Podstawowym zadaniem elektronicznego systemu kontroli trakcji ESP jest rozpoznanie zagrożenia utraty zadanego toru jazy i poprzez obniżenie mocy silnika oraz dodatkowe wyhamowanie poszczególnych kół utrzymanie stabilnego prowadzenia pojazdu. ESP obejmuje także funkcje ABS (zapobieganie blokowaniu kół w trakcie hamowania) i ASR (zapobieganie utracie przyczepności kół napędowych). Jednak największe znaczenie ma utrzymanie zadanego toru jazdy.

W połowie roku do produkcji seryjnej weszła rozszerzona wersja systemu o nazwie ESPplus. Na razie nowy układ jest montowany w samochodach klasy wyższej. Już w przyszłym roku na rynku pojawi się trzecia, najbardziej rozbudowana wersja o nazwie ESPpremium.

Nowy system ESPplus ma ulepszoną hydraulikę i wydajniejszy sterownik. Dwa sterowane analogowo zawory elektromagnetyczne umożliwiają dokładniejszą regulację ciśnienia hydraulicznego w zakresie poniżej 40 barów, a tym samym bardziej precyzyjne hamowanie. Dzięki temu system został uzupełniony o nowe rozwiązania. Funkcja Electronic Brake Prefill (przygotowanie układu hamulcowego do nagłego hamowania) uaktywnia się, gdy kierowca gwałtownie zdejmie nogę z gazu, co system odczytuje jako przygotowanie do awaryjnego hamowania. W sposób niezauważalny dla kierowcy następuje wtedy zbliżenie na minimalną odległość klocków do tarcz hamulcowych, by w razie hamowania zapewnić możliwie najkrótszy czas reakcji układu hamulcowego.

Drugą funkcją, przydatną podczas opadów deszczu, jest Brake Disc Wiping (osuszanie tarcz hamulcowych). Polega ona na przykładaniu okładziny do tarcz w regularnych odstępach czasu i usuwaniu z nich wilgoci, która wydłuża drogę hamowania. Także inne rozwiązania systemu ESPplus ułatwiają jazdę. Dzięki Hill Hold Control (zapobieganie staczaniu się pojazdu przy podjeżdżaniu pod górę) układ hamulcowy samoczynnie utrzymuje ciśnienie hamowania do chwili naciśnięcia pedału gazu. System ESPplus umożliwia także funkcję łagodnego hamowania aż do całkowitego zatrzymania auta. W połączeniu z systemem ACC (Adaptive Cruise Control) pozwala to na wygodniejszą jazdę w korkach.

W 2006 roku na rynku zadebiutuje ESPpremium firmy Bosch. Najbardziej rozbudowana wersja systemu umożliwia integrację funkcji, które do tej pory uważano za domenę układów hamulcowych Brake-by-Wire. Dzięki wydajniejszemu układowi hydraulicznemu możliwe będzie szybsze, cichsze i niemal niezauważalne działanie stabilizujące. Dalszy rozwój układu ESP koncentruje się głównie na połączeniu go w sieć z innymi systemami w pojeździe. W ramach programu CAPS (połączone systemy bezpieczeństwa aktywnego i biernego) Bosch pracuje nad możliwościami wyposażenia ESP w czujniki rejestrujące otoczenie pojazdu oraz wykorzystaniem systemów bezpieczeństwa biernego do przetwarzania tych informacji.