W dniach 14 - 22 kwietnia tereny targowe w Lipsku przemienią się w największe wiosenne show motoryzacyjne w Europie Środkowo-Wschodniej. Targi AMI to międzynarodowy salon samochodów osobowych, terenowych, użytkowych i dostawczych oraz tuningu, części zamiennych, wyposażenia i usług.
Na powierzchni ponad 130.000 m2, w pięciu halach wystawienniczych oraz na terenie otwartym zaprezentowanych zostanie ponad 50 marek samochodów osobowych, kilkanaście marek samochodów użytkowych i dostawczych. Zaplanowano ponad 100 premier aut seryjnych i koncepcyjnych- w tym premiery targowe, europejskie i światowe.
Po raz pierwszy w historii targów AMI zaprezentowana zostanie polska marka, a co więcej sportowy roadster Leopard z Mielca. Tym bardziej możemy być dumni z tego faktu, że takie oto auto reprezentować będzie polską branżę samochodową.
Rozmowa ze Zbysławem i Albertem Szwaj, współwłaścicielami firmy Leopard Automobile-Mielec Sp. z o.o.
Jak długo zajmują się Państwo produkcją marki Leopard?
- Leopard Automobile-Mielec Sp. z o.o. z siedzibą w Mielcu jest Polsko-Szwedzką firmą, która powstała w lipcu 2000 roku. Głównym inicjatorem i założycielem spółki był Zbysław Szwaj i Alf Näslund z grupą szwedzkich entuzjastów samochodów sportowych. W projekcie od początku uczestniczą również Albert i Maksymilian Szwaj, synowie Zbysława.
Założeniem firmy Leopard jest kontynuacja zadań i celów Fabryki Samochodów "Gepard", istniejącej w Mielcu od 1992 do 1995 roku oraz firmy Leopard Automobile Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, utworzonej w 1996 roku po przerwaniu działalności Fabryki Samochodów "Gepard".
Prace nad projektem samochodu Leopard rozpoczęły się w 1996 roku. W 2003 roku w Szwecji został zaprezentowany pierwszy jeżdżący prototyp, który miał wszelkie cechy użytkowe i był wykonany przy użyciu narzędzi produkcyjnych. W czasie tego pokazu zostało zamówionych 10 egzemplarzy samochodu dla szwedzkich klientów.
Przez ostatni rok firma prowadziła wiele testów i badań samochodu między innymi w Anglii w firmie Prodrive oraz w 2006 roku rozpoczęła prace w kierunku uzyskania homologacji.
W jakich imprezach targowych wystawiali Państwo dotychczas swoje samochody?
- Pierwszą imprezą, na której pokazaliśmy samochód Leopard była wystawa „Salon du Cabriolet & du Coupé”, która odbyła się 15-17 kwietnia 2005 roku w Paryżu, gdzie samochód wzbudził wielkie zainteresowanie i otrzymał bardzo wysoką ocenę za projekt i jakość wykonania.
W tym roku marka Leopard po raz pierwszy zaprezentowana zostanie podczas Międzynarodowych Targów Samochodowych AMI w Lipsku. Jakie oczekiwania wiążą Państwo z udziałem w tej imprezie?
- Mamy nadzieję, że Targi w Lipsku dadzą początek planowanemu na ten rok przez firmę Leopard wejściu z samochodem po homologacji na rynek europejski. Myślimy również, że jest to dobra droga do promowania polskiego przemysłu motoryzacyjnego, a jednocześnie pokazanie, że przy ogromnej wytrwałości i pasji można stworzyć coś, co może wskrzesić nadzieję na rozwijanie się motoryzacji w Polsce.
Ile modeli Leoparda zamierzacie Państwo zaprezentować podczas AMI?
- Planujemy pokazać kompletny jeżdżący samochód oraz nie pomalowane nadwozie aluminiowe na ramie dla bardziej obrazowego przekazania filozofii budowy naszego samochodu, jego jakości i staranności wykonania.