Jak podaje w najnowszym raporcie stowarzyszenie ACEA, sprzedaż nowych samochodów osobowych w Europie wyniosła w maju 1 165 tysięcy sztuk i jest o 8,7 proc. mniejsza niż rok wcześniej. Wśród 28 analizowanych rynków tylko 11 odnotowało spadki sprzedaży miesięcznej w porównaniu do ubiegłego roku, ale 3 z nich stanowią ścisłą czołówkę europejskiego rankingu: Niemcy - spadek o 35,1 proc., Włochy - spadek o 13,8 proc., Francja - spadek o 11,5 proc.

Licząc od początku roku sprzedaż w Europie przekroczyła 6 111 tysięcy sztuk, co oznacza wzrost o 2,3 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Niezmiennie największy udział w rynku kontynentu mają kraje zachodnioeuropejskie, gdzie sprzedano w ciągu 5 miesięcy 5 636 741 aut, o 3,1 proc. więcej niż przed rokiem. Najdynamiczniej rośnie natomiast sprzedaż na rynkach państw EFTA - wynik tegoroczny (167,9 tys. sztuk) jest o 18,5 proc. większy niż rok wcześniej.

Największym i jedynym w Europie rynkiem, gdzie sprzedaż w 2010 roku przekroczyła już pułap 1 miliona aut, jest ponownie rynek niemiecki. Wynik na koniec maja 1 179,5 tys. sztuk oznacza jednak spadek na przestrzeni roku o 27,7 proc., co spowodowało osłabienie pozycji lidera i stratę udziału rynkowego o ponad 8 proc. (z 27,3 do 19,3 proc.). Kolejne lokaty należą, podobnie jak przed miesiącem, do rynków włoskiego (992,1 tys. aut), francuskiego (971,9 tys. aut)i brytyjskiego (913,4 tys. aut). Wszystkie trzy odnotowały wzrost sprzedaży w porównaniu z ubiegłym rokiem - odpowiednio o 7,9 proc., 7,2 proc. i 22,0 proc. i zwiększyły swoje udziały w rynku: z 15,4 do 16,2 proc., z 15,2 do 15,9 proc. i z 12,5 do 15,0 proc.

Sklasyfikowany na piątym miejscu rynek hiszpański wykazał rekordowy w czołowej dziesiątce procentowy wskaźnik wzrostu skumulowanej sprzedaży - wynik 482,7 tys. aut jest o 43,5 proc. większy niż uzyskany przed rokiem. Udział w rynku kontynentu zwiększył się dzięki temu z 5,6 do 7,9 proc.

Polski rynek zachował dziewiątą lokatę sprzed miesiąca (przed rokiem był jeszcze ósmy), ale ponad 8-proc. spadek osłabił naszą pozycję w Europie - udział rynkowy wynosi obecnie 2,13 proc., rok wcześniej było to 2,38 proc.

Sprzedaż na 1000 mieszkańców kontynentu wynosi 12 aut; tradycyjnie największa jest w Luksemburgu - 57 aut. Polska jest jedynym krajem w pierwszej dziesiątce rankingu, gdzie taki wskaźnik nasycenia rynku jest jednocyfrowy (wynosi 3 auta).