Historia oficjalnego importu samochodów Volvo do Polski jest oczywiście dłuższa niż 11 lat. Nowe auta były dostępne w Polsce dla posiadaczy walut wymienialnych lub bonów PKO od końca lat 70. ubiegłego wieku. Nigdy nie była to sprzedaż duża - przedsiębiorstwo PolMot sprowadziło między innymi około 2 tys. sztuk Volvo 340, a firma Unitex 250 sztuk różnych modeli, importowanych w ramach sprzedaży dyplomatycznej i na indywidualne zamówienia. Właśnie wtedy do Polski trafiły, wykorzystywane przez wiele kolejnych lat w Biurze Ochrony Rządu, modele Volvo 760, także w luksusowej, przedłużonej wersji.

Sprowadzane wówczas samochody były wyposażone głównie w silniki wysokoprężne - olej napędowy był jedynym paliwem dostępnym w PRL bez kartek i bez konieczności czekania w tasiemcowych kolejkach. Wspomniany model Volvo 340 był napędzany silnikiem konstrukcji Renault o pojemności 1,6 litra i mocy 54 KM, czyli dwa razy mniej niż najnowszy diesel Volvo o tej samej pojemności.

Według cennika z 1987 roku, Volvo 740 GLD kosztowało 19.800 dolarów - dla porównania, zakup Toyoty Camry TD2000 oznaczał wydatek 10.620 dolarów. Obie ceny - pozbawione wszelkich narzutów celnych czy podatkowych - wyglądają dziś na niskie.

Po zmianach roku 1989 importem nowych samochodów zajmował się praktycznie każdy kto miał na to ochotę. Sytuacje porządkowały powoływane stopniowo oficjalne przedstawicielstwa. Pierwszym oficjalnym importerem Volvo została firma Fibak Cars, zarejestrowana w listopadzie 1991 roku. Sprzedaż samochodów (serii 240, 400, 850 i 900) prowadzono za pośrednictwem salonu firmowego w Warszawie oraz sieci 11 autoryzowanych dealerów.

Sprzedaż w pierwszych latach nie była zbyt wysoka - wynik z 1992 roku to 120 sprzedanych aut (47 z nich było zwolnionych z wysokiego, 35-procentowego cła w ramach zapomnianego już kontyngentu bezcłowego), co stanowiło 0,1% rynku nowych samochodów w Polsce. Rok później poziom ten wzrósł do 197 sztuk.

Udziały w Fibak Cars stopniowo przechodziły na własność Volvo Car Corporation, przygotowującego się do uruchomienia w Polsce własnego przedstawicielstwa, które powstało 11 stycznia 1994 roku. Już w pierwszym roku działalności Volvo Auto Polska sprzedaż nowych samochodów skoczyła do poziomu 297 sztuk. Mimo niewielkich wahań, wywołanych załamaniami całego rynku (rok 1995 i 2001), poziom ten rośnie nieprzerwanie do dziś. Dziesięć lat później, w 2004 roku, poziom sprzedaży osiągnął 2202 auta, a więc ponad siedmiokrotnie więcej. Wiąże się to ze stałym wzrostem udziału w rynku segmentu aut klasy premium, do których zalicza się Volvo.

Najlepiej sprzedawanym w Polsce modelem okazało się Volvo V40. Samochód, którego sprzedaż ruszyła na wiosnę 1996 roku wraz z odmianą sedan pod postacią Volvo S40, natychmiast został doceniony. Zapewniał bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa (m.in. boczne poduszki powietrzne) oraz oferował kierowcy i pasażerom znacznie wyższy komfort niż auta serii 400, które zastąpił. Do końca produkcji Volvo V40 kupiło 3228 Polaków. Sprzedaż Volvo S40 była tylko niespełna  6% niższa i wyniosła 3050 sztuk.

Samochód został doceniony nie tylko u nas - do wiosny 2004 roku, gdy pojawił się jego następca na świecie znalazło się ponad milion nabywców Volvo S/V40.

Dziś zatrudnienie w Volvo Auto Polska, włączając obsadę Centrum Technicznego w Domu Volvo, wynosi 76 osób.  Od lipca 2004 r. prezesem firmy jest Paweł Kacprzyk.