Gdzie można dostać części używane najtaniej? Oczywiście na złomowisku. Ewentualnie na giełdzie lub aukcyjnych serwisach internetowych. Czy to jednak bezpieczne i warto w ogóle inwestować w „złom”? Na te pytania nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ wszystko zależy od elementu, który chcemy zakupić. W niektórych przypadkach może wiązać się to z dużym ryzykiem, w innym używaną cześć można ocenić na oko i śmiało montować w samochodzie.

Części używane - czasami warto zaryzykować

Części używane przede wszystkim należy podzielić na dwie grupy: elementy mechaniczne i blacharskie. Z pierwszymi należy uważać, ponieważ sprzedawca „naciągacz” może nam oferować kota w worku. Silnik, skrzynia biegów, amortyzatory – tego „gołym okiem” nie zbadamy. Nie zmienia to jednak faktu, że czasem gra jest warta świeczki. Jeśli np. nowa automatyczna skrzynia biegów kosztuje 20 tys. zł, a używaną dostaniemy za np. 1000 zł. Nawet jeśli przy pierwszej próbie okażę się ona nie do końca sprawna to za zakup + montaż + demontaż zapłacimy zdecydowanie mniej niż za nowy egzemplarz.

Trzeba tylko uważać na elementy, które w danym modelu psują się notorycznie. Szanse na znalezienie sprawnego „automatu” np. do Mercedesa W211 czy przekładni kierowniczej do Nissana Micry są niewielkie – popyt na te części używane znacząco przekracza podaż. Ponadto ryzyko trafienia na element w „zaawansowanym stadium rozkładu” jest ogromne. Te części psują się po prostu masowo.

W przypadku elementów karoserii (np. lusterko, błotnik, zderzak) nie występuje żadne ryzyko zakupu w stanie używanym. Bardzo często będzie to nawet lepsze i tańsze rozwiązanie niż zastosowanie nowego zamiennika.

Bez względu na opłacalność przestrzegamy przed zakupem na złomowiskach (przede wszystkim) części używanych mających wpływ na bezpieczeństwo pasażerów np. elementów zawieszenia, układu hamulcowego czy systemów pirotechnicznych – poduszek powietrznych, napinaczy pasów itd.

Części używane - kompletne silniki

Za kompletny silnik benzynowy do popularnego modelu auta (o ile nie jest to jakaś szczególnie poszukiwana jednostka) trzeba zapłacić od 800 do 4 tys. zł, za diesla – od 2,5 do 10 tys. zł. Za takie kwoty nie da się wykonać poważnej naprawy silnika, o solidnym kapitalnym remoncie nie wspominając. Uwaga! Nawet jeśli sprzedawca używanego silnika daje gwarancję rozruchową, to i tak ryzykujemy, że w razie wpadki sami zapłacimy za ponowny demontaż i montaż.

RADA: Używany silnik? Czemu nie! Na rynku nie brakuje tanich jednostek, np. demontowanych z „anglików”.

Części używane - skrzynie biegów

Ceny nowych skrzyni biegów, w szczególności automatycznych, sięgają nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych! Używany zamiennik można kupić za ułamek tej kwoty. Te, na które popyt jest niewielki możemy dostać już od 200 zł. Możemy rozważyć zakup skrzyni regenerowanej, np. do VW Polo koszt nie przekroczy 900 zł. W zamian otrzymujemy sprawny (w 99% przypadków) element z gwarancją rozruchową. Warto jeszcze wiedzieć, że skrzynie biegów można tylko ocenić w aucie jeżdżącym, dlatego zakup zdemontowanego elementu wiąże się z pewnym ryzykiem.

RADA: Różnice w cenie między nowym a używanym elementem są gigantyczne! Zakup na „szrocie” w tym wypadku się opłaca.

Części używane - sterowniki

Za sterowniki na szrocie zapłacimy niewiele. Należy jednak wiedzieć, że zwykle konieczne jest znalezienie elementu identycznego (o tym samym numerze części). Coraz częściej elementy elektroniczne konstruowane są tak, że przed zamontowaniem w konkretnym aucie trzeba je jeszcze odpowiednio zaprogramować. Uwaga na sterowniki poduszek powietrznych - są jednorazowe, lecz na złomowiskach nie brakuje elementów „zregenerowanych”.

