Volkswagen Phaeton już w połowie roku przedstawił się ze wzmocnionym 6-cylindrowym silnikiem 3,0 TDI, którego moc wzrosła z 171 kW (232 KM) do 176 kW (239 KM), a moment obrotowy z 450 do 500 Nm.
W Paryżu flagowy Phaeton prezentuje się z nową jednostką benzynową V6 FSI o pojemności 3,6 l, który zastąpił widlastą jednostkę 6-cylindrową o pojemności 3,2 l. Pierwotny silnik oferował 177 kW (241 KM), nowy produkuje 206 kW (280 KM) przy 6250 obr./min i 360 Nm w zakresie od 2500 do 5000 obr./min.
Z nową jednostką napędową, która współpracuje z 6-stopniową manualną skrzynią biegów i napędem na cztery koła 4Motion, Phaeton przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 8,6 s, a prędkość maksymalną ustalono elektronicznie na poziomie 250 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 11,7 l/100 km, emisje CO2 spadły w porównaniu do poprzedniej wersji z 288 g/km do 273 g/km. Z silnikiem 3,6 V6 FSI limuzyna Volkswagen Phaeton pełni normę emisyjną Euro 5.
Oprócz nowego silnika Phaeton otrzymał zmienioną konsolę centralną ze zintegrowanym systemem audio RCD 810 lub opcjonalną nawigacją RNS 810. W połączeniu z systemem nawigacji montowana jest również kamera cofania. Udoskonalono również pracę 4-strefowej klimatyzacji. Wygląd zewnętrzny podkreślają nowe felgi ze stopów lekkich w rozmiarze 17, 18 i 19 cali, a także kilka nowych odcieni lakieru.
Volkswagen Phaeton na rok modelowy 2009 można łatwo rozpoznać po zmodernizowanej atrapie chłodnicy. Sprzedaż auta rozpocznie się jeszcze przed końcem roku.