Największa tegoroczna europejska impreza motoryzacyjna Mondiale d'Automobile rozpoczyna się w Paryżu 29 września dniami prasowymi. Większość wystawców w tym dniu odsłoni swoje premiery. Większość aut już znamy, ale jest jeszcze wiele, które zobaczymy tam po raz pierwszy. W sumie organizatorzy zapowiadają ponad 50 premier światowych, a wśród nich takie auta jak m.in. nowa generacja Citroena C3, Skoda Kodiaq, Hyundai i30, Kia Rio, Peugeot 3008 i 5008 i Porsche Panamera.
Do naszej pierwszej paryskiej galerii wybraliśmy samochody, które już zostały potwierdzone rpzez wystawców i z całą pewnością będą ozdobą swoich stoisk.
Galeria zdjęć
Prototyp, jak na Citroena przystało, prezentuje się nieszablonowo! Tyczy się to zarówno nadwozia, jak i wnętrza pojazdu. Flagową limuzynę (to sedan, choć wygląda jak hatchback) wyposażono w napęd hybrydowy typu plug-in z możliwością ładowania baterii z zewnętrznego źródła. Układ składa się z silnika benzynowego, generującego od 150 do 200 KM, silnika elektrycznego o maksymalnej mocy 109 KM (80 kW, napędza tylne koła) oraz ośmiostopniowej, automatycznej skrzyni biegów. W najwyższym ustawieniu do dyspozycji kierowcy jest ponad 300 KM i maksymalne osiągi. Pokazowy Citroen dysponuje również trybem w pełni elektrycznym, bezemisyjnym, w którym można przejechać dystans o długości 60 km. Zestaw baterii można naładować ze zwykłego gniazdka - trwa to 4,5 godz. Czas skróci się do 2,5 godz., jeśli skorzystamy ze stacji szybkiego ładowania.
Modyfikacje objęły nie tylko stylistykę, ale również wpłynęły na prowadzenie japońskiego coupe. Japończycy nie zdecydowali się na drastyczne zmiany i zafundowali zwinnej Toyocie lekką kurację odmładzającą. Co się zmieniło? Toyota GT86 otrzymała większy wlot powietrza, nowe LED-owe reflektory z przodu i z tyłu, delikatnie przeprojektowane kierunkowskazy i zderzaki. W ofercie mają się także pojawić nowe wzory aluminiowych felg i kolory lakieru.W Japonii auto weszło do sprzedaży 1 sierpnia 2016 r.. Do europejskich salonów nowa Toyota GT86 trafi jeszcze w tym roku.
W ofercie znajdzie się do wyboru dziewięć barw nadwozia - Banquise White, Perla Nera Black, Shark Grey, Aluminium Grey, Ruby Red, Almond Green, Cobalt Blue, Power Orange i Sand oraz trzy barwy dachu - Opal White, Onyx Black, Aden Red. Dzięki temu, nabywca będzie miał do wyboru aż 36 możliwości kolorystycznych kombinacji. Nowy Citroën C3 ma długość 3,99 m, szerokość 1,75 m i wysokość 1,47 m, przy rozstawie osi 2,54 m. dysponuje bagażnikiem o pojemności 300 litrów. Do napędu przewidziano dobrze już znaną gamę silników 3-cylindrowych benzynowych 1.2 PureTech o mocy 68 KM, 82 KM i 110 KM i czterocylindrowych wysokoprężnych 1.6 BlueHDi o mocy 100 KM. Wszystkie będą dostępne z systemem Stop&Start.
To będzie ważna premiera, nie tylko dla Hyundaia. Zapowiada się ostra walka w popularnym segmencie C, zdominowanym przez Volkswagena Golfa. Czy tym razem Koreańczycy mają szansę na sukces? Pożyjemy, zobaczymy, jednak nowy i30 zapowiada się bardzo interesująco. Następna generacja kompaktu ma być kluczowym modelem, na którym zostanie oparty dalszy rozwój marki w Europie. To kolejny samochód, który koreański producent skonstruował, testował i będzie produkował na Starym Kontynencie. Nadwozie wygląda ładnie i zgrabnie. Do tego solidnie wykonane i nowocześnie zaprojektowane wnętrze. Kabina ma być również przestronna – pojemność bagażnika wyniesie 395 litrów. Gama jednostek napędowych zostanie oparta na małolitrażowych silnikach z turbodoładowaniem. Do wyboru będą trzy benzyniaki: jedyny wolnossący 1.4 MPI, trzycylindrowy 1.0 T-GDI o mocy 120 KM (170 Nm) oraz zupełnie nowy 1.4 T-GDI generujący moc 140 KM (242 Nm). Dla zwolenników diesli oferowana będzie jednostka 1.6 CRDi w trzech wariantach mocy: 95, 110 i 136 KM 275 Nm). Silniki mogą współpracować z sześciostopniową, ręczną skrzynią biegów lub dwusprzęgłową, siedmiostopniową DCT.
