Bawarski rekin

BMW E24, powszechnie znany jako "szóstka" lub "rekin", została zaprezentowana w marcu 1976 roku na międzynarodowym salonie w Genewie. Zastąpiła ona zasłużoną w sporcie BMW 3.0 CSL oraz spokrewnione z nią coupe serii E9. Projektantem nadwozia ze słynną dziś przednią partią kojarzącą się z "pyskiem rekina" był urodzony w Bordeaux stylista Paul Bracq.

Do napędu przeznaczono wyłącznie sześciocylindrowe silniki konstrukcji Karl Heinza Rademachera. Liczne mechanizmy nowe coupe dzieliło z serią 5. Nadwozie, mimo zewnętrznego podobieństwa, było większe i sztywniejsze niż w serii E9. Przeprowadzono cały szereg testów zderzeniowych. Flagowe coupe z Monachium trafiło na rynek jako BMW 630 CS (zasilany gaźnikiem) oraz 633 CS i z silnikiem wyposażonym we wtrysk paliwa.

Obydwa modele były znakomicie wyposażone m.in. w seryjne wspomaganie układu kierowniczego, obrotomierz, elektrycznie podnoszone szyby, aluminiowe obręcze oraz w system "check panel", sygnalizujący działanie oświetlenia, poziom płynów eksploatacyjnych i wskaźnik zużycia klocków hamulcowych. Między marcem 1976 a sierpniem 1977 nadwozia pochodziły z firmy Wilhelm Karmann GmbH w Osnabrück. Ich jakość była jednak niezadowalająca i BMW przeniosło produkcję nadwozi do własnego zakładu w Dingolfing. Latem 1978 roku na szczycie gamy "szóstek" znalazł się model 635 CSi.

Rok później wycofano z oferty BMW 630 CS i zastąpiono ją modelem 628 CS i. W tym samym czasie na zamówienie najzamożniejszych klientów montowano niewielkie ilości coupe M1. Jednostka napędowa o pojemności 3.5 i mocy 277 KM posiadała cztery zawory na każdy z sześciu cylindrów oraz dwa wałki rozrządu w głowicy. W pierwszej połowie lat 80 BMW 635 CSi odnosiło liczne sukcesy na torach wyścigowych całego świata. Za jej kierownicą zasiadali utytułowani kierowcy m.in. Hans Heyer, Helmut Kelleners, Dieter Quester, Herbert Hartge, Hans - Joachim Stuck, Manfred Winkelhock, Thierry Sabine i Claude Ballot-Lena.

M Technik w akcji

Analiza sprzedaży jednoznacznie wskazywała, że największym powodzeniem cieszy się model 635 CSi. Dość liczna grupa klientów zamawiała także profesjonalny tuning silnika, zawieszenia oraz innych podzespołów w firmach Alpina czy AC Schnitzer. Zachętą dla najbardziej wymagających klientów BMW miał być zaprezentowany we wrześniu 1983 roku model M635 CS opracowany wspólnie z BMW Motorsport GmbH - działem sportowym BMW. Do napędu wykorzystano istniejącą już jednostkę z BMW M1 zasilaną nowoczesnym systemem wtryskowym Bosch Motronic zintegrowanym z układem zapłonowym. Udało się osiągnąć moc 286 KM, co pomimo wysokiej masy pojazdu, zapewniało znakomite osiągi. BMW M635 CS i było wyposażone wyłącznie w pięciobiegową skrzynię Getrag. Nadwozie wyróżniało się dużymi spoilerami z przodu i z tyłu pojazdu oraz szerszym ogumieniem montowanym na obręczach firmy BBS. Tapicerkę oraz kierownicę "emki" pokryto skórą. Sprzedaż najszybszej z "szóstek" rozpoczęto na początku 1984 roku. W USA M635 CSi nosiło nazwę M6.

