Często decydującym kryterium jest cena opony, ale konkurencja na rynku jest tak duża, że w każdym przedziale cenowym znajdziemy przynajmniej kilka modeli. Mimo że ich ceny są bardzo podobne, właściwości mogą być diametralnie różne. Aby ułatwić wybór, wiele firm testuje różne rodzaje opon. Najpopularniejszym testem jest ten przeprowadzany przez specjalistów z niemieckiego ADAC. Co roku na wiosnę typują oni ogumienie o najlepszych właściwościach w kilku rozmiarach. Test obejmuje modele stosowane zarówno w niewielkich miejskich samochodach, jak i w luksusowych limuzynach i autach sportowych. Opony uzyskują oceny: szczególnie godne polecenia, godne polecenia, ewentualnie godne polecenia i nie warte polecenia.

Inne rozwiązanie przyniósł w ciągu ostatnich kilku lat Internet. Wiele wirtualnych sklepów z oponami prowadzi ranking ogumienia, w którym udział biorą sami klienci. Bazując na tych ocenach, również możemy dowiedzieć się wiele o danym modelu opony. Rankingi zawierają zarówno kryteria istotne dla bezpieczeństwa, jak i te związane wyłącznie z estetyką i komfortem jazdy.

Nowości

Aby wybór był jeszcze trudniejszy, producenci ogumienia wprowadzają w każdym sezonie kilkanaście nowych modeli. Różnią się one przede wszystkim rzeźbą i konstrukcją bieżnika. Specjaliści z firm oponiarskich prześcigają się w pomysłach mających zapewnić z jednej strony lepszą przyczepność, z drugiej - mniejsze opory toczenia; poprawić prowadzenie, ale równocześnie zwiększyć komfort resorowania.

Nieustannie prowadzona jest również nierówna walka z hałasem. Nowoczesne bieżniki projektuje się tak, aby opony pracowały możliwie najciszej. Firma Fulda, na przykład, w oponie Carat Progresso zastosowała różny kształt bloków bieżnika na środku i po bokach opony. Wytwarzają one szum o różnej częstotliwości, co w efekcie zmniejsza hałas.

Grupa Goodyear w tym roku zaprezentuje aż 6 nowych opon letnich. Goodyear Eagle F1 Asymmetric to propozycja dla właścicieli aut luksusowych i sportowych. Wykorzystano w niej doświadczenie zdobyte na torach wyścigowych. W ten sposób powstał unikalny skład mieszanki gumy i asymetryczny bieżnik. Dunlop SP Sport Maxx GT to produkt skierowany szczególnie do amatorów wyścigów na 1/4 mili. Ma zapewnić dobrą przyczepność samochodom o bardzo dużej mocy. Natomiast dla właścicieli aut klasy średniej i wyższej, w których również zamontowano stosunkowo mocne silniki, przewidziano oponę Dunlop SP FastResponse. Przy jej konstruowaniu położono szczególny nacisk na poprawienie szybkości reakcji kół na ruchy kierownicą. Kierowcy szukający oszczędności powinni się natomiast zastanowić nad modelami Fulda EcoControl i Goodyear DuraGrip. Wyróżnia je przede wszystkim wydłużona żywotność. W oponie EcoControl osiągnięto to, zwiększając ilość bieżnika o 10%. Nie zapomniano również o właścicielach SUV-ów, dla których przygotowano całoroczną Dunlop Grandtrek Touring AS.

Artykuł pochodzi z:

W połowie lutego również firma Pirelli zaprezentowała nową oponę z gamy P Zero. Model Hero przeznaczony jest do aut luksusowych i sportowych. W jej bieżniku zastosowano nanołączenia, dzięki którym przyczepność ma być zagwarantowana w każdych warunkach. Mają one również wpływ na podniesienie komfortu resorowania. Nowoczesny profil opony i unikalna konstrukcja pozwalają na jazdę z prędkościami nawet rzędu 370 km/godz. Pirelli zatroszczyło się również o ekologię. Wprowadzono tak wiele nowości w tym zakresie, że Hero wyprzedza o trzy lata unijne dyrektywy.

Nowa opona trafiła już do 15 najbardziej prestiżowych aut takich marek jak: Ferrari, Lamborghini, Aston Martin czy Maserati. Będzie również montowana w najnowszych modelach Porsche i BMW. Najtańsza opona P Zero the Hero o rozmiarze 205/55 R16 kosztuje 560 złotych, a za taką, która pasuje na przykład do Ferrari trzeba zapłacić ponad 2 tys. zł.