RADA: Sterowniki zazwyczaj psują się z powodu awarii drobnych podzespołów. Zwykle można je naprawić tanim kosztem.

Części używane - rozruszniki, alternatory

W tym wypadku wiele zależy od konkretnego podzespołu. Elementy pochodzące ze starszych aut są tak skonstruowane, że można je małym kosztem naprawić. Zakup części używanej nie ma wówczas sensu. Natomiast nowsze konstrukcje zaprojektowano „złośliwie” – są drogie i niemal nienaprawialne. Warto zaryzykować zakup „używki” i zlecić montaż fachowcowi.

RADA: Starsze elementy można łatwo naprawić. Po nowsze konstrukcje warto przejechać się na złom.

Części używane - elementy zawieszenia

Bez wdawania się w szczegóły – elementy zawieszenia należy kupować nowe. Na złomowisku nie jesteśmy w stanie ocenić tego typu części używanej. Wiele podzespołów pochodzi z demontażu aut poważnie rozbitych, często są mocno zdeformowane, choć nie widać tego na pierwszy rzut oka, a prawda wychodzi na jaw, dopiero wtedy, kiedy nie da się po naprawie ustawić geometrii  auta. Bardzo niebezpieczne jest stosowanie używanych amortyzatorów, szczególnie jeśli pochodzą z różnych aut.

RADA: Nie można przesadzać z oszczędzaniem. Bezpieczeństwo jest ważniejsze! Części zawieszenia kupujemy nowe!

Części używane - układ hamulcowy

Zakup używanych tarcz czy klocków hamulcowych to nic innego jak głupota lub lekkomyślność. Zaciski czy pompę hamulcową przed montażem koniecznie należy rozebrać, sprawdzić stan poszczególnych elementów, w razie potrzeby wymienić gumowe uszczelniacze oraz wyczyścić lub wymienić prowadnice. JEST TO ZADANIE DLA OSOBY ZAPOZNANEJ Z TEMATEM!

RADA: Odradzamy zakup elementów układu hamulcowego na złomowisku. Lepiej poszukać pewniejszego źródła.

Części używane - elementy układu klimatyzacji

Klimatyzacja źle znosi bezczynność. Rozszczelniony układ psuje się bardzo szybko. Dodatkowo wilgoć (jak wiemy większość części na szrocie leży pod chmurką) negatywnie wpływa na ten element, dlatego zakup ze złomowiska to nienajlepsze rozwiązanie. Uwaga! W każdym układzie klimatyzacji występuje tzw. osuszacz. Jeżeli układ zostanie na dłużej rozhermetyzowany, element ten należy wymienić

RADA: Kompresory, chłodnice klimatyzacji i przewody lepiej kupować nowe lub regenerowane. Części używane to zazwyczaj złom.

Części używane - obudowy, przewody gumowe

Na rynku brakuje zamienników elementów takich jak filtr powietrza, osłony czy nietypowe przewody gumowe. Możemy jednak dostać je w ASO lub właśnie na złomowisku. Serwisy narzucają jednak wysokie ceny z powodu monopolu, z kolei na złomowisku nie zawsze otrzymamy to co nas interesuje.

RADA: Zakup drobnych detali z odzysku to bardzo dobre i rozsądne rozwiązanie. Pod warunkiem, że dostaniemy to co potrzebujemy

Części używane - blachy karoserii

Używane, ale oryginalne blachy, nawet jeśli przed montażem trzeba je nieco odświeżyć czy szpachlować, to rozsądny wybór. Tanie zamienniki też nie nadają się do natychmiastowego montażu – często trzeba je wcześniej przerobić i dopasować do auta. Części oryginalne są po prostu drogie. Nowe, niepolakierowane i nieuzbrojone drzwi do typowego auta kompaktowego to wydatek ok. 2 tys. złotych, na złomowisku za kompletny element zapłacimy 10 razy mniej!

