Phaeton jest pozostałością ery, gdy niemieckim koncernem rządził Ferdinand Piëch. Jego ambicją było konkurowanie z lokalnymi rywalami – Mercedesem i BMW.Z tego właśnie powodu powstał najdroższy i największy osobowy Volkswagen wszech czasów.
Po raz pierwszy w wersji prototypowej został pokazany we wrześniu 1999 roku we Frankfurcie nad Menem, pod nazwą Concept D. Był to liftback, ale już do produkcji seryjnej trafił sedan. Do jego napędu zastosowano nietypowy dziesięciocylindrowy silnik wysokoprężny, a platformę wykorzystano także do Bentleya Continental.
Wersja seryjna trafiła do sprzedaży w maju 2002 roku. Po ośmiu latach auto doczekało się widocznych zmian designu zgodnie z obecną tendencją marki Volkswagen. Nowy jest przedni zderzak, nowe przednie reflektory z diodami do jazdy dziennej oraz atrapa wlotu powietrza. Standardem będą reflektory bi-ksenonowe, radar tempomatu adaptacyjnego, a za dopłatą system odczytujący znaki drogowe. Diody zastosowano do bocznych kierunkowskazów zintegrowanych z lusterkami. W tylnej części pojazdu zmieniły się światła zespolone, w których zastosowano również diody. Nowy jest także kształt dolnej części zderzaka.
We wnętrzu zamontowano nowy zestaw audio RCD 810 i system nawigacyjny RNS 810 z 8-calowym dotykowym monitorem, 30 GB dyskiem.
Nie została zmieniona paleta jednostek napędowych. Podstawową wersją pozostanie 3,6 FSI (206 kW). Kolejne to: 4,2 V8 (246 kW) i Phaeton W12 s 6,0 W12 (331 kW). Jedyny turbodiesel to sześciocylindrowy 3,0 TDI o mocy 176 kW.
Nowy Volkswagen Phaeton będzie produkowany w "szklanej fabryce" Dreźnie, a jego oficjalna premiera odbędzie się we wrześniu 2010 roku podczas międzynarodowego salonu samochodowego w Paryżu.