Producenci opon do aut ciężarowych borykają się z innymi problemami. Maksymalny nacisk na przednią oś w autach o dopuszczalnej masie całkowitej 7,5 tony wynosi 3 400 kg. W samochodach chłodniach i tych, które w czasie jednego kursu dostarczają towar do wielu odbiorców, stopniowe rozładowywanie auta powoduje przeniesienie środka ciężkości do przodu. Właśnie dlatego firma Goodyear zaprezentowała ostatnio oponę Regional RHS 225/70R 17,5. Umożliwia ona zwiększenie nacisku na przednią oś o 200 kg i może być montowana na standardowe felgi.

Nowością są również opony, na których można jechać po przebiciu. Goodyear RunOnFlat mają specjalnie wzmocnione ścianki boczne, dzięki czemu samochód nie miażdży opony, gdy ta utraci ciśnienie powietrza. Na takim ogumieniu można bezpiecznie przejechać nawet 80 km. Wymaga ono jednak stosowania systemów monitorowania ciśnienia w oponie. Bez tego kierowca nie jest w stanie stwierdzić, czy koło zostało przebite.

Artykuł pochodzi z:

Rozmiary

Jeżeli zdecydujemy się już na konkretny model, będziemy musieli dobrać odpowiedni dla naszego samochodu rozmiar. Na zimę często doradzane jest stosowanie nieco węższych niż w lecie opon. Dlatego, jeśli nie jesteśmy pewni, jakie ogumienie pasuje do felg w naszym aucie, kierujmy się raczej danymi z instrukcji lub zapytajmy o zalecany rozmiar obsługę serwisu wulkanizacyjnego.

Rozmiar opony podany jest zawsze na jej bocznej ścianie. Przykładowo, napis 185/65 R 14 oznacza, że opona ma 185 mm szerokości, a jej wysokość stanowi 65% szerokości. Litera "R" oznacza oponę radialną, "D" - diagonalną, a liczba 14 średnicę wewnętrzną podaną w calach.

Tuż za oznaczeniem średnicy znajduje się tak zwany indeks prędkości. Jest to litera, która oznacza maksymalną prędkość, do jakiej dostosowano daną oponę. Wartość indeksu zawsze musi być wyższa od osiąganej przez samochód prędkości maksymalnej. Najczęściej spotykane to: "T" oznaczające 190 km/godz., "H" - 210 km/godz. i "V" - 240 km/godz.

Istotny jest również wskaźnik maksymalnego obciążenia opony. Jego wartość należy odczytywać na specjalnej tabeli. Przykładowo: umieszczona na opnie liczba 70 oznacza, że wytrzymuje ona nacisk do 335 kg. Nie będzie się więc nadawała do samochodu którego dopuszczalna masa całkowita przekracza 1 340 kg.

Stosowanie opon z nieodpowiednimi indeksami nośności lub prędkości może być powodem zatrzymania przez policję dowodu rejestracyjnego auta. Nie wolno również zakładać różnych modeli opon na koła tej samej osi, chyba że jedno z nich jest kołem zapasowym i zostało zamontowane na krótko.

Na wszelki wypadek

Dla firm transportowych Goodyear przygotował również usługę ServiceLine24. Dzięki niej, w przypadku awarii ogumienia w samochodzie ciężarowym czy autokarze, do kierowcy od razu zostanie wysłany wóz serwisowy. Usługa działa w ponad 30 krajach, ale w każdym z nich obsługa odbywa się po polsku. W czasie usuwania usterki właściciel firmy może być informowany telefonicznie o przebiegu prac. W Internecie dostępna jest cała historia napraw, a pracownicy linii serwisowej pomagają odzyskać zapłacony za granicą VAT.

Mimo to, nie tylko w autach ciężarowych, warto przy okazji wymiany opon sprawdzić również stan koła zapasowego. Zmierzmy ciśnienie powietrza i sprawdźmy, czy nie pojawiły się na oponie pęknięcia lub wybrzuszenia. Pamiętajmy również, że w wielu krajach (np. na Słowacji) posiadanie koła zapasowego jest obowiązkowe, a za jego brak grozi spory mandat.

Artykuł pochodzi z: