Za nami już Bremen Classic Show, gdzie Audi Tradition miało swoje stoisko, oraz pokaz driftowania na zamarzniętym jeziorze w wykonaniu Audi quattro Rallye S1 podczas GP Ice Race w Zell am See. Ale rok dopiero się rozpoczyna i Audi quattro będzie można jeszcze zobaczyć na Goodwood Festival of Speed (9-12 lipca) czy podczas Classic Days na zamku Dyck (31 lipca - 2 sierpnia). Oczywiście, aut z Ingolstadt nie zabraknie też podczas Techno Classica w Essen (25-29 marca). Audi Tradition będzie miało swoje stoisko w hali nr 4, a hasłem przewodnim tej ekspozycji będzie „40 lat quattro – napęd na cztery koła na co dzień”. Na stoisku ujrzeć będzie można cały wachlarz dawnych modeli quattro.

Historia sukcesu rozpoczęła się 40 lat temu. W 1980 roku na salonie samochodowym w Genewie sportowe coupé z napędem na cztery koła wywołało niemałe poruszenie. Audi quattro było pierwszym samochodem o tak wysokich osiągach oferowanym z napędem na cztery koła – wcześniej taka koncepcja napędu zarezerwowana była dla ciężarówek i samochodów terenowych. Pomysł na samochód osobowy z napędem na cztery koła narodził się zimą na przełomie lat 1976/1977, podczas jazd testowych Volkswagenem Iltis – terenowego pojazdu konstruowanego wtedy przez Audi dla niemieckiej armii. Doskonałe właściwości jezdne tej terenówki na lodzie i w śniegu, skłoniły inżynierów Audi do zamontowania układu napędu na cztery koła z VW Iltis do produkowanego seryjnie Audi 80.

Kolejne testy przyniosły więcej niż pozytywne wyniki. W ich rezultacie powstało sportowe Audi Coupé, nazwane po prostu quattro. Jego 200 koni mocy pochodziło ze wzmocnionej wersji 2,2-litrowego, turbodoładowanego, pięciocylindrowego silnika zaprezentowanego po raz pierwszy jesienią 1979 roku. Audi quattro zadebiutowało w sportach motorowych na początku roku 1981 na Rajdzie Jänner w Austrii. Napęd na cztery koła rodem z Ingolstadt zrewolucjonizował w ten sposób rajdy i wyścigi samochodowe na całym świecie.

Czterdziesta rocznica to wystarczający powód, by Audi Tradition wyprowadziło z garażu kilka ze swych klasycznych modeli Audi quattro i pokazało je szerszej publiczności. Oprócz wspomnianych już wcześniej imprez modele quattro będzie można zobaczyć także podczas Rajdu i Festiwalu Eifel w niemieckim Daun (23-25 lipca), Donau Classic w Ingolstadt (18-20 lipca), Heidelberg Historic w okolicach Neckarsulm (9-11 lipca) oraz Sachsen Classic w Zwickau (13-15 sierpnia). Cztery pierścienie zaznaczą swą obecność również na wyścigu górskim Rossfeld Bergrennen w Berchtesgaden (25-27 września), na Audi RegioSprint w Ingolstadt (25 kwietnia) oraz po raz pierwszy w historii na Copenhagen Historic Grand Prix (1-2 sierpnia). Zabytkowe motocykle oraz historyczny model Auto Union Typ C pojawią się też na Sachenring Classic w Hohenstein-Ernstthal (8-10 maja). Mamy nadzieję, że klasyczne modele Audi quattro dotrą także do Polski.