Nowy SUV jest wielką nadzieja Skody na kolejny sukces. Producent od wielu miesięcy podgrzewa atmosferę przed oficjalną premierą i kolejno ujawnia fragmenty częściowo zamaskowanego pojazdu. Tym razem mamy już komplet. Auto w całości prezentuje się atrakcyjnie i z całą pewnością wkrótce stanie się atrakcyjną częścią oferty.
Potencjalni kierowcy Opla Ampera-e nie muszą martwić się zasięgiem pojazdu. Zgodnie z „nowym europejskim cyklem jazdy” (NEDC) — aktualnym standardem umożliwiającym porównanie zasięgu różnych pojazdów — nowy samochód elektryczny z Rüsselsheim jest w stanie przejechać bez ładowania dystans znacznie przekraczający magiczną barierę 400 kilometrów
W bezemisyjnym trybie elektrycznym Panamera jest w stanie przejechać nawet 50 km, z prędkością do 140 km/h. Według danych producenta, samochód na w pełni naładowanych bateriach może zużyć jedynie 2,5 l/100 km (pomiar w europejskim cyklu jazdy dla hybryd plug-in). Tyle teorii. W rzeczywistości Porsche Panamera 4 E-Hybrid to auta ekologiczne, ale tylko do pewnego stopnia. Łączna moc hybrydowego zespołu napędowego (silniki benzynowy 2.9 V6 biturbo i elektryczny) wynosi 462 KM, a maksymalny moment obrotowy to aż 700 Nm. Oznacza to, że w trybie „Sport Plus” ta luksusowa limuzyna oferuje iście sportowe osiągi. Sprint do pierwszej „setki” trwa zaledwie 4,6 s, a prędkościomierz może zatrzymać się dopiero na wartości 278 km/h. Wtedy spalanie naturalnie znacznie wzrośnie, jednak będzie niższe egzemplarza z tradycyjnym napędem spalinowym. Samochód wyposażony jest w aktywny napęd obu osi. Za przeniesienie momentu obrotowego do kół odpowiada dwusprzęgłowa, 8-stopniowa przekładnia PDK, która zastąpiła skrzynię automatyczną z przekładnią hydrokinetyczną z poprzednika. Baterie litowo-jonowe, w których magazynowana jest energia elektryczna, znajdują się pod podłoga bagażnika. Ich pojemność zwiększono z 9,4 do 14,1 kWh przy zachowaniu tej samej masy. Pełne naładowanie z gniazdka 230 V trwa 5,8 godziny. Czas ten można skrócić do 3,6 godziny, korzystając z szybkiej ładowarki.
Stylistyka samochodu nie jest wielką niespodzianką na tle aktualnych modeli marki. Nowa odsłona Land Rovera Discovery została zapowiedziana w 2014 roku na targach w Nowym Jorku. Produkcyjna wersja niewiele odbiega od koncepcyjnego Discovery Vision, przynajmniej z przodu (innym zdjęciem jeszcze nie dysponujemy). Kanty zastąpiono krągłościami. Nowe „Disco”, jak popularnie określa się Discovery, będzie pozycjonowany ponad modelem Discovery Sport. Bazę dla siedmiomiejscowego SUV-a będzie stanowić aluminiowa platforma PLA (Rremium Lightweight Architecture) od Range Rovera. Dzięki temu Discovery będzie znacznie lżejszy niż dotychczas (nawet o 300 kg), mimo nieco większych wymiarów. Gama jednostek napędowych powinna składać się z cztero- i sześciocylindrowych silników z rodziny Ingenium, które znajdziemy już pod maskami Jaguarów XE i XF. Mają one znacząco obniżyć zużycie paliwa Discovery. Jest bardzo prawdopodobne, że do sprzedaży trafi także wariant hybrydowy. Na pokładzie nie zabraknie tez nowoczesnych technologii, ułatwiających jazdę w terenie oraz w intensywnym ruchu miejskim.
