Na początku 2013 roku została wprowadzona nowa teoretyczna część egzaminu na prawo jazdy. Wraz z datą 19 stycznia skończyło się "wkuwanie" na pamięć testów z puli egzaminacyjnej. Podczas wprowadzania zmian w życie Ministerstwo Transportu ogłosiło bowiem, że nie zamierza upubliczniać pytań. Argumentowano, że kursanci mają uczyć się przepisów, nie testów.

W bazie są teraz dwie pule po 1120 pytań przygotowane przez dwie różne firmy, z czego przyszli kierowcy muszą odpowiedzieć na 32. Nie ma możliwości powrotu do pytania, na które udzielono błędnej lub nie udzielono żadnej odpowiedzi.

W teorii wszystko brzmi ładnie, jednak w praktyce wcale takie nie jest. Okazuje się, że poziom trudności przerósł najśmielsze oczekiwania.

W pierwszych dniach obowiązywania tych zasad zdawało zaledwie po kilka osób dziennie, później sytuacja niewiele się zmieniła. W porównaniu do wcześniejszych 80 proc. teraz zdaje zaledwie jedna trzecia przystępujących do egzaminu teoretycznego. Próbę przeprowadzono również na zawodowych kierowcach rajdowych, z których nie zdał nikt. Oblewali również szefowie WORD-ów i sami egzaminatorzy.

Solidarność internautów

Po fali krytyki obie firmy ogłosiły, że udostępnią kursantom część pytań z którymi mogą się spotkać na egzaminie. W przypadku Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych miało by to być 10 proc. z pełnej puli. Z kolei ITS postanowiło ujawnić 50 proc. pytań.  Okazało się bowiem, że żaden przepis nie mówi o tym, że pytania muszą być tajne.

Uprzedzając to działanie kandydaci na kierowców znaleźli sposób na utajniony system egzaminacyjny. Na forach i portalach społecznościowych zaczęto dzielić się pytaniami, które internauci wylosowali podczas egzaminu teoretycznego.

Obecnie najpopularniejszym miejscem, gdzie pojawia się baza pytań, są strony fanpage'owe na Facebooku i tematyczne fora internetowe. Jak pisze właściciel jednego z facebookowych fanpage’ów: "Strona została stworzona z myślą o wszystkich kursantach pragnących otrzymać dokument umożliwiający kierowaniem pojazdem kategorii B. Wszyscy wiemy, że po zmianie formuły egzaminu na prawo jazdy nie ma bazy pytań, z której moglibyśmy skorzystać, przygotowując się do egzaminu teoretycznego."

Strona została uruchomiona zaledwie niecałe dwa tygodnie temu, a do akcji zbierania pytań egzaminacyjnych przyłączyło się już ponad 28 tys. internatów. W sieci pojawiły się również dedykowane fora, na których na bieżąco publikowane są pytania oraz toczą się dyskusje związane z egzaminami na prawo jazdy.  Jak możemy przeczytać na jednej z takich stron: "Naszym celem jest zdobycie jak największej liczby pytań, aby nic nie mogło Was zaskoczyć."

Pytania, które wypłynęły

Obecnie internauci zebrali  niewiele ponad 100 pytań, ale biorąc pod uwagę że akcja trwa od 25 marca jest spora szansa, że w krótkim czasie do sieci trafi cała baza. Do internetu przedostały się między innymi te pytania - pokazujemy kilka, z bazy liczącej przeszło 2,2 tys.:

Ile wynosi maksymalna długość samochodu osobowego z przyczepką

a) 18,75 m (prawidłowa odpowiedź)

b) 19,75 m

c) 12 m

Czy kierowca poruszający się po autostradzie któremu zrobiło się duszno, ręce zaczęły drętwieć i miał kłucie w brzuchu powinien:

a) pojechać do szpitala

b) zjechać na pobocze, wezwać pogotowie i rozpiąć pasy (prawidłowa odpowiedź)

c) otworzyć okno i udać się do szpitala

Czy można zmienić światła w samochodzie na lampy ksenonowe?

a) tak (prawidłowa odpowiedź)

b) nie

Czy jeśli wyjmiemy koło zapasowe z bagażnika to samochód będzie jechał szybciej? (prawidłowa odpowiedź NIE)

Czy kierowca może ostrzec inne pojazdy, mrugając światłami drogowymi o stojącym niedaleko patrolu policji? (prawidłowa odpowiedź NIE)

Czy uszkodzony amortyzator przedni wpływa na bezpieczeństwo jazdy? (prawidłowa odpowiedź TAK)

Nowy egzamin teoretyczny zawiera 20 pytań z wiedzy podstawowej, w tym: 10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, 6 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, 4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

12 pytań z wiedzy specjalistycznej w zakresie poszczególnych kategorii prawa jazdy lub pozwolenia, w tym: 6 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, 4 pytania o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, 2 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego.

Każde z pytań zawiera jedną prawidłową odpowiedź. Każdemu z pytań przypisano liczbę punktów za udzielenie prawidłowej odpowiedzi:

- 3 punkty za pytanie o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

- 2 punkty za pytanie o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

- 1 punkt za pytanie o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego

W bazie pytań znajdują się również zadania multimedialne w formie klipów wideo. Będą one przedstawiały konkretne sytuacje na drodze. Na pytania trzeba będzie odpowiedzieć TAK lub NIE. Czas odpowiedzi to: 20 sekund za zapoznanie się z pytaniem plus 10 sekund na wyświetlenie filmu oraz 15 sekund na odpowiedź.