Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Audi Quattro

Audi Quattro

Audi Quattro

Audi Quattro (Ur-quattro) było pionierem w wprowadzeniu innowacyjnego napędu na 4 koła do aut osobowych. Na zawsze zmieniła historię motoryzacji, nie tylko części cywilnej, ale przede wszystkim także rajdowej. Legendarne Quattro miało swoje początki w II połowie lat 70. Podczas testów w Skandynawii, Jörg Bensinger zauważył, iż asystujący i zdecydowanie wolniejszy, ale posiadający napęd na 4 koła VW Iltis lepiej radził sobie w zimowych warunkach, niż zdecydowanie mocniejsze i bardziej dopracowane Audi 200. Gdy wrócił, podzielił się swoimi spostrzeżeniami m.in. z Ferdynandem Piechem i powstał pomysł aby do aut osobowego zaadaptować napęd na 4 koła.

Jako bazę wzięto Audi 80. Już po roku zorganizowano pierwsze jazdy testowe po śniegu, podczas których prototypowy pojazd radził sobie znakomicie mimo…opon letnich. Podczas wszelakich prób, auto deklasowało auta z napędem zarówno na przednie jak i na tylne koła, wyposażone w zimowe opony. W ten sposób, w 1980 roku, światło dzienne ujrzało Audi Quattro. Nadwozie bazowało na modelu Coupe (czyli 80-tki w wersji coupe), jednak zastosowano szereg zmian – zmienione zostały zderzaki, osłony progów a nadkola wyraźnie poszerzono. Auto otrzymało stały napęd na 4 koła, który początkowo wyposażony był w niezależne blokady centralnego i tylnego mechanizmu różnicowego. Od ’82 do ’87 roku było możliwe załączenie obu, lub tylko tylnego mechanizmu.

Z kolei po 1987 roku, Audi oferowało centralny mechanizm różnicowy typu TorSen. Nie trzeba było długo czekać na wersje rajdowe. Audi Quattro debiutowało już w 1981 roku i deklasowało rywali. Dowodem motto Audi „Vorsprung durch Technik – przewaga dzięki technice” może być fakt, iż na pierwszym odcinku specjalnym w 1981 roku w Rajdowych Mistrzostwach Świata, Audi wyprzedziło swoich rywali o… blisko 6 minut! W 1983 roku powstała skrócona wersja – Audi Sport Quattro. Powstała ona w liczbie 220 egzemplarzy na potrzeby homologacyjne legendarnej rajdowej grupy B. Co ciekawe, auto było ówcześnie horrendalnie drogie – kosztowało dwukrotnie więcej niż Porsche 911 Turbo. Uliczna wersja dysponowała mocą 306 KM (2.1 20v Turbo), natomiast rajdowe odmiany rozwijały już 450 oraz 530 KM.

Jak na ironię, w momencie gdy Audi wystawiło swój pojazd w grupie B, niektórzy rywale również skonstruowały auta o olbrzymiej mocy i napędem na 4 koła, a dodatkowo umieszczali silniki centralnie. Audi broniło się przed tym rozwiązaniem, mówiąc iż „auto które wygrywa rajdy musi być dostępne również w salonie”. Przez upartość Audi, Sport Quattro bardzo ciężko się prowadziło. Wracając jednak do Audi Quattro. W 1982 roku dokonano pierwszych zmian – podwójne prostokątne reflektory zastąpiono zespolonymi światłami. Oprócz tego wprowadzono cyfrowe, zamiast analogowych wskaźników. 2 lata później zmieniono atrapę chłodnicy, deskę rozdzielczą oraz tylne światła.

Początkowo do napędu ważącego niespełna 1400 kg auta służył 5-cylindrowy silnik 2.1 z turbosprężarką, który generował 200 KM (występował on również w wersji 162-konnej). Zapewniało mu to osiągi na poziomie 7,1 sekundy do „setki” oraz 222 km/h prędkości maksymalnej. W 1987 roku pojemność zwiększono do 2,2 litra, a 2 lata później zastosowano 20-zaworową głowicę, dzięki czemu moc wzrosła do 220 KM. Osiągi poprawiły się do poziomu 6,3 sekundy do 100 km/h i Vmax 230 km/h. Audi Quattro dostępne było jedynie z 5-biegową przekładnią ręczną. Po wprowadzeniu Audi Quattro, w 1983 roku powstało quattro GmbH, które miało zajmować się udoskonalaniem i przygotowywaniem sportowych odmian zwykłych wersji (w 2016 roku przemianowano je na Audi Sport GmbH).