Razem z trochę złowrogo wyglądającymi reflektorami LED całość prezentuje się bardziej dynamicznie i z pewnością na niejednym kierowcy widok A5 we wstecznym lusterku zrobi piorunujące wrażenie. Nowa generacja jest o 4 cm dłuższa od poprzedniczki (4,67 m), tak samo wysoka i szeroka (1,37 i 1,87 m). Bez zmiany pozostało ponadto przypominające falę przetłoczenie na bokach auta (powyżej klamki drzwi), które nad nadkolami zyskało dodatkową głębię – w ten sposób designerzy Audi chcą nawiązać do pierwszego modelu Quattro i podkreślić tradycję napędu na obie osie w firmie.
Z crossovera przemienił się w modnego SUV-a. Nowy model na rynku będzie oferował nie tylko funkcjonalne wnętrze w atrakcyjnym opakowaniu – zapewni również stałą łączność ze światem za kierownicą samochodu. Kompaktowy SUV z Francji podąża z duchem czasu. Dziś już chyba nikt nie wyobraża sobie funkcjonowania bez smartfona, który dawno przestał pełnić funkcję wyłącznie telefonu. Jak bezpieczenie korzystać z jego licznych funkcji, jeśli podróżujemy samochodem? W tym pomogą zaawansowane opcje łączności systemu pokładowego ze smartfonem, w które wyposażony jest Peugeot 3008.
Największą zmianą jest nowa stylistyka przodu każdego z aut, dzięki czemu wyraźnie widoczna będzie ich przynależność do tej samej rodziny. Przestylizowano: zderzak, osłonę chłodnicy i światła przeciwmgielne, a światła do jazdy dziennej wykonano w technologii LED. Drobne modyfikacje przeprowadzono również z tyłu, jednak pierwsze opublikowane zdjęcie nie pozwala, by je zobaczyć. Rumuński producent poinformował, że we wnętrzach Sandero, Sandero Stepway, Logan i Logan MCV wprowadzi zmiany w zakresie wyposażenia, wystroju, tapicerek, ergonomii, schowków. Nowości pojawią się również w gamie jednostek napędowych. Prawdopodobnie dostępny będzie silnik 1.2 TCe o mocy 125 KM, który jest już dostepny w Dusterze.
Podobnie jak model 3008, także nowy Peugeot 5008, powstał na modularnej platformie EMP2. W porównaniu z poprzednikiem jest o 16,5 cm dłuższy i o 11 cm szerszy. Siedmioosobowa wersja oferuję o 6 cm więcej miejsca na kolana pasażerów podróżujących w trzecim rzędzie siedzeń. Oferta jednostek napędowych rozpoczyna się od trzycylindrowego silnika z turbodoładowaniem 1.2 Pure Tech o mocy 130 KM, dostępnego z sześciobiegowa przekładnią manualną lub sześciostopniowym automatem. Kolejna jednostka napędowa to 1.6 THP o mocy 100 KM (z pięciobiegowym manualem) i 120 KM (sześciobiegowy manual i sześciostopniowy automat). Turbodoładowane silniki wysokoprężne to: 1.6 BlueHDi o mocy 100 KM i 120 KM oraz 2.0 BlueHDi o mocy 150 KM lub 180 KM. Nowy Peugeot 5008 nadal oferowany będzie tylko z napędem na przednie koła.
Nowy Prius Plug-In Hybrid, zbudowany na bazie Priusa czwartej generacji, wyposażony jest w litowo-jonowy akumulator o pojemności 8,8 kWh, pozwalający bez uruchamiania silnika spalinowego przejechać 50 km i rozwinąć prędkość do 135 km/h. Oznacza to, że przy codziennych dojazdach do pracy, sklepu czy kina można poruszać się wyłącznie w trybie elektrycznym, nie spalając w ogóle benzyny. Ładowanie akumulatora ze zwykłego gniazdka trwa tylko 2,3 godziny. Średnie zużycie paliwa zmierzone w cyklu mieszanym to jedynie 1,4 l na 100 km. Prius Plug-in Hybrid będzie dostępny w Europie pod koniec tego roku.
Na stoisku japońskiego producenta po raz pierwszy zostanie oficjalnie zaprezentowana dziesiąta generacja Civica w wersji hatchback, przeznaczonej dla Europy. Auto będzie seryjnie produkowane w fabryce w Swindon, w Wielkiej Brytanii. Sprzedaż modelu rozpocznie się na początku 2017 roku.
