzywnym wzornictwem wnętrza. Linie deski rozdzielczej podkreślone są błyszczącymi czarnymi detalami, takimi jak panel radioodtwarzacza, kratki układu wentylacji czy osłona panelu instrumentów z dwoma wyraźnie wyodrębnionymi zagłębieniami tarcz wskaźników.

Kierownica w Ibizie Cupra nie jest idealnie okrągła – podobnie jak w samochodach wyścigowych, jest nieco spłaszczona w dolnej części. Trzyramienna konstrukcja i zgrubienia na wieńcu ułatwiają pewny chwyt, a kolumnę kierownicy można regulować w pionie i poziomie.

Środkowe ramię kierownicy ozdobiono umieszczonym na błyszczącym czarnym tle napisem Cupra. Manetki pod kierownicą służą do sterowania 7-biegową przekładnią DSG, która jest z pewnością jednym z najbardziej charakterystycznych elementów wyposażenia nowej Ibizy Cupra.

Pomiędzy dwoma nowo zaprojektowanymi tarczami na panelu instrumentów znajduje się wyświetlacz modułu Bluetooth do podłączenia telefonu. Kierowca może obsługiwać telefon za pomocą przycisków na kierownicy, co zapewnia mu optymalne zespolenie z pojazdem.

Samochód jest standardowo wyposażony w atrakcyjne i wygodne fotele o sportowym profilu. Dzięki czarnej tapicerce i logo Cupra na oparciach przednich foteli wnętrze Ibizy Cupra nabiera jeszcze bardziej sportowego i ekskluzywnego wyglądu, nawiązującego stylem do klasycznych sportowych aut z lat 70. XX w. Fotel pasażera wyposażony jest w system składania i przesuwania Easy Entry, ułatwiający zajmowanie miejsc na tylnej kanapie.

Silnik 1.4 TSI 180 KM z podwójnym doładowaniem

W nowej Ibizie Cupra debiutuje zupełnie nowy, mocny i wydajny silnik 1.4 TSI. Jednostka z podwójnym doładowaniem rozwija moc 180 KM, przenoszoną za pośrednictwem siedmiostopniowej przekładni DSG sterowanej manetkami przy kierownicy. Jest to pierwsze takie połączenie w pojazdach Grupy Volkswagena.

Silnik wraz z dynamiczną i sportową skrzynią DSG zapewniają ekscytujące przeżycia za kierownicą. Kierowca może cieszyć się prawdziwie sportową jazdą dzięki możliwości zmiany biegów za pomocą manetek przy kierownicy oraz znakomitym właściwościom jezdnym, jakie zapewnia „zwinne podwozie” Seata, wspomagane elektronicznym systemem kontroli trakcji, co pozwala bez obaw i ograniczeń w pełni wykorzystywać sportowe osiągi auta.

Dzięki stosunkowo niewielkiej pojemności cylindrów, w silniku 1.4 TSI z podwójnym doładowaniem zdecydowanie obniżono poziom emisji spalin – do 159 g/km. Jest to zgodne z dążeniem firmy SEAT do obniżania emisji CO2 we wszystkich silnikach montowanych w pojazdach hiszpańskiej marki.

Nowa Ibiza Cupra rozwija prędkość maksymalną 225 km / godz. i przyspiesza od 0 do 100 km / godz. w zaledwie 7,5 sekundy. Jednostka 1.4 TSI generuje maksymalny moment obrotowy 250 Nm w przedziale 1 750 - 4 500 obr/min, zużywając przy tym w cyklu mieszanym 6,7 litra paliwa na 100 kilometrów. Parametry te czynią z Ibizy CUPRA jeden z najmocniejszych, a jednocześnie najwydajniejszych samochodów w tym segmencie, i są jeszcze lepsze niż w modelu poprzedniej generacji.

Świetne właściwości jezdne

Przy silniku z podwójnym doładowaniem, zapewniającym tak wysokie osiągi, jak jednostka 1.4 TSI 180 KM z turbo- i superdoładowaniem, jednym z aspektów wymagających szczególnej uwagi są właściwości jezdne. Firma Seat, wraz z Grupą Volkswagena, opracowała nowy elektroniczny mechanizm kontroli trakcji, który w połączeniu z ESP i TCS spełnia także funkcję elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego bez dodatkowych elementów mechanicznych.

System przewiduje utratę przyczepności i ogranicza moc przekazywaną na koło, któremu taka utrata przyczepności grozi.

Wrażenia za kierownicą przypominają prowadzenie samochodu z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, który znacznie poprawia przenoszenie mocy na napędzane koła przednie. Zapobiega to zwłaszcza poślizgowi koła wewnętrznego na zakrętach, ogranicza podsterowność i plasuje Ibizę Cupra w czołówce segmentu pod względem stabilności toru jazdy i przyjemności ze sportowej jazdy (tak oświadczył producent - wszak nie jeździliśmy tym samochodem i nie jesteśmy w stanie tego potwierdzić - choć nie jest to niemożliwe!).

Ponadto system doskonale współpracuje z ESP, istotnie zwiększając poziom bezpieczeństwa czynnego.

Zastosowanie tego systemu – po raz pierwszy w pojedzie z Grupy Volkswagena – to kolejny ważny sukces SEAT-a, po wprowadzeniu przez markę najnowszej platformy Grupy VW w Ibizie nowej generacji.

Najbogatsze wyposażenie

Bogate standardowe wyposażenie SEAT-a Ibizy Cupra obejmuje liczne elementy podnoszące bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania.

Oprócz ESP, Ibiza CUPRA ma także ABS, TCS z EBA, elektroniczny system kontroli trakcji, dwie czołowe poduszki powietrzne, poduszki chroniące głowy, system ułatwiający ruszanie pod górę Hill Hold Control, kontrolkę ostrzegającą o spadku ciśnienia w ogumieniu, radio z odtwarzaczem plików MP3, wejściem Aux-in i sześcioma głośnikami, tempomat, komputer podróżny, system przypominający o obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa z przodu, podwójne reflektory z chromowanymi obwódkami, lampy przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, fotel pasażera z przodu z systemem Easy Entry, zawieszenie Cupra, specjalne zderzaki w kolorze nadwozia i aluminiowe nakładki na pedały.

Seat Ibiza Cuprabędzie produkowany wyłącznie w zakładach SEAT-a w Martorell koło Barcelony.

Uwaga: jak informuje producent, wszystkie dane dotyczące osiągów, zużycia paliwa i emisji spalin są w trakcie homologacji.