Audi zaczęło wprowadzać napęd quattro do innych swoich modeli, co przynosiło im coraz więcej klientów. Do końca 2016 roku, Audi sprzedało w sumie 8 mln aut na całym świecie z napędem quattro. Przez lata modernizowano oraz zmieniano rozwiązania konstrukcyjne napędu, jednak legenda nazwy do dziś działa na wyobraźnię. Ostatecznie produkcję Audi Quattro zakończono w 1991 roku, a jego następcą został model S2. Był to jeden z pierwszych, seryjnie produkowanych samochodów ze stałym napędem na 4 koła.

Audi Quattro - generacje

Audi Quattro (1980&nbsp-&nbsp1991)

Audi Quattro (1980 - 1991)

Audi Quattro - powiązane artykuły

Audi Quattro kontra reszta świata

Audi Quattro kontra reszta świata

Napęd na obie osie 40 lat temu pomógł Audi dokonać przewagi dzięki technice. Ale czy to wystarczy, by okrzyknąć je klasowym prymusem?

Sportowe auta lat 80. - to był czas prawdziwych aut

Sportowe auta lat 80. - to był czas prawdziwych aut

Mercedes, Golf II i Renault R5 – to brzmi jak nudne lata 80. Ale kto tak myśli, może się mocno zdziwić, gdy tylko zajrzy pod maski naszych samochodów. A jeszcze większe zdziwienie zapanuje, gdy odpalimy silniki.

Pieniądze piękna nie dają. Oto najbrzydsze samochody premium

Pieniądze piękna nie dają. Oto najbrzydsze samochody premium

Płacisz i masz? No nie do końca. Nie zawsze cena premium gwarantuje premium design. Oto 11 prestiżowych samochodów, które akurat wyglądem cię raczej nie oczarują.

Wizjonerskie modele są drogie

Wizjonerskie modele są drogie

Samochody, które wyprzedziły swój czas pod względem wzornictwa i technologii, są poszukiwane przez fanów klasycznych samochodów. Wiele zyskało znacznie na wartości w ostatnich latach. Na rynku nie znajdziecie już żadnych prawdziwych okazji. Nawet jeżeli ceny niektórych aut tego typu ostatnio nieco spadły.

Audi quattro — samochód służbowy Waltera Röhrla uratowany

Audi quattro — samochód służbowy Waltera Röhrla uratowany

Najlepsze życzenia dla Waltera Röhrla z okazji 75. urodzin! Niespodziankę, jego dawny samochód służbowy, przywiozła mistrzowi dwójka fanów, którzy odnaleźli i pieczołowicie odrestaurowali Audi quattro z 1986 r.

Ken Block "upala" rajdowe legendy Audi

Ken Block "upala" rajdowe legendy Audi

Ken Block, który niedawno przesiadł się do elektrycznych Audi, miał okazję spróbować swoich sił za kierownicą rajdowych legend z Ingolstadt. Usiadł za sterami pochodzących z muzeum Audi Sport Quattro S1 E2 i Audi Sport Quattro RS 002.

E-Legend EL1 – sportowy elektryk inspirowany Audi Sport quattro

E-Legend EL1 – sportowy elektryk inspirowany Audi Sport quattro

Nowa interpretacja kultowego quattro nazywa się E-Legend EL1, ma kosztować prawie milion euro i zaoferuje zasięg ponad 400 km na jednym ładowaniu. Bawarski startup zamierza uruchomić produkcję tego elektryka w przyszłym roku.

Czy to Audi jest warte pół miliona euro?

Czy to Audi jest warte pół miliona euro?

Rajdowa legenda lat 80. XX wieku ma obecnie status auta supersportowego i w związku z tym jest bardzo droga. Wyprodukowano tylko 214 sztuk Audi Sport quattro, a pokazywany egzemplarz został właśnie wystawiony na aukcji. Właściciel sądzi, że cena przekroczy pół miliona euro!

Audi świętuje 40 lat modelu quattro

Audi świętuje 40 lat modelu quattro

Dokładnie czterdzieści lat temu Audi zaprezentowało model quattro, który na zawsze zmienił postrzeganie samochodów z napędem na obie osie. Z tej okazji firma przygotowuje szereg imprez w Europie, podczas których będzie można podziwiać dostojnego jubilata oraz inne modele marki z napędem quattro. Mamy nadzieję, że klasyczne auta z Ingolstadt dotrą także do Polski!