Nowe Suzuki Ignis zostało zbudowane na zupełnie nowej płycie podłogowej. W pojeździe zostanie szereg rozwiązań znanych z innych nowych aut tej japońskiej marki. Samochód zostanie wyposażony m.in. w układ SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki), zaopatrzony w alternator zespolony z rozrusznikiem (ISG). Układ ten wspiera pracę silnika w trakcie przyspieszania i wykorzystuje energię z hamowania. Opcjonalnie samochód będzie mógł posiadać napęd 4X4.
Design najnowszej generacji samochodu Kia Rio powstał w Niemczech i Kaliforni, przy ścisłej współpracy z centrum w południowokoreańskim Namyang. Nawiązuje on do trendu widocznego w najnowszych modelach marki Kia. Nowa Kia Rio ma długość 4065 mm (+15 mm w porównaniu z poprzednią generacją), szerokość 1725 mm (+5 mm) i wysokość 1450 mm (-5 mm), przy rozstawie osi 2580 mm (+10 mm). Nowoczesne wnętrze jest obecnie bardziej ergonomiczne. Do niezbędnego minimum zredukowano w nim liczbę przycisków na środkowej konsoli. Oferowane są różne warianty kolorystyczne tapicerki. Produkcja nowej generacji Rio rozpocznie się pod koniec 2016 r.
Nowa terenowa klasa E ma nie tylko napęd na 4 koła – także większy prześwit, większe koła oraz osłony pod przednim i tylnym zderzakiem. Samochód znacząco różni się od innych modeli nowej klasy E – grill ma dwie poziome poprzeczki i przypomina rozwiązania stosowane w SUV-ach. Dolny wlot powietrza jest masywny (i – trzeba dodać – niezbyt ładny). Terenowy charakter auta podkreślają czarne nadkola oraz boczne dolne osłony z chromowaną listwą ozdobną. Terenowa klasa E Mercedesa oferowana będzie z kołami w rozmiarze 19 lub 20 cali. Początkowo pod maską montowany będzie silnik Diesla 4-cylindrowy o pojemności 1950 ccm i mocy 194 KM. Później pojawią się także mocniejsze silniki 6-cylindrowe.
Wygląda niemal dokładnie tak samo, jak koncepcyjny pojazd pokazany w 2015 roku na targach motoryzacyjnych w Paryżu. Trzeba przyznać, że obecnie producenci przykładają wiele uwagi do stylistyki pickupów. W Alaskanie również nie brakuje błyskotek. Jednak atrakcyjny wygląd nie jest najważniejszy w przypadku tego typu pojazdu. Alaskan ma być ponadto wytrzymały, dzielny w terenie, bogato wyposażony oraz wygodny (jak na auto dostawcze/użytkowe). Nowy model Renault jest mocno spokrewniony z Nissanem NP300 Navara (obie marki należą do tego samego aliansu). Jednotonowy pickup pod francuska marką również ma oferować wysoki komfort jazdy i precyzyjne prowadzenie na asfalcie. To efekt zastąpienia tradycyjnie stosowanych resorów piórowych zawieszeniem tylnym z pięcioma wahaczami (tylko w modelu z podwójną kabiną).
Mały Opel w nowym wydaniu wygląda bojowo. Ma podwyższone o 18 mm zawieszenie, zmodyfikowane zderzaki z atrapami osłon ochronnych podwozia, plastikowe osłony nadkoli i srebrne listwy progowe. Pakiet stylizacyjny uzupełniają 15-calowe obręcze kół ze stopów lekkich z dwubarwnym wykończeniem i srebrne relingi dachowe. Na napęd 4x4 nie ma co liczyć. Mniej dzieje się we wnętrzu. Siedzenia wykończono specjalną tapicerką Favo, na przednich progach umieszczono ozdobne listwy, a ekran systemu multimedialnego otoczono połyskującą ramką. Na tym koniec. Wersję Rocks będzie napędzał ten sam silnik, co standardową odmianę modelu - trzycylindrowy 1.0 o mocy 75 KM.
Zgodnie z obowiązującymi trendami, auto wyposażono w hybrydowy układ napędowy z możliwością doładowania baterii z zewnętrznego źródła (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Mitsubishi nie przedstawiło dokładnych jeszcze informacji o napędzie konceptu GT. Wiemy, że system składa się z silnika spalinowego, umieszczonego z przodu, oraz dwóch silników elektrycznych, zamontowanych z tyłu. Taka kombinacja ma zapewnić wysoką dynamikę i komfort jazdy na długich trasach, z połączonym zasięgiem hybrydowym przekraczającym 1200 km. W trybie czysto elektrycznym samochód może przejechać 120 km. Tego typu koncepcja napędu umożliwia również zapewnienie autu kombinowanego napędu na cztery koła.