Szóstka i następcy

Z prędkością maksymalną 255 km/h BMW M635 CSi stało się jednym z najszybszych coupe świata. Duża część produkcji trafiła do USA, auto było chętnie kupowane w Japonii oraz krajach arabskich. Na liście wyposażenia była dwustrefowa klimatyzacja, pokryte skórą sportowe siedzenia Recaro z elektryczną regulacją, system audio BMW Business. Od połowy dekady M635 CSi posiadało trójdrożny katalizator spalin. Od września 1987 roku BMW serii 6 , w także topowa "emka" posiadało już zmodernizowane zderzaki z nowym spoilerem oraz nowe reflektory. Produkcję BMW serii 6 (E24) zakończono w kwietniu 1989 roku. Z ponad 86 tysięcy egzemplarzy tylko 5855 nosiło literę "M" w oznaczeniu. Historia "szóstki" nie zakończyła się jednak definitywnie. W 2002 roku wprowadzono model E60 - czyli współczesną serię 6. Na marzec 2011 roku jest planowana premiera kolejnej "szóstki", która stanowi nawiązanie do poprzedniczki z "rekinim pyskiem", sprzed 35 lat.

Z Hollywood do Polski

Egzemplarz BMW M6 z rocznika 1987, który zostanie zaprezentowany podczas targów Moto Nostalgia, należy do Pawła Musiała. Kilka lat temu pojazd został zakupiony w Hollywood od menadżera jednej z wytwórni filmowych. Posiadał bogate wyposażenie. Nadwozie i wnętrze było w znakomitym stanie, nie licząc zderzaków ze starszego rocznika, założonych po niewielkiej stłuczce. Silnik wymagał remontu. Pan Paweł wykonał go w profesjonalnym zakładzie w Polsce, używając wyłącznie oryginalnych części. Lakier poddano jedynie zabiegowi polerowania. Przy okazji renowacji wymieniono przewody hamulcowe, uszczelki oraz inne elementy.

BMW M6 pozostało w 100 % zgodne z oryginałem. Przez całe lato pan Paweł często jeździ swoją "szóstką", czerpiąc wielką przyjemność z jazdy. W 2010 roku BMW i jego właściciel uczestniczyli w jednym z większych zlotów klubu posiadaczy "szóstek" w Niemczech. BMW M6/ 635 CSi w oryginalnym stanie bez śladów tuningu jest dziś już poszukiwanych youngtimerem - rarytasem nie tylko w Polsce, ale i w innych krajach Europy.

Dane techniczne samochodu BMW M635 CSi/ M6:

Silnik: czterosuwowy, sześciocylindrowy, rzędowy, cztery zawory na cylinder, podwójny wałek rozrządu

Pojemność skokowa: 3453 ccm

Moc maksymalna: 286 KM przy 6500 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 340 Nm przy 4500 obr./min

Zasilanie: system wtrysku Bosch Motronic

Napęd: na koła tylnej osi

Skrzynia biegów: manualna, synchronizowana, o pięciu przełożeniach

Nadwozie: samonośne, dwudrzwiowe typu coupe

Przednie zawieszenie: kolumny McPherson, sprężyny śrubowe, stabilizator

Tylne zawieszenie: wahacze ukośne, goleń resorująca, sprężyny śrubowe, stabilizator

Układ hamulcowy: hydrauliczny, dwuobwodowy, ze wspomaganiem, p/t: hamulce tarczowe

Ogumienie: 220/55 VR 390 lub 240/45 VR 415

Masa własna: 1510 kg

Długość: 4755 mm

Szerokość: 1725 mm

Wysokość: 1354 mm

Prędkość maksymalna: 255 km/h

Okres produkcji: 1984 - 89

Ilość wyprodukowanych egzemplarzy: 5855 egz.

Zamieszczamy opisy wybranych pojazdów - eksponatów, które będzie można obejrzeć na targach Moto Nostalgia 2011r. Więcej informacji o targach