EX1 pobił już kilka rekordów przyspieszenia ze startu zatrzymanego. Znakomite osiągi zawdzięcza aerodynamicznym kształtom, super lekkiej konstrukcji, dwóm silnikom elektrycznym, które zapewniają łączną moc o wartości 250 kW (340 KM), oraz napędowi na wszystkie koła.

W chwili, gdy przygotowania do rynkowego debiutu modelu i0n weszły w ostateczną fazę, Peugeot pokazuje na przykładzie EX1 ekscytujący potencjał technologii napędów elektrycznych.

Jednym z głównych założeń przy tworzeniu tego pojazdu była lekkość konstrukcji, której podporządkowano design całego nadwozia. W EX1 odnajdziemy charakterystyczne elementy nowej stylistyki Peugeot, po raz pierwszy wykorzystane w samochodzie koncepcyjnym SR1, którego bryłę wytyczają łagodne i opływowe linie. Ozdobione aluminiowymi elementami drzwi nawiązują do modeli RCZ i BB1.

EX1 trudno nazwać klasycznym roadsterem, bowiem stworzono go w oparciu o strukturę wzorowaną na kształcie kropli wody. Z tego powodu tylna część nadwozia wsparta jest na dwóch kołach osadzonych blisko siebie.

Opracowując projekt EX1 wykorzystano doświadczenie zdobyte podczas tworzenia pojazdu koncepcyjnego Asphalte (1996) oraz dwóch modeli 20Cup (2005). Wybrana dla EX1 struktura pozwoliła zmniejszyć rozmiar przedziału pasażerskiego, co umożliwiło optymalny rozkład masy i całkowite usunięcie dodatkowego obciążenia w obrębie zwisu przedniego i tylnego.

Układ zawieszenia wykorzystuje szereg rozwiązań, które gwarantują bardzo dobrą przyczepność. Konstrukcja przedniego zawieszenia to dwa wahacze poprzeczne z łącznikami, zaś z tyłu znajdziemy pojedynczy wahacz poprzeczny z umieszczonym centralnie amortyzatorem. Aby w jeszcze większym stopniu obniżyć masę i zwiększyć sztywność nadwozia, jego samonośna jednobryłowa konstrukcja została wykonana z kompozytów węglowych o strukturze plastra miodu. W kompozytowym nadwoziu umieszczono punkty montażowe mechanicznych zespołów pojazdu.

Wymiary EX1: 0,9 m wysokości i 1,77 m szerokości pozwalają obniżyć środek ciężkości i poprawiają właściwości aerodynamiczne pojazdu. Silnik elektryczny może stanowić źródło nowych, niespotykanych dotąd wrażeń z jazdy za sprawą niezwykłej charakterystyki przyspieszenia, niezwykle cichej pracy oraz łatwości prowadzenia samochodu (brak skrzyni biegów).

EX1 wyposażono w dwa silniki elektryczne, po jednym na każdej osi, dysponujące jednakową mocą maksymalną 125 kW (łącznie 250 kW / 340 KM) oraz stale dostępnym, niezmiennym, maksymalnym momentem obrotowym o wartości 240 Nm z przodu i z tyłu. Taka konstrukcja mechaniczna pozwala nie tylko na idealny rozkład masy, ale również umożliwia zastosowanie napędu na wszystkie koła.

Kierowca i pasażer wsiądą do pojazdu drzwiami otwieranymi „pod wiatr”, a wewnątrz znajdą sportowe, kubełkowe fotele. Dzięki tak nietypowemu rozwiązaniu „zatapiają” się w futurystycznym i wysublimowanym wnętrzu, z zaskakującym zestawem zegarów, a ściślej mówiąc z indywidualnymi ekranami w tablicy rozdzielczej, pokazującymi aktualne osiągi pojazdu. Jakość wykonania i wybrane materiały np. „czysty” metal czy skórzane obicia z przetłoczeniami, również przyciągają uwagę.

Kierowca siedzi bardzo nisko i kieruje pojazdem przy pomocy dwóch drążków sterowniczych, co bardziej przypomina sterowanie samolotem lub… grę wideo. Podróżnych chroni cały zestaw pasów, a także węglowa skorupa kadłuba kabiny, która zapewnia tyle miejsca nad głowami, że mieści również pałąk przeciwkapotażowy.

Kolejny istotny element wyposażenia to znakomicie wkomponowana stylistycznie owiewka, pozwalająca cieszyć się codzienną jazdą bez dachu bez konieczności zakładania kasku.

EX1 już ustanowił międzynarodowe rekordy (zatwierdzone przez Międzynarodową Federację Samochodową FIA) dla lądowych pojazdów z napędem elektrycznym. Osiągnął je Nicolas Vanier, słynny francuski podróżnik i filmowiec (Ostatni Traper, Wilk), zasiadając za sterami koncepcyjnego EX1.