RADA: Części używane blacharskie pod warunkiem, że są w przyzwoitym stanie, to bezpieczny i korzystny zakup.

Części używane - lusterka, listwy, detale

Zakup używanej, ale ORYGINALNEJ części w dobrym stanie to bardzo dobre rozwiązanie. Ryzyko żadne, korzystna cena. Trochę inaczej sprawa wygląda z zamiennikami, na które zwykle narzekają blacharze – „oryginał to oryginał, podróbki zawsze wymagają pracochłonnego dopasowywania”. Na wszelki wypadek radzimy zacząć od sprawdzenia cen w serwisie autoryzowanym – tu rozrzut bywa spory. Czasem drobiazgi kosztują krocie, ale zdarza się też, że zapłacimy za nie niewiele więcej niż na złomowisku.

RADA: Jeżeli nowa oryginalna cześć jest droga to warto rozejrzeć się na rynku wtórnym. Zakup zamiennika to ostateczność

Części używane - opony i felgi

Wbrew pozorom stan opon trudno ocenić na pierwszy rzut oka. Mogą mieć np. uszkodzoną konstrukcję nośną, mimo że bieżnik wygląda na nowy. Amator nie rozpozna również opony wyząbkowanej. W przypadku używanych felg aluminiowych zakup to loteria. Możemy trafić na pospawane i wyszpachlowane obręcze lecz pięknie wymalowane (jak nowe). Uważajmy szczególnie na te bez śladów użytkowania. Ze stalówkami jest bezpieczniej. W szczególności uważajcie na podróbki markowych felg! Zdarzały się przypadki, że takie felgi pękały same z siebie, co np. przy 100 km/h wszyscy dobrze wiemy jak może boleśnie się to zakończyć.

RADA: Kupując używane koła możemy sporo zaoszczędzić, ale to ryzykowne. Nieuczciwych handlarzy nie obchodzi nasze bezpieczeństwo.

Części używane - szyby przednie, boczne i tylne

Szyby przednie to elementy eksploatacyjne i zużywają się dość szybko. Już po kilku latach bywają zmatowiałe, a byle jakie przechowywanie na złomowisku też im nie służy. Tylko w wyjątkowych przypadkach warto zainteresować się elementem używanym. Do większości aut lepiej dobrać nowy, ale markowy zamiennik. Z szybami bocznymi i tylnymi sprawa wygląda inaczej – te zużywają się znacznie wolniej, można bez ryzyka i tanio kupić część używaną.

RADA: Szczególnie w przypadku tylnych szyb oferta „szrotu” bywa bezkonkurencyjna. Szyby przednie kupujemy nowe!

Części używane - lampy i reflektory

W przypadku lamp tylnych nie ma wątpliwości – część używana jest lepszym rozwiązaniem niż tani zamiennik. Jeśli ktoś nie może lub nie chce pozwolić sobie na zakup „oryginału” w ASO, powinien udać się na złomowisko. Z przednimi lampami jest trudniej – z czasem wypalają się w nich odbłyśniki i matowieją szybki, co odczuwalnie wpływa na jakość oświetlenia. Na złomowiskach dużo jest świateł z „anglików”, które nie nadają się do aut jeżdżących po naszych drogach.

RADA: Tylne lampy kupujemy na szrocie bez obaw, zakup przednich warto przemyśleć – mogą być poważnie zużyte!

Pamiętaj! Sprawdź, co kupujesz! Rynek części używanych jest bardzo bogaty. Sprzedawcy w „okazyjnych” cenach oferują elementy demontowane z rozbitych aut, sprowadzonych z Anglii lub co gorsza kradzionych. Świeżutkie elementy wyglądające na nowe w zaskakująco niskiej cenie to często podstęp zwyczajnego złodzieja.

Zakup używanych i przede wszystkim sprawnych elementów, które będzie można zamontować bez obaw w samochodzie wymaga dużej wiedzy. Sprzedawcy są bezwzględni i amatorowi „wepchną” wszystko. Dlatego czasem bezpieczniej zapłacić kilka złotych więcej i udać się do sklepu.