Nowy Citroen DS3 kosztował krocie, jako używany jest już bardziej przystępny cenowo. Ale uwaga: dużo aut ma za sobą wypadki! Nazwa modelu – DS3 – nawiązuje do ciekawej historii Citroëna, ale na tym koniec.
Citroen DS3 - ekskluzywny maluch!
Małe auto ani technicznie, ani stylistycznie nie ma nic wspólnego z poprzednikami. Jest po prostu ekskluzywnym modelem, spokrewnionym z C3. Mamy więc pełen wybór: tanią, funkcjonalną „C-trójkę”, bardzo praktycznego vana C3 Picasso oraz bardzo designerskie DS3. W przeciwieństwie do 5-drzwiowego C3, Citroen DS3 występuje tylko z 3-drzwiowym nadwoziem – jako hatchback lub cabrio, choć ta nazwa używana jest na wyrost, jako że auto ma składany materiałowy dach. Ciekawostka: w 2014 r. Citroën nadał linii DS status odrębnej marki.
Ogromną zaletą zakupu modelu DS3 w salonie okazuje się możliwość precyzyjnego zindywidualizowania – można było wybierać spośród wielu kolorów lakieru, wzorów felg, elementów dekoracyjnych itp. Na rynku wtórnym możliwe jest znalezienie wymarzonej kompletacji Citroena DS3, ale wobec niezbyt dużej oferty nie będzie to na pewno łatwe.
Citroen DS3 - może być trochę ciasno
Z przodu Citroena nawet wysokie osoby znajdą wygodną pozycję. Skórzana tapicerka wymagała dopłaty, mimo to często się ją spotyka. Gorzej (choć nie dramatycznie!) jest z tyłu – szerokość wnętrza (1400 mm) i ukształtowanie kanapy sugerują jazdę w dwuosobowym składzie.
Niezbyt wiele miejsca wygospodarowano nad głowami i na nogi. Wymiary bagażnika są akceptowalne, nawet po rozłożeniu kanapy miejsca będzie niewiele mniej niż w C3. Na pochwałę zasługują właściwości jezdne. Podwozie Citroena DS3 gwarantuje świetne trzymanie, zapewnia też komfort jazdy.
Citroen DS3 - silniki do wyboru
Najłatwiej kupić DS3 z benzynowym motorem 1.6 – to silnik opracowany przez PSA wspólnie z BMW, niestety, niezbyt udany. Do wyboru macie wersję 120-konną lub bardziej zaawansowaną – z wtryskiem bezpośrednim i doładowaniem (THP), rozwijającą 150 lub 156 KM. Mocna jednostka daje niemałą przyjemność, a średnio spala niewiele więcej, niż sugeruje producent (6,7 l/100 km).
Wśród używanych Citroenów DS3 wiele jest aut sprowadzonych z zagranicy (w Polsce sprzedaż była minimalna) i po kolizjach. Liczne podzespoły są współzamienne z innymi modelami Peugeota czy Citroëna, a nawet z BMW – w przypadku części silnikowych.
Citroen DS3 - na te podzespoły trzeba zwrócić uwagę
Benzynowe jednostki napędowe o pojemności 1,6 l nie są szczególnie udane – w przypadku słabszej (120-konnej) uszkodzeniom ulegają elementy odpowiedzialne za zmianę faz rozrządu, zaś w mocniejszej wersji Citroena DS3 dodatkowo musicie się liczyć z awarią napędu rozrządu (łańcucha), turbiny oraz z uszkodzeniem łożyskowania wałka rozrządu (stuki).
Ostatni kłopot szczególnie daje się we znaki, gdy silnik pracuje z niskim stanem oleju silnikowego, co z kolei wynika ze skłonności do jego spalania (nawet litr na 2500 km). Poza tym kłopoty mogą wynikać z błędów w oprogramowaniu (zarówno silnika, jak i elementów wyposażenia wnętrza). Pod względem trwałości zawieszenia Citroen DS3 jest przeciętniakiem, ale przynajmniej z korozją na razie nie ma kłopotów.
Citroen DS3 - koszty, serwis, dane techniczne
Ceny części | |
Filtr oleju | od 28 zł |
Filtr powietrza | od 50 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 150 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 320 zł |
Rozrząd (kpl. z nap.) | od 470 zł |
Amortyz. (kpl.; przód) | od 600 zł |
Reflektor | od 550 zł |
Błotnik przedni | od 290 zł |
Ceny dotyczą nieoryginalnych części do Citroena DS3 1.6 THP/156 KM z 2010 r. dostępnych u niezależnych sprzedawców oraz w internecie.
Serwis | |
Olej silnikowy | co 30 tys. km/2 lata |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Świece zapłonowe | co 60 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 120 tys. km/4 lata* |
Olej w skrzyni | bez wymiany |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km/2 lata |
Napęd rozrządu | bez wymiany** |
Szczegółowy plan ustalany jest na podstawie numeru VIN. *pierwsza wymiana, później częściej; **łańcuch nie podlega czasowej wymianie, w ASO kosztuje ona 2760 zł.
Dane techniczne | |
Silnik – typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 156/6000 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 240/1400-4000 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/przedni |
Pojemność bagażnika (l) | 285-980 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1165/430 |
Rozstaw osi (mm) | 2452 |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 3948/1715/1458 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 214 |
Zużycie paliwa (EU; l/100 km) | 9,4/5,1/6,7 |
Citroen DS3 - nasza opinia
Możecie się wyróżnić za małą kasę. Jeśli nad względy praktyczne przedkładacie styl, to Citroen DS3 może być dla was. Szkoda, że topowy benzyniak sprawia kłopoty, bo pod względem eksploatacji jest świetny.