Audi TT RS kontra Audi Sport Quattro - Bestie z różnych epok

Audi TT RS kontra Audi Sport Quattro - Bestie z różnych epok

Dzięki 5-cylindrowemu silnikowi o mocy 400 KM nowe Audi TT RS zachwyca zarówno osiągami, jak i brzmieniem. Audi Sport Quattro jako przodek może być z niego dumne.

Audi Quattro - postrach rajdowych tras

Audi Quattro - postrach rajdowych tras

Mówisz: „Audi”, myślisz: „Quattro”, a skoro Quattro, to oczywiście napęd 4x4. Zaprezentowany w 1980 r. model Ur-quattro był pierwszym autem, dzięki któremu Audi mogło na równi konkurować z BMW i Mercedesem

Audi Quattro - klasyk z napędem 4x4

Audi Quattro - klasyk z napędem 4x4

Mówisz Audi, od razu myślisz o quattro, a skoro quattro, to oczywiście napęd 4x4. Zaprezentowany w 1980 r. model Urquattro był pierwszym autem, dzięki któremu Audi chciało na równi konkurować z BMW i Mercedesem

Krótkie  quattro

Krótkie quattro

Quattro to specjalność Audi od prawie 35 lat. Wraz z debiutem S1 napęd 4x4 stał się dostępny we wszystkich seryjnych Audi. Nasze pierwsze spotkanie z 231-konnym maluchem uświetnił pewien „krótki” gość – legendarne Sport Quattro, czyli oswojona rajdówka z lat 80. XX w.

Legendy motoryzacji: oto giganci z końca XX wieku

Legendy motoryzacji: oto giganci z końca XX wieku

Oto dziesięć aut, które odegrały ogromną rolę nie tylko w rozwoju motoryzacji, lecz także w życiu każdego fana czterech kółek. Dziś mają status kultowych pojazdów i choć rzadko pojawiają się na rynku wtórnym, stanowią prawdziwą gratkę dla poszukujących aut z charakterem – sportowym charakterem!

Audi quattro na Stadionie Narodowym

Audi quattro na Stadionie Narodowym

Wybierasz się na Stadion Narodowy, aby pojeździć tam na łyżwach, rolkach, pograć w badmingtona lub poszaleć w skateparku? Jeśli masz prawo jazdy i choć odrobinę interesujesz się motoryzacją zarezerwuj sobie trochę czasu na... jazdę testową modelem Audi z napędem na cztery koła, czyli quattro.

Audi Sport Quattro Concept: powrót legendy

Audi Sport Quattro Concept: powrót legendy

Audi wierzy w Quattro i o Quattro pamięta. W tym roku we Frankfurcie zaprezentowało Sport Quattro Concept, model, który ma nawiązywać do rajdowej spuścizny lat 80. Porównaliśmy je z rzadkim pierwowzorem

Napęd quattro z bliska – impreza przed warszawskim Pałacem Kultury

Napęd quattro z bliska – impreza przed warszawskim Pałacem Kultury

Chcesz poznać co to jest napęd quattro? Możesz to zrobić od 7 do 12 październikana Placu Defilad przed warszawskim Pałacem Kultury. Odbędzie się tam wielka impreza Audi przybliżająca kierowcom zalety napędu quattro. Na specjalnym testowym torze, pod okiem instruktorów będzie można pojaździć czterema modelami Audi wyposażonymi w ten rodzaj napędu na 4 koła: A4, A6, Q3 i Q5.

IAA Frankfurt 2013: Audi Quattro otrzyma 600 KM

IAA Frankfurt 2013: Audi Quattro otrzyma 600 KM

Niemiecki producent przygotowuje kolejny koncept Audi Quattro. Podczas międzynarodowego salonu samochodowego IAA 2013 we Frankfurcie nad Menem zobaczymy po raz pierwszy koncept Audi z jednostką napędową o mocy 600 KM.

Klasyk zamiast Toyoty GT86 - 14 kultowych modeli - zdjęcia

Klasyk zamiast Toyoty GT86 - 14 kultowych modeli - zdjęcia

Dzięki Toyocie GT86 radość z jazdy powróciła na ulice. 200 KM, niska masa i tylny napęd - to właśnie czyni ze sportowej Toyoty auto wyjątkowe.

Audi quattro wraca na tor

Audi quattro wraca na tor

Nowe wyścigowe Audi to hybryda z napędem na wszystkie koła, ma ono poza jednostką elektryczną silnik Diesla
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test